چگونه در محیط کاری دیجیتال از فرسودگی شغلی دور شویم؟

چگونه در محیط کاری دیجیتال از فرسودگی شغلی دور شویم؟

سایک نیوز به نقل از ایسنا: نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که ذهن‌آگاهی در محل کار از استرس و فرسودگی شغلی محافظت می‌کند.

به گزارش فیز، محققان دانشکده‌های روان‌شناسی و پزشکی دانشگاه ناتینگهام بریتانیا داده‌های نظرسنجی ۱۴۲ کارمند را تجزیه و تحلیل کردند.

سرپرست این تحقیق، دانشجوی دوره دکتری، الیزابت مارش از دانشکده روان‌شناسی اظهار کرد: از آنجایی که کارها به‌طور فزاینده‌ای توسط فناوری دیجیتال میانجی‌گری می‌شود، ما می‌خواستیم تاثیر این امر بر سلامت افراد و راه‌هایی برای کاهش آن را بیابیم و دریافتیم که دیجیتالی بودن هوشمندانه باید از عناصر مهم زندگی کاری دیجیتالی سالم در قرن بیست‌ویکم در نظر گرفته شود.

تجربیات شرکت‌کنندگان این تحقیق در مورد عوارض جانبی منفی محل کار دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت و به‌عنوان شاخص‌های استرس، فشار کار بیش از حد، اضطراب، ترس از دست دادن، اعتیاد و چگونگی تأثیر آنها بر سلامت افراد، شناسایی شدند.

نتایج نشان داد که کارکنان از لحاظ دیجیتالی با اعتماد به نفس بیشتر، احتمال کمتری دارد اضطراب محیط کار دیجیتالی را تجربه کنند، در حالی که افرادی که ذهن‌آگاهی بالاتری داشتند در برابر همه عوارض جانبی منفی بهتر محافظت می‌شدند.

داده‌های ۱۴ مصاحبه همچنین راه‌هایی را نشان می‌دهد که ذهن‌آگاهی دیجیتال می‌تواند به محافظت از تندرستی کمک کند.

دکتر الکسا اسپنس، دانشیار روان‌شناسی می‌گوید: فناوری‌های محیط کار دیجیتالی مانند ایمیل، پیام‌رسانی فوری و دستگاه‌های تلفن همراه نشان داده‌اند که در درک استرس توسط کارکنان دخیل هستند و کارمندان ممکن است در هنگام سازگاری با محیط کار دیجیتالی که به‌طور دائم در حال تحول است، استرس را تجربه کنند که می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی و سلامت ضعیف‌تر شود.

ذهن‌آگاهی به‌عنوان حالتی از آگاهی تعریف می‌شود که شامل توجه عمدی و بدون قضاوت در لحظه حال می‌شود. این یافته‌ها نشان داد، کارمندانی که آگاه‌تر بودند کمتر در معرض اثرات نامطلوب و منفی محیط کار دیجیتالی قرار داشتند.

استاد فناوری دیجیتال برای سلامت روان، الویرا پرز والخوس بیان کرد: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که سازمان‌ها باید نحوه مدیریت مخاطرات محیط کار دیجیتال را در کنار سایر خطرات روانی و فیزیکی در محل کار در نظر بگیرند.

در واقع کمک به کارکنان برای تقویت آگاهی ذهنی هنگام کار دیجیتالی می‌تواند به تندرستی کلی کمک کند.

نتایج این تحقیق در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

telegram2 files