“دیسینیا”، اختلال ناتوانی در “دل کندن از تختخواب”

“دیسینیا”، اختلال ناتوانی در “دل کندن از تختخواب”

 

با نزدیک شدن به زمستان و کوتاه شدن روزها دل کندن صبحگاهی از تختخواب سخت‌تر می‌شود اما این وضعیت تنها به دلیل تنبلی نیست بلکه در واقع نوعی اختلال است که گریبانگیر بسیاری از افراد می‌شود.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، “دیسینیا” اختلالی است که اگرچه به لحاظ پزشکی به رسمیت شناخته نشده اما به عنوان اختلالی در برخاستن از خواب تعریف می شود.

اگرچه افراد زیادی با برخاستن از تختخواب مشکل دارند اما بیماران مبتلا به “دیسینیا” که با عنوان “کلینومانیا” نیز شناخته می‌شود ممکن است برای روزها در تختخواب بمانند و با فکر برخاستن دچار اضطراب شوند.

بیماران مشکوک به این اختلال باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند چرا که “دیسینیا” اغلب نشانه یک مشکل جدی‌تر مانند افسردگی، سندروم خستگی مزمن یا اختلال درد فیبرومیالژیا است.

هم چنین در صورتی که این اتفاق زیاد رخ می‌دهد یا باعث ناتوانی فرد می شود، مراجعه به پزشک ضروری است. اگرچه هیچ درمان شناخته شده ای برای این اختلال وجود ندارد اما یک یا دو ساعت زودتر خوابیدن می تواند به سادگی به این بیماران کمک کند.

از آن جایی که “دیسینیا” به لحاظ پزشکی به عنوان بیماری شناخته نمی شود لذا درجه شروع آن مشخص نیست. با این حال معمولا خستگی به میزانی که باعث شود فرد روزها در تختخواب بماند، بسیار نادر است.

در تحقیقات منتشر شده در اوایل ماه جاری درباره اختلالات خواب همچنین تاکید شده است نوجوانانی که به طور منظم کمتر از شش ساعت خواب شبانه دارند، دو برابر بیشتر از دیگر نوجوانان در معرض خطر سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر قرار می‌گیرند. محققان هم چنین دریافته اند جوانانی که شب ها تا دیر هنگام بیدار مانده و زودتر هم از خواب بیدار می‌شوند، بیشتر در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار می‌گیرند.

بر همین اساس سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS)، نکات زیر را برای داشتن خوابی خوب در شب‌ها توصیه می‌کند:

– هر روز سر ساعت معینی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.

– آرامش را در اتاق خواب با کنترل دما، نور و صدا و دوری از خوابیدن با حیوانات خانگی برقرار کنید.

– تشک راحتی برای خواب انتخاب کنید.

– به طور مرتب ورزش کنید تا از تنش هایی که در طول روز برایتان ایجاد می‌شود، رها شوید. هم چنین از فعالیت‌های شدید در شب که می‌تواند شما را بیدار نگه دارد، خودداری کنید.

– مصرف کافئین را کاهش دهید و چای های گیاهی و شیر را جایگزین کنید.

– از مصرف الکل و پرخوری پیش از خواب خودداری کنید.

– سیگار نکشید چرا که نیکوتین یک محرک است.

– پیش از خواب با یک حمام گرم، موسیقی آرام یا یوگایی ملایم اعصاب خود را تسکین دهید.

– فهرست کارها و مشغله‌های خود را برای روز بعد یادداشت کنید.

– اگر نمی‌توانید بخوابید، بلند شوید و کاری انجام دهید تا احساس خستگی کرده و راحت‌تر بخوابید.


telegram2 files

دیدگاه‌ها بسته هستند.