علت کاهش انگیزه و افسردگی، الگوبرداری های غلط از فرهنگ غربی

عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان:

از جمله عواملی که منجر به افت علمی دانشجویان، کاهش انگیزه ومتعاقب آن افسردگی آنان می گردد، بحث اختلاط، شادی کاذب و خارج از چارچوب فرهنگ ایرانی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یکی از بحث های داغ ماه های اخیر در حوزه آموزش عالی و دانشگاه ها، موضوع اردوهای مختلط و برگزاری کنسرت های موسیقی است، مسئله ای که تا بالاترین بخش نظام هم پیش رفت و پس از تذکرات واصله منجر به دستور ویژه رئیس جمهور به وزارت علوم برای انجام پیگیری شد.

اما اگر کمی عمیق به این مسئله نگاه کنیم، بحث اختلاط و شادی های کاذب و خارج از چارچوب، تبدیل به بخشی از دلائل افت علمی در محیط دانشگاه های کشور شده است.

دانشجویان و جوانانی که به طریق غیر متعارف با جنس مخالف رابطه برقرار می‌کنند، آسیب می‌بینند. این آسیب در بعد روانی به ‌صورت مشترک بین دختران و پسران دیده می‌ شود و آسیب روانی در دختران در صورتی‌ که بی ‌وفایی از طرف مقابل ببنند، آنان را تا مرز افسردگی نیز پیش می‌ برد.

آنان شأن و کرامت خود را آنچنان آسیب‌ دیده می‌ انگارند که از خود متنفر شده، پیوسته احساس بی ‌ارزشی می‌ کنند که این خود، یک آسیب روانی برای دختران به شمار می ‌رود.

افراط در ارتباط با غیر همجنس در پسران نیز، موجب بروز رفتار‌هایی می‌شود که با جامعه ناهماهنگ‌ است؛ رفتارهایی مانند بی‌ علاقگی به درس، عدم موفقیت در کار، بی ‌ثباتی در کاری معین که این‌گونه افراد را مستعد بزهکاری‌ می‌ کند.

برخی روابط نیز به ‌صورت پنهانی صورت می ‌پذیرد که با استرس و فشار روانی همراه‌ هستند؛ ترس از برملا شدن روابط در خانواده و جامعه، عامل ایجاد این فشار روحی و روانی است. در بعضی موارد شدت فشارهای عصبی و روانی بر آنها به مرحله ‌ای می‌رسد که دست به خودکشی می‌ زنند و این در‌ حالی است که والدین و خانواده نیز از این مشکلات بی‌ بهره نیستند.

غرب به خاطر وجود فضای اختلاط از رشد علمی باز مانده است

نوروزی، عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان در این رابطه می گوید: در اردوهای دانشجویی به دلیل اینکه غالبا دانشجویان مجرد هستند و فضای صمیمی بر این اردوها حاکم است، حدود دین زیاد رعایت نمی شود. البته این قضیه فقط شامل دانشجویان مجرد نمی شود؛ طبقه آیه شریفه انسان ها همیشه در گیر و بند هوا و هوس خود هستند؛ بنابراین انسان نباید خود را در شرایطی قرار دهد که امکان فریب خوردن و گناه وجود دارد.

وی با اشاره به فضای اختلاط و آسیب های آن بیان می کند: به علت فضای صمیمی حاکم بر اردوهای این چنینی امکان گناه وجود دارد. در کلاس های درس و یا ادارات نیز خانم ها و آقایان باهم حضور دارند؛ اما فضا یک فضای کاملا رسمی و سنگین است، اگر این فضا به سمتی منحرف شد که برخوردها رسمی نباشد و رفتارها صمیمی شود، تمرکز بر علم وجود نخواهد داشت و نباید انتظار داشته باشیم که دانشجو به تولید علم بپردازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به فرهنگ نخ نمای اختلاط در غرب گفت: غرب به خاطر وجود فضای اختلاط از رشد علمی باز مانده است و تمام این رشد علمی آنها نیز به علت استفاده از نخبگان شرقی و از نخبگان ایرانی است. دانشمندان شرقی و ایرانی رشد علمی را برای غرب به ارمغان آورده است. نیمی از مهندسان ناسا ایرانی هستند. وارد کردن فرهنگ پوسیده اختلاط خیانت به کشور است.

این استاد دانشگاه با بیان دغدغه های رهبری و تاکیدات ایشان در خصوص فضای اختلاط در دانشگاه ها در دیدار با روسای دانشگاه ها، بیان می کند: ظاهرا برخی از مدیران و روسا به سخنان رهبری اعتقاد و اعتماد ندارند، وزیر علوم نیز تاکید داشت که اجازه اردوهای مختلط را نخواهد داد؛ اما تا کنون که برعکس آن اتفاق افتاده است.

یکی از بارزترین عارضه روابط نامحرم، شکست تحصیلی دختران و پسران است. با توجه به ماهیت و مکانیسم یادگیری، هر فراگیر باید به ‌طور مستمر در جهت هر چه غنی ‌تر ساختن دانش پایه خود در تمامی دروس و یادگیری‌ های معنادار تلاش کند و مسلم است که دستیابی به آن تنها با داشتن هدفمندی بالا و شفاف، و بهره‌ مندی از فکری فعال و تمرکزی درخور ممکن می ‌شود. در این مسیر به نظر می‌ رسد گرایش‌ های عاطفی به جنس مخالف یکی از عوامل مختل‌ کننده تمرکز حواس دانشجویان است.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان نیز با بیان این مطلب که برخی برای توجیه کارهای خود ایجاد نشاط را بهانه قرار می دهند، گفت: در برخی اردوها به ویژه اردوهای دانشجویی این اتفاق رخ می دهد، که به بهانه ایجاد نشاط خلاف شرع و قرآن رفتار می شود، در حالی که روش های زیادی وجود دارد که با رعایت موازین شرعی به نشاط روحی و معنوی واقعی دست یافت.

اختلاط آفت جنبش دانشجویی است

امین شفائی زاده، قائم مقام جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی، یکی از عوامل انحطاط جنبش های دانشجویی را بی توجهی به اختلاط جنسی و برگزاری اردوهای مختلط یا کنسرت های موسیقی عنوان می کند و تاکید دارد: رهبری نیز در این باره به دفعات هشدار داده اند. اختلاط آفت جنبش دانشجویی است، برخی جریانات نفوذی در دانشگاه ها در بی توجهی به اختلاط و کنسرت ها اثر گذار بوده اند.

علیرضا احساندوست نیز در این زمینه معتقد است: مطالبه بسیج اساتید از دانشگاه این است که آنچه به عنوان خیز علمی طی ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده است، ادامه پیدا کند؛ اما بر اساس جمع‌بندی‌هایی که صورت گرفته است، در یکی دو سال اخیر ما شاهد افت علمی در دانشگاه بوده‌ایم و بسیج اساتید نیز در این راستا پیشنهاد می‌کند که کمیته‌ای در وزارت علوم تشکیل شود و افت علمی را در دانشگاه مورد بررسی قرار دهد.

نتیجه تحقیقات و مطالعات بیانگر گستردگی دامنه تأثیر پذیری و آسیب ‌پذیری روابط غیر اخلاقی است که ایجاد تزلزل در تحصیل و آموزش یکی از تأثیرات شایع آن است؛ حال آنکه این ‌گونه روابط با ایجاد دغدغه‌ های ذهنی و سلب آزادی‌ های فکری همراه‌ اند و پژوهش‌ های میدانی صورت گرفته در این زمینه نیز، مؤید این مسئله است. این عارضه در برخی موارد به ترک تحصیل و گوشه‌ گیری نیز می ‌انجامد.

توجه بیش از اندازه به فرهنگ غربی مانعی برای پیشرفت علمی

احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی برنامه های ناهنجار فرهنگی در دانشگاه ها معتقد است: کنسرت های موسیقی در دانشگاه ها، اردوهای مختلط و جشن های تولدهایی که در دانشگاه ها برگزار می شود؛ بستر لازم برای انحراف جوانان را فراهم می کند و هنگامی که انحراف و فسادی با این وسعت اتفاق بیافتد طبیعتا یک آفت شدید علمی و فرهنگی نیز رخ می دهد.

وی تاکید می کند: مشخص است دختر و پسری که در مسیر کنسرت موسیقی و اردوهای مختلط بیافتند دیگر به درس و علم اهمیتی نخواهند داد و یکی از راه های مقابله بااین مسئله، مهندسی چهره به چهره همراه با اشراف اطلاعاتی نسبت به پشت پرده این قبیل اقدامات است.

برداشت های نادرست از علل پیشرفت فرهنگ غرب

به نظر می رسد دانشجویان، برخی مسئولان و اساتید دانشگاه های کشور در الگو گیری از فرهنگ و تمدن غرب دچار خطا شده و نتوانسته اند مصادیق صحیح علل پیشرفت غرب را مورد توجه قرار دهند. در اینجا می توان به مولفه های فرهنگ آموزشی رجوع کرد که وقتی به درستی علوم اجتماعی و علوم برگرفته شده از تحولات تمدن غرب برای دانشجو تبیین نشود و خود او نیز انگیزه ای برای این کار از خود نشان ندهد زمینه را برای یک انحراف وسیع در الگو برداری فراهم می آورد.

این ناشی از محو شدن در نظریه ها و علوم ناپخته ای است که زود گذر و مقطعی است. امروز نظرات «وبر» را می خوانیم و فردا شیفته پیش بینی های مارکسیستی می شویم و فردا دیدگاهی التقاطی بر می گزینیم و با نفرت از کمونیست مارکس سخن می رانیم که جز ضربه های مهلک به ساختار فکری فرد و دگرگونی و التهاب و سردرگمی ثمره ای در بر ندارد.

در این باب می توان به گفته های اقبال اشاره کرد، او نه تنها یک عالم وارسته دینی و مبلغ بین المللی است بلکه به سبب تجارب سفرهایش به وضوح جامعه به اصطلاح متمدن غرب را مورد آنالیز قرار داده است و غرب او را به عنوان یک متفکر وارسته می شناسد.

شهید مرتضی مطهری در کتاب احیای تفکر دینی از قول وی می نویسد: آنهایی که چشمشان از تقلید و بردگی کور شده است نمی توانند حقایق بی پرده را درک کنند. این فرهنگ و تمدن نیم مرده اروپایی چگونه می تواند کشورهای ایران و عرب را حیات نوین بخشد هنگامی که خود به لب گور رسیده است…. برجسته ترین نمود تاریخ جدید، سرعت عظیمی است که جهان اسلام با آن سرعت از لحاظ روحی در حال حرکت به طرف مغرب زمین است. … ترس ما از این است که ظاهر خیره کننده فرهنگ اروپایی از حرکت ما جلوگیری کند و از رسیدن به ماهیت واقعی آن فرهنگ عاجز بمانیم

 


telegram2 files