«آموزش مفاهیم دینی همگام با روان‌شناسی رشد» منتشر شد

ناصر باهنر به تازگی اثری را با نام «آموزش مفاهیم دینی همگام با روان‌شناسی رشد» منتشر کرده است که هدف آن انتقال یافته‌های رشته رواشناسی در زمینه آموزش مفاهیم دینی به کودکان  است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، در معرفی این کتاب عنوان شده است: کتاب «آموزش مفاهیم دینی همگام با روان‌شناسی رشد» محل اتصال دو رشته روان‌شناسی و علوم تربیتی در زمینه پاسخ به سؤالات متداول و آموزش مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان است.

هدف اصلی این کتاب ارائه شیوه‌هایی عنوان شده است که به وسیله آن‌ها بتوان مفاهیم دینی را هرچه خوب‌تر به کودکان و نوجوانان آموزش داد. برای نیل به این مقصود مباحث ابتدایی کتاب به مواردی درباره روان‌شناسی رشد کودکان و نوجوانان در عرصه‌های رشد شناختی و قابلیت‌های ذهنی و نیز رشد اخلاقی و قضاوت اختصاص داده شده است.

بخش‌های این کتاب به این شرح است: مفاهیم دینی را چگونه به کودکانمان منتقل کنیم؟ آن‌ها کدام دست از این مطالب را درک می‌کنند و چه چیزهایی برای فهم آنان سنگین است؟ کودک ما مفاهیم انتزاعی علت، خالق و … را چگونه می‌فهمد؟ در ذهن او خدا چگونه جلوه می‌کند؟ او در مورد قیامت چه درکی دارد؟ چه نوع موادی را در این سنین نباید به او آموزش داد؟ آیا مطرح کردن مفاهیم فلسفی و انتزاعی ممکن است باعث دل‌زدگی کودک درباره این مسائل شود؟ معلم تعلیمات دینی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ به چه دلیل کلاس‌های دینی هنوز جایگاه ویژه خود را نیافته‌اند؟ چرا اسلامی که در این کلاس‌ها مطرح می‌شود پاسخگوی مشکلات دانش‌آموزان نیست؟ چرا معلمان در بیان مسائل دینی دارای مشکل هستند؟ چرا آموزش دین در جامعه ما باید شاهد عقب‌افتادگی خود از آموزش سایر ادیان در دیگر جوامع باشد؟


telegram2 files