کتاب «تاریخ مختصر روان‌شناسی» منتشر شد

خبرنگار مهر در گفتگویی با عیرضا آریا مهر، درباره ضرورت چاپ و انتشار کتاب «تاریخ مختصر روانشناسی» پرس و جویی انجام داده است که گزارش آن بدین شرح است: کتا‌ب‌هایی که در زمینه تاریخچه مکاتب روانشناسی تالیف شده است، عمدتا کتاب‌های حجیمی بوده‌اند و به زندگی‌نامه فیلسوفان و روانشناسان می‌پردازند؛ با توجه به تجربه چندین ساله تدریس در مراکز آموزش عالی جای خالی کتابی جامع و در عین حال مختصر را احساس می کردم و در پی این احساس نیاز دست به تالیف این کتاب زدم و این کتاب دانشجویان تمام رشته‌ها و حتی اقشار خارج از دانشگاه را با مباحث ابتدایی فلسفه و روانشناسی تا دیدگاه‌های جدیدتر آشنا می‌کند، به همین خاطر این کتاب تالیف شد تا تصویری یکپارچه و در عین حال مختصر را برای مخاطب به ارمغان آورد.

وی افزود: در تدوین این کتاب سعی شده پاره‌ای از مطالب و مثال‌ها رنگ و بوی اسلامی و ایرانی به خود گیرد و در واقع به نوعی مثال‌های این کتاب بومی شده است تا با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگارتر باشد و از این رهاورد خواننده ارتباط بهتری با کتاب برقرار نماید.

وی در پایان با اشاره به اینکه کتاب «تاریخ مختصر روانشناسی» می‌تواند در تمام مقاطع تحصیلی به دانشجویان کمک کند، افزود:این کتاب همچنین می‌تواند برای عموم افراد علاقمند به مباحث روانشناسی جذابیت داشته باشد؛ کتاب «تاریخ مختصر روانشناسی» یک نگرش علمی به مخاطب می¬دهد و این تصور را که مباحث علم روانشناسی تا حدودی دشوار و خارج از فهم است را از بین می‌برد.

محمدی آریا در ابتدای مقدمه این کتاب آورده است: «در طول تاریخ همه رشته‌های علمی مانند فیزیک، شیمی و کیهان‌شناسی به نوعی در حیطه فلسفه بوده‌اند که در گذر زمان به تدریج از فلسفه جدا شده‌اند. روانشناسی به خاطر رابطه تنگاتنگی که با فلسفه داشته جزء آخرین رشته‌های علمی است که از فلسفه مستقل شده است…». وی در جای دیگر اشاره می‌کند که «درک واقعی علوم با نگاه به گذشته، حال و آینده امکان‌پذیر است».

کتاب «تاریخ مختصر روانشناسی» در ۴ فصل «علم و تاریخ آن»، «روانشناسی و تاریخ آن»، «روانشناسی فلسفی» و «روانشناسی علمی» در ۱۲۱ صفحه و توسط انتشارات «رشد فرهنگ» به چاپ رسیده است.


telegram2 files