مقدمه ای بر انحرافات جنسی

مقدمه ای بر انحرافات جنسی

در این قسمت در مورد انحرافات و ناهنجاری های جنسی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم که البته همانند پیش درآمد بوده و طبعاً برای اطلاعات کامل در مورد این مقوله باید به منابع کامل تری رجوع کرد.

پارافیلیا (Paraphilia)  اختلالی است که به انحرافات جنسی مربوط می باشد. همانطور که در DSM-IV بیان شده، این اختلال از عود تخیلات، امیال یا رفتاری هایی از غریزه جنسی که نسبت به کودکان، غیر انسان (حیوانات، ابزار، اشیاء)، یا آسیب رساندن به خود یا دیگری است، ناشی می شود.

به دلیل اینکه تشابهاتی بین این اختلال و تجاوز جنسی که یک قربانی از خود به جا می گذارد، وجود دارد،  بسیاری از افراد فکر می کنند آنها که دارای انحراف جنسی هستند بسیار افردای وحشتناک می باشند. همچنین، برخی دیگر نیز باور دارند که تمامی انحرافات جنسی به طور یکسان زننده و ترسناک است. هیچ کدام از این جملات درست نمی باشند. آنها در نهایت مسئول انتخاب های خود هستند (حتی آنها که به دیگران آسیب می رسانند)، باید به دلیل رفتارشان تنبیه شده و بعد از آن مورد نظارت کامل قرار گیرند تا از رفتاری های مخرب آتی آنها جلوگیری شود. حتی فردی که برای ارضای نیاز خود به دنبال کودکان می باشد، از نظر مغزی، عاطفی و روانی دچار اختلال بوده و باید مورد درمان جدی و اجباری قرار گیرد. اگرچه بچه بازی (Pedophilia) یک انحراف جنسی بسیار ناخوشایند است، اما انحرافات جنسی دیگری نیز وجود دارند، مانند میدل پوشی جنسی یا گونه های متفاوت بت پرستی که به کسی آسیب نمی رسانند و نباید با دیگر انحرافات جنسی در یک طبقه قرار گیرند.

لیست مختصری از انحرافات جنسی همراه با توضیحاتی کوتاه در ادامه آورده شده است:

  • عورت نمایی (Exhibitionism): شامل نوعی اضطرار در نشان دادن قسمت های خصوصی خود به افراد غریبه است. همانند یک قمار باز یا یک معتاد، فرد عورت نما دوره هایی از افزایش این فشار را تجربه می کنند که تنها با نشان دادن عورت خود به غریبه ها که معمولاً با خودارضایی نیز همراه است، آرام می شوند.
  • بت پرستی (Fetishism): زمانی است که فرد تمام انرژی خود را به جای اینکه صرف فردی دیگر کند، برای ابزار یا اشیاء خرج می کند. به طور معمول، اشیا بت پرستی شامل کفش و لباس خصوصی طرف مقابل می باشد. ممکن است از جنس خاصی ساخته شده باشند مانند چرم، لاستیک یا ابریشم. افراد با این اختلال در زمانی که آن شیء مورد نظرشان در کنارشان نباشد، از رابطه خود لذت نمی برند (معمولاً از شریک جنسی خود می خواهند که آن شیء را به تن کند). اگرچه در DSM به این مسئله اشاره ای نشده است، اما افرادی که تنها با پورنوگرافی (دیدن تصاویر یا فیلم های جنسی) از رابطه جنسی خود لذت می برند نیز جزو افراد دارای انحراف جنسی می باشند.
  • مالش گرایی (Frotteurism): شامل اضطرار فرد در مالیدن خود به افرادی غریبه با حالتی حنسی است. مانند فرد عورت نمایی یا سایر اختلالات که ناشی از عدم کنترل تکانشی است، مالش گرا نیز بعد از انجام این عمل آرام و ارضا می شود.
  • بچه بازی (Pedophilia): زمانی اتفاق می افتد که یک فرد بالغ در مورد ارتباط با یک نوجوان یا کودکی که به بلوغ نرسیده، تخیلات جنسی در ذهن داشته باشد. یک فرد بچه باز یا با جنس دختر و یا پسر ارتباط برقرار می کند (نه هر دو جنس). آنها ممکن است تنها به دنبال برقراری ارتباط با کودکان بوده و یا از ارتباط با افراد بالغ هم رضایت داشته باشند. افراد بچه باز رفتارهای انحرافی خود را (که ممکن است فقط شامل نوازش کردن بوده یا تجاوز کامل را صورت دهد) توجیه کرده و برای خود کودک مفید می دانند. آنها هم چنین ممکن است ادعا کنند که خود کودک آنها را گمراه کرده است. از طرفی کودک را تهدید کرده که رفتار درنده خوی آنها را به دیگران نگوید. از آنجا که فرد متجاوز ممکن است والدین خود کودک بوده یا شخصی باشد که والدین کودک به او اعتماد دارند، افراد معتمد کمی در اطراف کودک باقی می ماند که او بخواهد به آنها گزارش دهد.
  • آزار طلبی (Masochism) و آزارگری (Sadism) جنسی: زمانی است که فرد فعالیت جنسی را انجام می دهد که سبب آزار، درد جسمی و جنسی، تمسخر و مایه خجالت دیگری می شود (آزارگری) و یا از جانب دیگری آزار ببیند (آزار خواهی).
  • مبدل پوشی (Transvestism): زمانی رخ می دهد که یک مرد عادی دگر جنس خواه تخیلاتی در مورد پوشیدن لباس زنان داشته باشد که این امر به او در ارضای جنسی کمک می کند و تحریک کننده است.
  • چشم چرانی (Voyeurism): رفتارهای چشم چرانی یا دید زدن دزدکی زمانی رخ می دهد که فرد همچون جاسوسی به دید زدن دیگران در حالی که برهنه می شوند، می پردازد، به طوری که آنها نفهمند که در حال مشاهده هستند. این انحراف در بین عامه مردم رواج دارد، بنابراین تا زمانی که در روابط جنسی فرد اختلالی ایجاد نکند به عنوان اختلال تشخیص داده نمی شود.

همانگونه که در سایر طبقه بندی های DSM بخشی به عنوان “اختلال تشخیص داده نشده” وجود دارد، در مورد انحرافات جنسی هم ممکن است اختلالاتی مانند رابطه با مردگان، ارتباطات تلفنی و مزاحمت های تلفنی، ارتباط با تنها یک بخش از بدن جنس مخالف و … وجود داشته باشد که در اینجا بیان نشده است.

در نهایت باید در مورد نوعی دیگر از انحراف جنسی نیز صحبت کرد که سال های اخیر به عنوان یک طبقه جدید جنسی پذیرفته شده است و آن “هم جنس خواهی” است. برای اطلاع از این انحراف می توانید به منابع روانشناسی مربوطه مراجعه کنید.

 


telegram2 files