مقدمه ای بر اختلال شخصیت۲

مقدمه ای بر اختلال شخصیت

قسمت دوم

 

 

گروه B

این گروه که نمایشی، هیجانی و نامنظم نامیده می شود، شامل:

  • اختلال شخصیت ضد اجتماعی
  • اختلال شخصیت نمایشی
  • اختلال شخصیت خودشیفته
  • اختلال شخصیت مرزی

اختلالات در این گروه در کنترل تکانه ها و تنظیم هیجانی مشابه هستند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

Antisocial Personality Disorder

اختلال شخصیت ضد اجتماعی با الگوی فراگیر عدم توجه به حقوق دیگران شناسایی می شود که با خصومت یا تجاوز به حقوق دیگری خود را نشان می دهد. فریب دیگران و مورد تمسخر قرار دادن آنها نیز از دیگر ویژگی های این شخصیت است.

در بسیاری از موارد رفتاری های خصمانه-متجاوزانه و فریب کاری از دوران کودکی نمود پیدا می کنند.

  • این کودکان افراد و حیوانات را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.
  • آنها ممکن است فعالیت هایی خصمانه مانند آزار دیگران یا ترساندن آنها را انجام دهند.
  • به وجود آوردن آتش در مکان های مختلف یکی دیگر از رفتاری های مخرب این گروه است چرا که به مکان های عمومی/خصوصی اهمیتی نمی دهند.
  • معمولاً آنها درگیر رفتاری های انحرافی، دزدی و یا هر نوع رفتار خشونت آمیز شده و از قوانین پیروی نمی کنند.
  • زمانی که این اتفاق می افتد، می توان تشخیص به اختلال رفتاری داد (اختلال ضد اجتماعی که در نوجوانان وجود دارد).
  • اختلال رفتاری مقدمه بر نمود اختلال ضد اجتماعی است.

antisocial disorder

افزون بر بی اعتنایی به حقوق دیگران، آنها معمولاً خود را در موقعیت های خطرناک و پرمخاطره قرار می دهند. آنها با توجه به تکانه های هیجانی خود بدون در نظر گرفتن عواقب آن، به سرعت تصمیم به انجام کاری می گیرند. این عدم کنترل تکانه های هیجانی معمولاً سبب از دست دادن کار، تصادف، انجام فعالیت های غیرقانونی و دستگیر شدن آنها می شود.

افراد با اختلال شخصیت ضد اجتماعی  نسبت به آزاری که به دیگران رساندند چندان دچار عذاب وجدان نمی شوند. هرچند، اگر در موقعیتی باشند که نیاز داشته باشند تا کسی را قانع کنند، می دانند چگونه پشیمانی خود را ابراز و وانمود کنند (مانند زمانی که در جلو قاضی ایستاده اند).

آنها مسئولیت کارهای خود را نمی پذیرند. در واقع آنها قربانیان خود را مسئول کارهای نادرست خود دانسته یا اتفاقی که رخ داده را حق آنها می دانند. ویژگی خشونت آمیز بودن رفتارهای  آنها وجه تمایز این اختلال نسبت به سایر اختلالات ست.

اختلال شخصیت نمایشی

Histrionic Personality Disorder

افراد با اختلال شخصیت نمایشی دارای الگوی فراگیر جلب توجه و بسیار احساساتی است. زندگی آنها پر از نمایش است (که او ملکه این نمایش است). آنها در موقعیت هایی که مرکز توجه نیستند، احساس ناراحتی می کنند.

  • افراد با این اختلال بسیار خوش مشرب و اغوا کننده بوده و طوری لباس می پوشند که توجه همه را به خود جلب کنند.
  • آنها بسیار پر زرق و برق و نمایشی بوده و درجات بالایی از احساسات اغراق شده را از خود بروز می دهد.با این حال، به طور هم زمان، بیان عاطفی آنها کم عمق، مبهم و فاقد جزئیات است. به این صورت آنها به عنوان افرادی ریا کار و دو رو شناخته می شوند.
  • علاوه بر این نمایشی بودن و ابراز احساسات اغراق گونه آنها معمولاً  سبب شرمساری اطرافیان و دوستانشان می شود چرا که مثلاً ممکن است بسیار با گرمی فردی را در آغوش بگیرند و یا بر سر موضوعات بسیار جزئی و ناچیز ناراحت بدون هیچ کنترلی گریه کنند.

histrionic personality disorder

افراد با اختلال شخصیت نمایشی بسیار دمدمی و بی ثبات هستند. الگوی رفتاری آنها معمولاً سبب ایجاد مشکلاتی در روابط صمیمی آنها می شود، اما در عین حال آنها از تنها ماندن هم هراس دارند.

اینگونه افراد هنگامی که مورد توجه نباشند احساس افسردگی می کنند. زمانی که در یک رابطه عاطفی وارد می شوند بسیار تمایل دارند تا رابطه را از آنچه که در واقعیت وجود دارد، صمیمانه تر نشان دهند.

افراد با اختلال شخصیت نمایشی بسیار تحت تأثیر نظرات و پیشنهادات دیگران بوده و نسبت به آن حساس هستند. یک شخصیت نمایشی که نشان دهنده این اختلال در فیلم “اتوبوسی به نام هوس” می باشد، بلانچ دوبویس (Blanche DuBois) است.

اختلال شخصیت خودشیفته

Narcissistic Personality Disorder

افراد با اختلال شخصیت خودشیفته مشکلات عمده ای با حس ارزشمندی خود دارند که ناشی از محق دانستن خود می باشد. این سبب می شود که آنها تصور کنند حق دارند درمان خاص دریافت کنند، فرض کنند قدرت خاصی دارند، بسیار با استعداد هستند، یا بسیار جذاب و چشمگیر می باشند. اساسا بی اعتنایی و بی احترامی به ارزش کسانی که در اطراف آنها عمل می کنند، ناشی از همین حس محق بودن است.

  • افراد با اختلال شخصیت خودشیفته بسیار درگیر قدرت و موفقیت بی حد و حصر رویایی خود بوده، به طوری که با تخیل در مورد هوش فوق العاده یا زیبایی خیره کننده خود در خیالات روزانه خود غرق می شوند.
  • این افراد آنچنان درگیر خیالات خود می شوند که برای زندگی روزانه خود تلاشی نکرده و انرژی خود را صرف به دست آوردن اهدافشان نمی کنند.
  • آنها ممکن است باور داشته باشند که خاص بوده و نیازمند درمان خاصی هستند، بنابراین نوعی حس غرور و تکبر دارند.
  • این غرور و تکبر بیش از حد آنها ممکن است در ارتباط با سایر افرادی که دوست ندارند مورد سوء استفاده قرار گیرند، مشکل ایجاد کند.
  • افراد با شخصیت خودشیفته زمانی که متوجه می شوند که محدودیت های یک انسان معمولی و طبیعی را دارند، اینکه آنچنان که فکر می کنند خاص نبوده و آنگونه که توقع دارند، مورد تحسین دیگران قرار نمی گیرند، از هم می پاشند.
  • این روبرو شدن با واقعیت همراه با احساس خشم یا شرم فراوان بروز پیدا می کند که معمولاً در رابطه با افراد دیگر تلافی می کنند.
  • آنها نیاز دارند که قدرتمند بوده، مورد تحسین قرار گیرند و در عین حال هیچ گونه حس همدردی با دیگران نداشته باشند. این مسئله در روابط آنها که معمولاً سطحی بوده و از صمیمیت و همدلی واقعی برخوردار نیست، تعارض ایجاد می کند.

narcissistic Disorder

موقعیت برای افراد خودشیفته بسیار حائز اهمیت است. ارتباط با افراد مشهور و خاص حسی از مهم بودن را برای آنها به همراه دارد. این افراد قادرند فردی ایده آل در زندگی شان را به سرعت به فردی بی ارزش تبدیل کنند.

مشکل دیگر آنها در ارتباط با انتقاد از خود است. آنها همواره با احساسات تفاوت خود که توانایی های نامحدودی دارند و بعد احساس تهی و بی ارزش بودن، و نابودی دارند به ویژه زمانی که با محدودیت های یک انسان معمولی بودن روبرو می شوند، درگیر هستند.جدا از شخصیت خاصی که برای خود ساخته اند، افراد با اختلال شخصیت خودشیفته بسیار نیازمند تحسین و تقدیر دیگران بوده تا بتوانند اعتماد به نفس شکننده خود را تقویت کنند. آنها حتی در جلب توجه افراد اطراف خود ممکن است بسیار ناشیانه عمل کنند.

اختلال شخصیت مرزی

Borderline Personality Disorder

اختلال شخصیت مرزی یکی از مواردی است که بیشتر از سایر اختلالات مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. افراد با اختلال شخصیت مرزی تغییرات بسیار سریعی را در  احساسات، خلق شدید و بی ثباتی تجربه می کنند. در اصل، مشکل اساسی آنها زمانی است که ناراحت یا عصبی شده و نمی تواند آرام گیرند. درنتیجه همواره خشمگین بوده و فعالیت های تکانشی مانند استفاده از مواد مخدر، روابط نامشروع جنسی، آزار خود، ولخرجی یا مصرف بی رویه مشروبات الکلی را انجام می دهند. این رفتارها در کوتاه مدت آنها را آرام کرده اما در بلند مدت به آنها صدمه می زند.

borderline personality

  • افراد با اختلال شخصیت مرزی با کلماتی مانند دو قطبی، بسیار ساده و همه یا هیچ دنیا تعریف می شوند.
  • آنها در مورد خود و دیگران به سرعت قضاوت کرده و آن را اعمال می کنند. درک آنها از خود و دیگران همواره بین همیشه خوب یا همیشه بد نوسان دارد.
  • این جهت گیری سبب می شود تا درک آنها در مورد خود نیز بی ثبات باشد، طوری که افراد با این اختلال به سختی می توانند ثابت قدم و استوار باشند.
  • آنها غالباً شغل، روابط، اهداف یا محل زندگی خود را تغییر می دهند. این تغییرات معمولاً بدون هیچ هماهنگی قبلی و یا آمادگی از پیش تعیین شده اتفاق می افتند.

تفکر سفید یا سیاه و بی نظمی هیجانی در اختلال شخصیت مرزی

black and white thinking

افراد با اختلال شخصیت مرزی دنیا را با عینک سیاه یا سفید و یا تفکر همه یا هیچ می بینند. تمایل آنها در سیاه یا سفید دیدن دنیا (تفکر دو قطبی) سوء برداشت از رفتارها و انگیزهای دیگران را برایشان آسان تر می کند.

  • افکار دو قطبی در مورد روابط آنها با دیگران سبب می شود تا واکنش های شدید هیجانی از خود نشان دهند که این مسئله به علت عدم توانایی آنها در کنترل و مدیریت این هیجانات دردسر ساز می شود.
  • در نتیجه، آنها از نظر شخصیتی پریشانی شدیدی را تجربه می کنند که نمی توانند به راحتی آن را کنترل کرده و به رفتارهایی مانند آزار رساندن به خود رو می آورند.
  • شدت هیجانات تجربه شده و عدم توانایی در کنترل آنها سبب می شود تا تکانشی رفتار کنند.

به وضوح مشخص است که اختلال شخصیت مرزی با ترکیب الگوی فکری تحریف شده، هیجانات شدید نامنظم، و ضعف در کنترل تکانه ها سبب تخریب هر نوع روابط بین فردی می شود.

بهتر است به یاد داشته باشید که هرفردی ممکن ویژگی هایی از این اختلالات را تجربه کند. برای اینکه بتوان عنوان اختلال را به ویژگی های موجود در یک فرد نسبت داد، آن ویژگی ها باید انعطاف ناپذیر بوده (در هر موقعیت، زمان یا مکانی قابل مشاهده باشد)، اختلال در کارکرد و زندگی فرد ایجاد کرده و پریشانی ذهنی به وجود آورده باشند. اختلال در کاکرد به این معناست که فرد در ارتباط با دیگران، مدرسه یا محل کار و به طور کلی جامعه دچار مشکل شده باشد. پریشانی ذهنی نیز زمانی است که فرد با اختلال شخصیتی علائم این اختلال را ناخواسته، آزار دهنده، دردناک، شرم آور و یا به طور کلی مایه عذاب خود بداند.

مقدمه ای بر اختلال شخصیت۱

مقدمه ای بر اختلال شخصیت۳

 

 

 

 

 


telegram2 files