اعتیاد چیست؟ علائم و راه‌های درمان اعتیاد

اعتیاد چیست؟ علائم و راه‌های درمان اعتیاد

معمولا افراد در جمع دوستان و یا افرادی قرار گرفته و با مواد مخدر آشنا شده و توسط آن‌ها تشویق به مصرف مواد مخدر می‌شوند. مصرف مواد مخدر در هر فردی متفاوت بوده و بستگی به وضعیت جسمی و یا روحی افراد دارد. ممکن است، فردی به صورت تفننی به مصرف مواد مخدر بپردازد و  همین روش را نیز ادامه دهد. اما برخی افراد نیز هستند که بعد از استفاده مواد مخدر، مواد بیشتری مصرف کرده و به مرور زمان، زمان مصرف مواد کوتاه‌تر شده و معتاد می‌شوند.

مواد مخدر؛ نوعی از داروهای طبیعی و شیمیایی مانند (شیشه و تریاک) بوده که هنگام مصرف توسط فرد، وابستگی شدیدی را در آن فرد ایجاد می‌کند. اما فقط افراد معتاد به این داروها نمی‌شوند، بلکه ممکن است حتی فردی اعتیاد بسیار بالایی به سیگار داشته باشد. یعنی بعد از کشیدن یک نخ سیگار، در مدت زمان کوتاهی سیگار بعدی را روشن کند.

ترک اعتیاد

معمولا خانواده‌ها رنج و زحمت زیادی برای ترک اعتیاد عزیزانشان متحمل می‌شوند. آنها یا در خانه و یا از طریق کمپ‌ها و کلینک‌های ترک اعتیاد، تلاش می‌کنند تا آن فرد را از این بیماری نجات دهند.

مسلما کلینک‌های ترک اعتیاد و کمپ‌ها بهترین و مناسب‌ترین روش برای ترک افراد معتاد است و می‌تواند کمک شایانی به خانواده‌ها کند، تا آنها بتوانند هر چه سریعتر فرد معتاد را از این بیماری روانی نجات دهند.

کمپ و کلینک ترک اعتیاد

کمپ‌ها و کلینک‌های ترک اعتیاد، دارای مجوزهای رسمی سازمان بهزیستی و متشکل از متخصصان مجرب و با تجربه است. این مراکز به معتادان کمک می‌کند تا با درمان‌های دارویی، روانشناسی و بازپروری، بتوانند به مرور زمان به جامعه بازگردند.

همانطور که گفته شد، ترکیبی از داروهای شیمیائی و طبیعی باعث ایجاد اعتیاد در افراد می‌شود. موادی مانند تریاک و شیشه که به شدت در افراد وابستگی ایجاد می‌کند. اما برای درمان،ترک موادی مانند تریاک و شیشه چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

بهترین روش برای ترک اعتیاد، مراجعه به کلینک‌های تخصصی ترک اعتیاد و یا کمپ‌ها است. پزشک متخصص، علاوه بر اینکه به فرد بیمار کمک می‌کند تا طی یک فرآیند تدریجی اعتیاد خود را کنار گذارد، با استفاده از روش‌های مختلف روان‌درمانی، بیمار را به سطحی از خودباوری می‌رساند. این امر باعث جلوگیری از هرگونه گرایشی نسبت به مواد مخدر در فرد معتاد می‌شود.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا بدن فرد نسبت به تریاک سم‌زدایی شود، حدود ۱۰ روز بوده و مدت زمانی که اعتیاد او به طور کامل درمان شود، به مدت ۵ تا ۱۲ ماه است.‌

اما برای ترک تریاک چه داروهایی نیاز است تا بخوریم؟

یکی از داروهایی که برای ترک تریاک معمولا استفاده می‌شود، قرص ب ۲ است. اما اگر مصرف این دارو با تجویز پزشک و با نظر پزشک نباشد، می‌تواند حتی بیش از خود تریاک برای فرد اعتیادآور باشد.

بعضی از افراد برای ترک تریاک، به مراکز درمان طب سنتی می‌روند و از داروهای سنتی و گیاهی استفاد می‌کنند، که این روش‌ها کاملا غیرعلمی است و معمولا در آزمایش‌ها نشان داده که این داروها از مواد مخدر دیگری تشکیل شده و حتی ممکن است فرد به آن داروها معتاد شود.

نتیجه می‌گیریم، که بهترین روش برای درمان ترک تریاک، مراجعه به مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد بوده و در کنار درمان دارویی، داشتن ورزش و تغذیه مناسب نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ترک شیشه

شیشه ترکیبی از ماده‌ای صنعتی به نام آمفتامین‌ها بوده و محرک بسیار قوی است. این ماده ابتدا در آلمان برای درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی، بیش فعالی و چاقی مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه شیشه به عنوان قویترین نوع آمفتامین‌ها با نام‌های کراک، آیس و مت در بین افراد به ویژه جوانان شناخته شده است.

عوارض مصرف شیشه

شیشه نیز همانند سایر مواد مخدر، عوارض شدیدی را در افراد ایجاد می‌کند، که مهمترین این عوارض شامل موارد ذیل است:

  • تنگی نفس
  • اسهال
  • افزایش دمای بدن
  • گیجی و بیحالی
  • افزایش فشار خون و ضربان قلب
  • آسیب‌های شدید کلیه و ریه
  • کم خونی شدید
  • افکار خودکشی
  • اختلال در روابط جنسی

علائم مصرف شیشه

یکی از مهمترین علائمی که هنگام استفاده از شیشه در افراد دیده می‌شود، داشتن انرژی بالا، توهم شدید، خیره شدن به یک نقطه و رفتارهای پر خطر است.

اما زمانی‌که آثار شیشه در بدن فرد از بین رفت، تا ۲ روز احساس خستگی کرده و خمار است. همچنین یکی‌دیگر از علایمی که در افراد می‌توان شاهد بود، سردردهای شدیدی است که فرد به آن دچار می‌شود.

ترک شیشه

با توجه به اینکه شیشه یک ماده صنعتی است، خطرات فیزیکی و روانی بسیاری را در فرد ایجاد می‌کند. به همین خاطر ترک این نوع ماده مخدر برای افراد بسیار دشوار است.

برای ترک شیشه در منزل، هرگز به شما توصیه نمی‌کنیم که در خانه بیمار را ترغیب به ترک آن کنید. زیرا به خاطر خطرات زیادی که این ماده مخدر دارد، در بیشتر موارد افراد با شکست روبه‌رو شده و اثرات منفی شدیدی را ایجاد می‌کند.

به همین منظور، ما توصیه می‌کنیم تا برای ترک شیشه حتما به کمپ و کلینک‌های ترک اعتیاد رفته و زیر نظر متخصصان مجرب اقدام کنید.

آزمایش اعتیاد

آزمایش اعتیاد بسته به نوع مواد مخدری دارد که توسط فرد معتاد استفاده می‌شود. از طریق روش‌های مختلفی می‌توان به میزان اعتیاد افراد پی برد.

آزمایش ادرار یکی از مهمترین تست‌هایی است که انجام می‌شود. این تست در تشخیص مواد مخدری همانند تریاک از اهمیت بالایی برخوردار است.

آزمایش خون هم برا ی تشخیص اعتیاد افراد به شیشه از مهمترین تست‌هایی است که انجام می‌شود.

پس از انجام آزمایشات و مشخص شدن اعتیاد افراد به مواد مخدر، ممکن است که اعضای خانواده، اقداماتی را در منزل برای ترک فرد معتاد انجام دهند.

ترک شیره تریاک در منزل

برای ترک تریاک نیازی به بستری شدن نیست. اما نباید از داروهایی که برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود، بدون مجوز پزشک متخصص مصرف شود. زیرا این داروها نیز اعتیاد آور بوده و باعث ایجاد وابستگی در افراد می‌شود. داروهایی مانند متادون باعث کاهش مصرف ماده مخدر شده، اما بدون تجویز پزشک در افراد ایجاد وابستگی خواهد کرد.

تا اینجای مقاله در مورد شیشه و تریاک صحبت کردیم. اما آیا افراد سیگاری نمی‌توانند معتاد باشند؟ سیگار جزء مواد مخدری است که بسیاری از افراد ممکن است به صورت تفننی از آن استفاده کنند. اما گاهی شدت مصرف به قدری افزایش میابد که فرد را معتاد می‌کند.

اما برای ترک سیگار چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

قرص ترک سیگار

داروی وارنیکلین مهمترین دارویی است که امروزه در داخل کشور استفاده می‌شود. مصرف این دارو میزان تمایل فرد به سیگار را کاهش می‌دهد. بعد از ۸ روز مصرف دارو، نشانه‌های ترک سیگار در فرد ظاهر می‌شود.

ترک مصرف شیشه

شیشه نوعی مواد مخدری است که وابستگی زیادی را در افراد ایجاد می‌کند. ترک مصرف شیشه بدون اینکه فرد زیر نظر پزشک متخصص باشد، مشکلاتی مانند تپش قلب، تنگی نفس و مشکلات عصبی را برای فرد معتاد ایجاد می‌کند.

عوارض ترک مصرف شیشه

ترک شیشه باعث ایجاد خماری در افراد می‌شود. علائم خماری می‌تواند برای افراد متفاوت باشد که مهمترین این علائم شامل موارد ذیل است:

مهمترین علایم خماری

  • خستگی
  • بیخوابی
  • توهم
  • تب
  • گیجی
  • حالت تهوع
  • اضظراب
  • ضعف عضلانی
  • افسردگی شدید
  • خشونت

جدیدترین داروهای ترک اعتیاد

برای ترک اعتیاد با توجه به نظر پزشک روانشناس، بهترین درمان دارو درمانی است. در ادامه به معرفی داروهای مورد استفاده برای ترک اعتیاد خواهیم پرداخت.

  1. بوپرنورفین
  2. شربت تریاک
  3. متادون
  4. حب جدوار یا حب الشفاء
  5. نالوکسان
  6. نالتروکسان

مسکن قوی برای ترک اعتیاد

بوپرونورفین و یا B2 قویترین مسکنی که به عنوان ضد درد و جایگزین مواد مخدر استفاده می‌شود. این دارو به بیمار کمک می‌کند تا بتواند دردهای شدیدی که ناشی از ترک اعتیاد است را تحمل کند.

درمان اعتیاد

افرادی که معتاد هستند، مانند خیلی از افرادی که دچار بیماری قلبی و یا دیابت هستند، یک بیمارند. آنها نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند و باید برای ترک مواد مخدر زیر نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرد.

بیمارانی که اعتیاد شدید دارند، همانند سایر بیمارانی که مشکلات جدی را تحمل می‌کنند، نیاز به بستری و مراقبت‌های ویژه خواهند داشت.

هرگز یک بیمار معتاد را همانند یک جنایتکار ندانید. او نیز مانند ما انسانی است با مشکلات فراوان، که فقط و فقط نیاز به کمک و حمایت دیگران دارد.

آزمایش عدم اعتیاد

هدف از انجام آزمایش عدم اعتیاد، به پزشک برای پیگیری روند درمان بیماری کمک می‌کند. این تست‌ها مشخص می‌کند که آیا فرد درمان را جدی گرفته است یا نه. اما آزمایش عدم اعتیاد اخلاقی نبوده و باید با رضایت فرد انجام شود.

نتیجه گیری

همه انسان‌ها مشکلات فراوانی را در زندگی خود متحمل می‌شوند. برخی از افراد به دنبال راه حل و یا حل مسائله برای مشکلات خود هستند و برخی دیگر راه فرار را ترجیح می‌دهند. برای برخی راه فرار، مصرف مواد مخدر و داشتن احساس شادی کاذب در مدت زمان معین است.

اما ما نباید هرگز افراد معتاد را گناهکار بدانیم. بلکه باید در حل مشکلات فرد کمک کرده و به درمان او بپردازیم. بهترین و موثرترین درمان، مراجعه به کلینیک و یا کمپ‌های ترک اعتیاد بوده و بهتر است تا بیمار زیر نظر یک متخصص، بیماری اعتیاد خود را درمان کند. شما میتوانید از سراسر دنیا برای شروع درمان اعتیاد خود، از بهترین متخصصین کشور در این زمینه مشاوره آنلاین دریافت نمایید.

telegram2 files