فقر سواد سلامت روان در جامعه، انگ ایجاد می‌کند

فقر سواد سلامت روان در جامعه، انگ ایجاد می‌کند

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار داشت: فقر سواد سلامت روان در جامعه، انگ ایجاد می‌کند. بر همین اساس رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید در انگ‌زدایی و ارتقاء دانش و آگاهی و اصلاح نگرش مردم در خصوص بیماری‌های روحی و افسردگی تلاش کنند.

وی ادامه داد: اختلالات روانپزشکی در انسان، از دوران پیش از بسته‌ شدن نطفه وجود دارد و حتی مادر باردار یک ماه پس از بارداری نیز در معرض این اختلالات قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه افسردگی در حال حاضر به بحرانی جهانی تبدیل شده است، گفت:  بر همین اساس شعار امسال سازمان بهداشت جهانی “بیایید در رابطه با افسردگی صحبت کنیم” است و این شعار نشان می‌دهد باید در رابطه با مبارزه با افسردگی همه پای کار بیایند.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اضافه کرد: شیوع اختلال افسردگی در اغلب موارد در سنین جوانی است، همین مسئله هزینه زیادی را به جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌کند، زیرا شخص به یک فرد منفعل و با کارآیی پایین تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای جهانی سالانه یک میلیون نفر به علت خودکشی فوت می‌کنند، یکی از پیامدهای منفی بروز افسردگی خودکشی است که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به خانواده و اجتماع وارد کند.

وی با طرح این سئوال که چگونه افسردگی را کنترل کنیم؟ گفت: علایم و نشانه‌های افسردگی را بشناسیم، انگ ناشی از اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی را کاهش دهیم، با علم به تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر افسردگی، از جنبه بیولوژیک آن غافل نباشیم و نظام سلامت، خدمات حوزه سلامت روان از لحاظ کمی و کیفی را ارتقا دهد.

حاجبی تأکید کرد:  برآوردها نشان می‌دهد در جهان بیش از ۳۵۰ میلیون نفر مبتلا به افسردگی هستند و در کشور ما نیز ۱۲٫۷ درصد از جمعیت یعنی شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به درجاتی از این عارضه مبتلا هستند.

 

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files