تلاش روانشناسان فرانسوی برای درمان بیماری اتیسم

محقق و دانشمند فرانسوی  درباره بیماری اوتیسم توضیح داد: ترکیبی از تکنیک های علمی و مهارت های رفتاری، روانشناسی و دارویی می تواند در درمان بیماری اتیسم نتیجه بخش باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور «بن آری Yehezkei Ben Ari » دانشمند و محقق فرانسوی بیماری اوتیسم گفت: هنوز خیلی راه داریم که داروی موثری برای اوتیسم داشته باشیم و به عنوان دانشمند علوم اعصاب بالینی می دانم که باید اول زیرساخت بیماری اوتیسم را درک کنیم و بعد به درمان برسیم.

این دانشمند فرانسوی خطاب به اعضای خانواده های بیماران اوتیسم گفت: ما یک نگاه به این بیماری داریم و شما خانواده ها نیز نگاه دیگری که لحظه به لحظه از نزدیک بیماری را حس می کنید و باور من بر این است که ترکیبی از تکنیک های علمی و مهارت های رفتاری ، روانشناسی  و دارویی ، می تواند امیدی برای درمان بیماری اوتیسم ایجاد کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر و در آینده نزدیک، درمان معجزه آسایی برای بیماری اوتیسم مانند خوردن یک مسکن برای تسکین سردرد ، نخواهیم داشت.

چگونگی ایجاد بیماری اوتیسم

«بن آری» درباره بیماری اوتیسم اظهار داشت: وقتی سازوکارهای الکتریسته در مغز درست انجام نشود، بیماری ایجاد می شود. و وقتی اختلال ایجاد شده در روند و کارکرد الکتریکی در مغز، اصلاح شود، می توان بیماری را در کنترل خود در بیاوریم.

وی بااشاره به اینکه پژوهش باید سرعت بگیرد، مجموعه ای از یافته هایش درمورد بیماری اوتیسم را ارائه داد و گفت: بیماری اوتیسم، ساختار همگونی ندارد لذا درمان کارآمدی را نیز برای آن نمی توان گفت.

این محقق فرانسوی با بیان تاریخچه بیماری اوتیسم، میزان بروز آن در جامعه را یک درصد ذکر کرد و در پاسخ به این پرسش که چرا اخیرا این بیماری زیادتر شده است؟ افزود: چون روانپزشکان این بیماری را بهتر تشخیص می دهند و یا مسایل موجود در زندگی مدرن و ماشینی، عوامل این بیماری را تشدید کرده اند.

علائم قابل مشاهده بیماری اوتیسم   

وی با اشاره به علائم بیماری گفت: بیماران اوتیسمی، تماس چشمی ندارند و روی چیزهای جزیی متمرکز می شوند، ضمن آنکه ارتباطات اجتماعی آنان ضعیف است و این بیماران چون نمی توانند ارتباطات اجتماعی داشته باشند، خوب مدرسه نمی روند و نمی توانند در اجتماع فعال بوده و افراد کارآمدی باشند.

به گفته «بن آری» بیماران مبتلا به اوتیسم، رفتارهای کلیشه ای و بعضا بی معنی دارند و بسیاری از آنان، از درد و خطر واهمه ای ندارند.

درمان بیماری اوتیسم

وی درباره درمان این بیماری نیز گفت: درمانهای آموزشی وجود دارد و در راستای این درمانها، با مداخله رفتاری کمک می کنیم که بیمار چگونه ارتباط بگیرد.

این محقق فرانسوی تاکید کرد: شاید ایده دسترسی به داروی اوتیسم به نظر خیلی جذاب باشد اما فعلا از دو دارویی که در امریکا تایید شده، استفاده می شود ولی متاسفانه عوارض جانبی زیادی دارند چون داروهای ضدجنون و روانپریشی هستند و در عین حال که علائم بی قراری را کنترل می کنند اما روی تعاملات اجتماعی بیمار که هسته مرکزی بیماری است، اثر ندارند.

این میهمان کنگره علوم اعصاب با اشاره به دلایل بیماری گفت: «ژنتیک» و «جهش های ژنتیکی» یکی از دلایل است اما اگر فقط  ژنتیک عامل بیماری است پس چرا بیماری در جامعه زیاد شده است؟

وی افزود: من معتقدم، «محیط» اثر زیادی در بروز بیماری دارد چون شواهد علمی زیادی در این زمینه وجود دارد که محیط ، عامل بیماری است ، لذا اوتیسم، یک بیماری تکاملی و تکوینی است و همه چیز در رحم مادر شکل نگرفته و برای درمان آن، باید دید علمی قوی و دقیقی داشت.

در ادامه این نشست ، بن آری  فیلمی از ارتباط مادری با کودک ۷ ساله اش که مبتلا به اوتیسم بوده، نمایش داد و در فیلم دیگری ، همان مادر و کودک را پس ازسه ماه که از درمان کودک با یک داروی قدیمی می گذشت، نشان داد که روی بسیاری از علائم بیماری کودک، اثر درمانی داشته و مثلا ارتباط چشمی با مادر برقرار کرده و به سخنان او گوش می دهد.

وی درباره دارویی که به این کودک داده شده ، گفت: این داروی ادرارآور، نزدیک ۴۰ سال است که برای پرفشاری خون استفاده شده است و به خاطر همین ، عوارض جانبی آن که پیچیده هم نیست  شناخته شده است و نشان داده که عارضه جانبی جدی ندارد و کودکان درمان شده، زندگی نسبتا قابل قبولتری را پیدا کرده اند.

 این محقق فرانسوی افزود: این دارو، جلوی ورود کلر به سلولهای عصبی مغز را می گیرد، عملکرد الکتریکی غیرطبیعی اضافی سلولهای مغز را تعدیل می کند و نمی گذارد تا در بزرگسالی در آنها بماند.

ساخت داروی اوتیسم طی سه سال آینده

«بن آری» سپس از پروژه تحقیقاتی خود با همکارانش روی داروی بیماری اوتیسم، که مطالعات پایه آن در جنوب فرانسه انجام می شود ، گفت و ابراز امیدواری کرد : طی سه سال آینده خبرهای خوبی را برای خانواده های بیماران اوتیسم داشته باشد.

خانواده بیماران اوتیسمی خوددرمانی نکنند

  پرفسور بن آری خطاب به خانواده بیماران تاکید کرد : لطفا خودتان مطالعه بالینی نکنید و صبر کنید، ما تلاشمان را می کنیم.

وی تاکید کرد: هیچگاه از هر داروی ادرارآوری برای درمان کودک خود استفاده نکنید چرا که برخی از این داروها، ورود پتاسیم به سلولها را انجام می دهند، بعضی از آنها خروج پتاسیم از سلولها و گاهی مشاهده شده که برخی از داروهای ادرار آور ، هر دو حالت را ایجاد می کنند، لذا خوددرمانی منجر به مشکلات بیشتری خواهد شد.


telegram2 files