به بهانه روز روانشناس و مشاور : لطفا سلامت روان را جدی بگیرید

به بهانه روز روانشناس و مشاور : لطفا سلامت روان را جدی بگیرید

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، روانشناسی به علم مطالعه‌ی رفتار و فرآیندهای ذهنی اشاره دارد و خاستگاه اصلی آن یونان باستان است که سال‎ها بخشی از فلسفه در نظر گرفته می‌شد. اما تبدیل روانشناسی به علم و مطالعه‌ی آن از آمریکا و آلمان ریشه گرفته است.

ویلیام وونت، روانشناس آلمانی، اولین آزمایشگاه پژوهشی روانشناسی را بنا نهاد و استنلی هال نیز انجمن روانشناسی آمریکا را تاسیس کرد.

فلیپ پنیل اولین کسی بود که بیماران روانی را از بند زندان و غل و زنجیر آزاد کرد و آنان را به عنوان بیماران روانی در بیمارستان بستری کرد.

روانشناسی علمی است که با علوم مختلفی از جمله، فلسفه، زیست‌شناسی، پزشکی، جامع‌شناسی و فیزیولوژی سر و کار دارد.

رویکردهای کلاسیک روانشناسی شامل ساختارکرایی و کارکردگرایی است که رویکرد اول به شیمی ذهنی نیز معروف است، چرا که ساختار ذهن و چگونگی و چرایی فرآیندهای ذهنی و رفتارها را مورد مطالعه قرار می‎دهد.

رویکرد کارکردگرایی نیز رفتارهای سازگارانه با محیط را مورد بررسی قرار می‎دهد که امروزه این دو رویکرد منسوخ شده و جای خود را به رویکردهای اصلی داده‌اند.

رویکرد روان‌پویشی که با مطالعات و اقدامات فروید شروع شد، به مطالعه‎ی فرآیندهای ذهنی ناخودآگاه می‎پردازد.

منظور از ناخودآگاه ذهن، آن بخش از آگاهی است که از دسترس خارج شده، ولی به کنترل فرآیندهای ذهنی و رفتاری ادامه می‎دهد و علل اصلی تعارضات در این رویکرد، روابط دوران کودکی با والدین است.

از دیگر رویکردهای اصلی روانشناسی، رویکرد رفتارگرایی است و این رویکرد نیز به این اشاره دارد که رفتارهای انسان قابلیت دستکاری و شکل‌دهی را دارند و محیط نیز در این میان نقش بسیار پررنگی را ایفا می‎کند.

روان‌شناسی شناختی نیز بر این اصل استوار است که رفتارهای قابل مشاهده‌ی انسان با دستکاری فرآیندهای ذهنی غیرقابل مشاهده، می‎تواند به رفتارهای درست تبدیل شود.

در کشور ما تا حدودی پذیرفتن این حقیقت که فردی به دلیل مشکلات عاطفی، خلقی و یا روان تنی به روانشناس یا مشاور مراجعه کند، چندان پذیرفته و مورد تایید افراد نیست.

آمارهای ارائه‌ شده‌ی اخیر در رابطه با بیماری‌های روانی و به خصوص افسردگی بسیار نگران کننده است و توجه بیشتر به سلامت روانی از جمله ضروریاتی است که در زندگی ماشینی امروز به طور کلی فراموش شده و این در حالی است که سلامت جسم و روح به طور کامل به هم وابسته هستند.

۹ اردیبشهت ماه  روز روانشناس و مشاور اعلام شده است. اما تا کنون در تقویم کشور ما روزی برای گرامیداشت روانشناسان ثبت نشده است.

سلامت روانی تنها به داشتن اعصاب و روان سالم اشاره ندارد، بلکه به سازگاری با محیط، شادابی و احساس رضایت از شرایط فعلی نیز اشاره دارد.

طبق آخرین آمارها بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا از افسردگی رنج می‌برند و این آمار طی ۱۰ سال اخیر تقریبا ۲۰ درصد افزایش یافته است، اما حمایت نامطلوب به همراه ترس از انگ روانی، باعث شده این افراد از دسترسی به درمان مناسب محروم بمانند. چنان که حتی در کشورهایی با درآمد بالا، حدود  ۵۰ درصد افراد مبتلا به افسردگی، خدمات درمانی دریافت نمی‌کنند و تنها حدود سه درصد بودجه سلامت بخش دولتی به سلامت روان اختصاص می‌یابد.

با یک نگاه اجمالی و کلی می‎توان گفت سطح سواد عمومی مردم در خصوص سلامت روان و بیماری‎های روانی بسیار پایین بوده و این نیز یکی از دلایل عمده‌ی عدم مراجعه‌ی مردم به روانشناسان به شمار می‎آید.

همچنین در کشور ما نیز همچون بسیاری از کشورهای دیگر، خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه نبوده و این تمایل مردم را به مراجعه کم می‌کند.

تعرفه‎‌ها مناسب و متعادل هستند، اما این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که به دلیل کم بودن مراجعات، روانشناس مجبور به افزایش بها می‌شود.

همچنین ترس از نشاندار شدن و انگ بیمار روانی خوردن نیز از عمده دلایل مراجعه نکردن افراد به روانشناس است.

ما به عنوان روانشناس و مشاور و متخصصان این حوزه می بایست با فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌ها و زمینه‌ی لازم برای افراد دارای مشکل و اختلال روانی، اعتمادسازی کرده و با همراهی کردن آنان گام موثری در تعدیل شرایط آنان برداریم.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files