ثبت نام بیست هزار نفر برای ازدواج در سایت همسان گزینی

روزنامه خراسان در شماره امروز خود به نشست روز گذشته فعالان سایت مجاز همسان گزینی پرداخته و در گزارشی ضمن انتقاد از شیوه های همسرگزینی به شکلی غیر از شیوه سنتی، نوشته: حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه روز گذشته در مراسم رونمایی از «اجرای طرح ملی همسان‌گزینی» در معاونت فرهنگی قوه قضاییه با انتقاد از شیوه همسرگزینی خیابانی و بازاری اظهار کرد: تحولاتی که در جامعه ایران رخ داده مانند بسیاری کشورها موجب تغییرات و آسیب شده است که تغییر در حوزه تشکیل خانواده و آشنایی دختر و پسر و شیوه خواستگاری یکی از این هاست به گونه ای که دیگر نمی توان در بیشتر مناطق کشور مصادیق ازدواج های سنتی قدیمی را پیدا کرد.
وی ادامه داد: از یک طرف بازگشت به سنت قدیم در کوتاه مدت و میان مدت ممکن نیست و از سوی دیگر شکل های امروزی همسرگزینی که مختص جوامع لیبرال غربی است مناسب جامعه اسلامی نیست و ما نیز شیوه های همسریابی خیابانی را نمی پسندیم. وی با بیان این که متاسفانه کشور ما به این بلیه مبتلا شده است افزود: آیا می توان دست روی دست گذاشت که این موج غربی به حرکت خود ادامه بدهد و ازدواج ها به شکل رها شده در این میانه بمانند ؟ آن وقت مسئولیت خانواده و مسئولان چه می شود؟
وی افزود: در شرایطی که ازدواج های سنتی به دلیل تغییر نگرش افراد دچار تغییر شده است یکی از راه ها ،مسئولیت پذیری عمومی است تا الگوی جدیدی برای همسر گزینی مناسب پیدا شود و در این مسیر، مداخله یک یا چند واسطه که با تجربه خود دو طرف را هدایت کنند بسیار تاثیر گذار است. این شیوه متکی به تجربه بزرگ ترها ، استفاده از مشاوران مناسب و بر اساس عقلانیت است.
معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان این که یکی از وظایف دستگاه قوه قضاییه پیشگیری از آسیب ها از جمله آسیب های طلاق است تاکید کرد: باید فرهنگ واسطه گری در امر ازدواج را توسعه بدهیم و افراد مناسب به میدان بیایند و از پیامدهایی که ممکن است به وجود بیاید نترسند چرا که نباید به خاطر یک خطا که ممکن است پیش آید از صد کار خیر خودداری کرد و نسبت به سرنوشت جوانان بی اعتنا بود.معاون فرهنگی قوه قضاییه اضافه کرد: باید تبلیغ کنیم تا همه دستگاه‌ها به  جریان سایت همسان‌گزینی بپیوندند. واسطه‌گری ازدواج از اقدامات خیر است و هر قدمش، قدمی بهشتی است. علاوه بر این، باید به فکر تاسیس مؤسسات ویژه این کار باشیم تا وظیفه جامعه را در موضوع ازدواج پیگیری کند و با بهره‌گیری از مزایای ازدواج سنتی، الگویی را برای همسان‌گزینی ارائه کند.به گفته وی با امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی همسان گزینی در معاونت فرهنگی قوه قضاییه افراد مجرد شاغل در این دستگاه می توانند از خدمات سایت همسریابی تبیان استفاده کنند.
وی درباره تسهیلات قوه قضاییه به کارمندان مجرد برای تشویق به ازدواج در این دستگاه افزود: با معاونت مالی و پشتیبانی قوه قضاییه رایزنی کرده‌ایم تا افراد مجرد بتوانند از تسهیلات وام استفاده کنند. همچنین بانک‌هایی را مد نظر داریم تا به همکاران مجرد برای ازدواج وام بدهند.مدیرعامل موسسه فرهنگی تبیان نیز با اعلام 20 هزار ثبت نام در سایت همسرگزینی تبیان از ابتدای آغاز به کار این سامانه( از خرداد ماه جاری ) گفت: گاهی اوقات به دلیل نبود امکانات و نیروی انسانی کافی توان پاسخگویی به تمام مراجعه ها به این سامانه را نداریم. حجت الاسلام والمسلمین آقامیری ادامه داد:  یکی از موضوعاتی که موجب نگرانی بود و عنان گسیخته پیش می رفت بحث دوستیابی و ارتباط دختران و پسران بود ، در کنار آن برخی سایت های همسریابی نیز ایجاد شده بود و شورای فیلترینگ  و پلیس فتا درباره آن دغدغه داشتند آن هم در حالی که قانون روش های برخورد با این نوع سایت ها را پیش بینی نکرده بود. وی ادامه داد: ارتباط جوانان در سایت های مجازی به لطمه دیدن آنان وخانواده ها منجر می شود از این رو سامانه همسان گزینی تبیان پیش بینی شد که مورد تایید قوه قضاییه ، وزارت ورزش و جوانان و پلیس فتاست.مدیر پروژه همسان گزینی تبیان نیز از ازدواج 190 زوج از 25 خرداد ماه سال جاری همزمان با آغاز به کار این سامانه خبر داد و گفت: دو سوم افرادی که در این سامانه ثبت نام کرده اند زن و یک سوم  مرد هستند که بیشترین ثبت نام کنندگان متولدان دهه 60 هستند.
حسینی افزود:هر 6 ماه یک بار آزمون سنجش میزان رضایت از زناشویی افرادی که از این طریق ازدواج کرده اند به عمل می آید که تاکنون موردی از طلاق گزارش نشده است.

 


telegram2 files