راه‌هایی برای جلوگیری از ریزه‌خواری کودکان

راه‌هایی برای جلوگیری از ریزه‌خواری کودکان

سایک نیوز به نقل از ایرنا: یکی از مشکلات برخی کودکان ریزه‌خواری آنهاست؛ مرتب سر یخچال می روند، به کمدهای نگهداری مواد غذایی سرک می کشند و یا از والدینشان می خواهند که به آنها غذا یا خوراکی بدهد در حالی که اصلا گرسنه نیستند.

یکی از مشکلات برخی کودکان ریزه‌خواری آنهاست؛ مرتب سر یخچال می روند، به کمدهای نگهداری مواد غذایی سرک می کشند و یا از والدینشان می خواهند که به آنها غذا یا خوراکی بدهد در حالی که اصلا گرسنه نیستند.

شاید برای پدر و مادرها این کارها خیالشان را از این بابت راحت کند که فرزندشان گرسنه نمی ماند اما باید به یاد داشته باشند که همین ریزه خواری در آینده برای سلامت آنها خطرساز خواهد شد. در این مقاله سعی داریم که شما را با فوت و فن های مراقبت از ریزه خوای کودکان آشنا کنیم:

کودکان و همچنین بزرگسالان اغلب به دلایلی غیر از رفع گرسنگی از غذا استفاده می کنند. کودکان اغلب در پاسخ به عواطف و احساسات خود غذا می خورند. اگر کودک شما همیشه گرسنه به نظر می رسد، از نکات زیر استفاده کنید تا درک بهتری از آنچه واقعا در حال وقوع است داشته باشید.

چه چیزی باعث گرسنگی می شود؟

اگر کودک شما ۳ وعده غذایی متعادل و ۱ میان وعده در روز می خورد اما همچنان ادعا می کند که گرسنه است، ممکن است دلایل دیگری به جز گرسنگی وجود داشته باشد که او را به خوردن غذا وادار کند.

آنچه شما می توانید انجام دهید موارد زیر است.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

۱- آیا کودک شما گاهی در هنگام تجربه هر یک از موارد زیر دست به غذا می‌زند؟

کسالت ، افسردگی، فشار ، نا امیدی، ناامنی، تنهایی ، خستگی ، رنجش، خشم، خوشبختی احساساتی است که می تواند فرد را به خوردن غذای بیشتر تشویق کند.

۲- آیا کودک شما در زمان‍هایی غیر از وعده های غذایی معمولی و میان وعده ها غذا می‌خورد؟ آیا فرزند شما در هر فرصتی ریزه خواری می کند؟

۳-  آیا به کودک خود با غذا پاداش می دهید (آیا نمره ۲۰ در امتحان  گاهی منجر به رفتن به بستنی فروشی می شود)؟ این می تواند به طور ناخواسته به چاقی کودک شما کمک کند.

۴- وقتی فرزندتان کارها را درست انجام می دهد، به او چه می گویید؟

کلمات تایید کننده می توانند عزت نفس کودک را تقویت کنند. آنها همچنین می توانند در حفظ انگیزه کودک برای ادامه تصمیم گیری صحیح برای سلامتی و وزن کمک کنند.

۵- چگونه با فرزند خود صحبت می کنید؟ آیا بیشتر منفی است؟ آیا اغلب انتقادی است؟

برای هر کسی، از جمله کودکان، ایجاد تغییرات در چنین محیطی سخت است.

جایگزین های سالم

اگر مشکوک هستید که کودکتان از روی کسالت غذا می‌خورد، ممکن است لازم باشد او را به سمت فعالیت‌های دیگری هدایت کنید تا حواسش پرت شود.

آنچه شما می توانید انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما ۳ وعده غذایی متعادل و ۱ میان وعده در روز می خورد. این کار از احساس گرسنگی بین وعده های غذایی جلوگیری می کند.

به فرزندتان کمک کنید به جای غذا خوردن، کارهای دیگری را برای انجام دادن انتخاب کند، مانند:

بازی بدمینتون

لگد زدن به توپ فوتبال

نقاشی کردن یک تصویر

اسکیت روی خط

کاشتن گل در باغچه

پرواز بادبادک

پیوستن به شما برای قدم زدن در مرکز خرید (بدون توقف در فروشگاه بستنی)

میان وعده های سالم مانند سبزیجات خام، میوه، ذرت بو داده کم روغن ، سوپ سبزیجات، ژلاتین بدون شکر و میان وعده های میوه ای را ارائه دهید. تنقلاتی مانند چیپس و آب نبات کالری خالی دارند که باعث نمی شود کودک شما احساس سیری کند.

شما میان وعده را انتخاب کنید. زمانی که کودکان مجاز به انتخاب تنقلات خود هستند، اغلب انتخاب های ناسالمی انجام می دهند. با کودک خود در مورد اینکه چرا میان وعده های سالم مهم هستند صحبت کنید. لیستی از تنقلات تهیه کنید که هم می توانید در مورد آنها توافق کنید و هم آنها را در دسترس داشته باشید.

یاد آوردن

رابطه شما با غذا و وزن، که به دوران کودکی شما برمی گردد، می تواند بر نحوه تربیت فرزندتان تأثیر بگذارد. یکی از بزرگترین چالش های شما این است که تعیین کنید آیا فرزندتان به دلایل درست غذا می خورد یا خیر.

telegram2 files