اجرای ارزیابی روانشناختی از داوران لیگ فوتبال ایران

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، دلایل ارزیابی روانشناختی داوران مسابقات لیگ برتر فوتبال را چنین تشریح کرد:

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، دکتر توحید سیف برقی در خصوص فعالیت‌های پزشکی در کلاس توجیهی نیم فصل داوران و کمک داوران لیگ دسته یک فوتبال کشور گفت: در دنیای فوتبال داوران از ارکان اصلی برگزاری یک مسابقه هستند و یکی از دشوارترین وظایف را برعهده دارند بطوری که یک قضاوت نامناسب نه تنها از ارزش مسابقه کم می کند بلکه لذت تماشای بازی را از تماشاگران می گیرد.

وی ادامه داد: قضاوت در داخل زمین مسابقه علاوه بر چالشی که دارد، بسیار مهیج و با ارزش است که به عواملی مانند توانایی جسمانی یک داور شامل بدنسازی، تکنیک داوری، مکانیک داوری و همینطور مهارت‌های بصری و عوامل دیگری را نیازمند است. در کنار همه این عوامل نقش بسیار زیاد آمادگی ذهنی مانند تمرکز، کنترل هیجان، اطمینان، کنترل استرس، اعتماد به نفس، قاطعیت، یکنواختی در قضاوت، تعادل روانی، تصویرسازی ذهنی و خونسردی در قضاوت های یک داور به اثبات رسیده است و در واقع رابطه مستقیمی بین مهارت‌های جسمانی و آمادگی ذهنی در امر قضاوت وجود دارد.

رییس کمیته پزشکی افزود: به همین منظور کمیته پزشکی فدراسیون با همکاری کمیته و دپارتمان داوری و با مشارکت دکتر خسرو حمزه – روانشناس ورزشی، روز گذشته در جریان کلاس توجیهی نیم فصل داوران و کمک داوران لیگ دسته یک برای نخستین بار در کشور ارزیابی روانشناسی از داوران فوتبال به صورت آکادمیک را بعمل آورد.

دکتر سیف در پایان تاکید کرد: بر اساس پاسخ‌هایی که از این ارزیابی بدست می‌آید کارگاه‌های آموزشی جهت افزایش آمادگی ذهنی داورانی که در یک یا چند موارد ضعیف هستند برگزار خواهد شد تا با افزایش سطح توانایی خود، در امر قضاوت موفق‌تر عمل کنند.


telegram2 files