اگر حمله پانیک متوقف نشود، چکار کنم؟

اگر حمله پانیک متوقف نشود، چکار کنم؟

سایک نیوز به نقل از بهشتیان: اگر  قبلا دچار حمله پانیک شده‌اید، پس می‌دانید که معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و در عرض ۱۰ دقیقه به اوج می‌رسد. خب اگر این حس را پیدا کردید که انگار حمله پانیک شما متوقف نمیشه؛ چه باید بکنید؟

هنگامی که دچار حمله پانیک می‌شوید، واکنش «جنگ یا گریز» در مغز شما رخ می دهد. این واکنش هنگامی ایجاد می‌شود که امنیت جسمانی شما تهدید شده باشد (البته مغز تصور می کند امنیت شما به خطر افتاده است نه اینکه لزوما اینطور باشد). در این شرایط به سرعت حجم آدرنالین در بدنتان افزایش می‌یابد تا با برانگیختگی کامل بتوانید در کسری از ثانیه در مورد فرار کردن یا جنگیدن، تصمیم گیری کنید. این واکنش، خیلی طول نمی‌کشد و به سرعت فروکش می‌کند. به همین دلیل معمولا حملات پانیک کمتر از ۳۰ دقیقه طول می کشند چون واکنش جنگ و گریز در مغز خاموش می شود.

اما دلیل اینکه حمله پانیک طولانی تر می شود، چیست؟ اگر این اتفاق برایتان افتاد، یکی از ۴ احتمال زیر وجود دارد:

  • حملات پانیک مکرر
  • عوارض یک حمله پانیک
  • اضطراب حاد
  • مشکل سلامت دیگر

حملات مکرر پانیک

اگر علایم حمله پانیک شما در حدود یک ساعت یا بیشتر طول کشید؛ شاید دچار موجی از حملات پانیک مکرر شده‌اید که یکی پس از دیگری سر می‌رسند. البته در بین این حملات وقفه های کوتاه که نشانه ها کمی کاهش پیدا می کند وجود دارد که شما به آنها توجه نکرده‌اید. اثر کلی این حملات مثل یک حمله ادامه دار احساس می‌شود.

با معمولا چنین اتفاقی کمتر رخ می ده و در صورت رخ دادن انرژی زیادی از شما می گیرد.

عوارض یک حمله پانیک

یکی دیگر از علل طول کشیدن حمله پانیک، این است که شما عوارض حمله پانیک را تجربه می کنید. اگر قبلا دچار حمله پانیک شده اید می دانید که پس از حمله احساس ممکن است احساس اضطراب، خستگی و فرسودگی داشته باشید. با اینکه حملات پانیک، بسیار وحشتناک هستند؛ ولی خطرناک نیستند. با این حال در بسیاری از افراد ترس از حمله، بسیار ناخوشایندتر از خود حمله می شود.

به عبارت دیگر حمله پانیک شما در کمتر از ۳۰ دقیقه تمام شده است اما احساس هایی مثل ترس، اضطراب و خستگی و بی حالی پس از حمله می تواند ادامه دارد باشد.

حملات اضطرابی

معمولا اضطراب می تواند طولانی تر از حملات پانیک باشد. مثلا فردی که به شدت نگران نتیجه آزمون کنکور خود است می تواند ساعت ها اضطراب بالایی داشته باشید و همزمان با آن یا قبل از آن هم حمله پانیک را تجربه کرده باشد.

چطور باید بفهمید که دچار حمله پانیک یا حمله اضطرابی شده‌اید؟ تشخیصش دشوار است. مشورت با دکتر روانشناس در این زمینه مفید است ولی بررسی دقیق علایمتان هم مفید است. حمله پانیک دارای علایم جسمانی واضح و شدید مثل تپش قلب، تنگی نفس و غیره است.

اما در حمله اضطرابی علایم مشابه جسمی را در سطح خفیف‌تر و علایم روانی بیشتر مثل نشخوار فکری، نگرانی‌های بی وقفه و دشواری در حفظ تمرکز را تجربه می‌کنید. همچنین حس بیقراری و دشواری در خواب هم از دیگر نشانه های اضطراب حاد است.

سایر مشکلات سلامت

دلیل سومی که می تواند باعث حملات پانیک طولانی شود وجود اختلالات و مشکلات دیگر است. اختلال اضطراب فراگیر یکی از این مشکلات است. نشانه های اضطراب فراگیر شدید بسیار شبیه حمله پانیک طولانی است. مشکلات سلامت و بسیار شبیه به حمله پانیک طولانی است. در این اختلال به سختی می‌توانید نگرانی و اضطراب خودتان را کنترل کنید.

یکی از مشکلات جسمی که می تواند به حملات پانیک منجر شود داشتن مشکلات جسمی مثل مشکل آلرژی، بیماری های قلبی، ریوی و قند خون پایین است.

به خاطر بسپارید که احتمال اشتباه گرفتن حمله پانیک با سایر مشکلات سلامت وجود دارد. داشتن حمله پانیک طولانی به معنای ابتلا به مشکلی مجزا نیست ولی به هر حال در این باره با دکتر روانشناس خود مشورت کنید.

telegram2 files