مروری بر دیدگاه شرکت کنندگان طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج وزارت ورزش و جوانان

مروری بر دیدگاه شرکت کنندگان طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج وزارت ورزش و جوانان

طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج وزارت ورزش و جوانان که از ابتدای اسفند ماه سال جاری و با حضور ۲۵۰۰ نفر از روانشناسان و مشاوران کشور، در تهران و شهرستان ها توسط موسسه آموزش عالی مدت برگزار گردید، بازخوردهای مهمی را به همراه داشت.
بسیاری از اساتید، این طرح را یکی از موثرترین و مهمترین اقدامات در حوزه ازدواج و تعالی خانواده دانسته و اکثر قریب به اتفاق آنان، موافق دوره های تکمیلی برای این آموزش ها بودند.
با پایان یافتن این طرح، گزارشی از نظرات شرکت کنندگان تهیه گردیده است تا از زاویه ای دیگر به بررسی آن بپردازیم.

 

فاطمه ع٫ح. دکترای روانشناسی گرایش خانواده درمانی در مورد دوره ها می گوید: به نظر من این دوره‌ها خیلی مفید هستند، به خصوص برای آگاهی دادن به جوانان‌ و برای ایجاد فرهنگ استفاده از مشاوره‌های پیش از ازدواج. در این دوره به شخصه یاد گرفتم بعضی نکات با وجود اینکه به نظر بدیهی و جزئی می رسند اما واقعا حیاتی هستند. همانطور که می‌دانید در ۷۰ درصد خانواده‌ها شاهد طلاق عاطفی هستیم و با همین آگاهی‌های کوچک اما بسیار مهم می توان این درصدها را بسیار کاهش داد.

ایشان در پاسخ به این سئوال که آیا با شرکت در این دوره آمادگی تدریس در دوره های ویژه عموم را کسب کرده است پاسخ می دهد: بله صدر درصد. موضوعات مهمی امروز مطرح و آموزش داده شد.

 

 

علی ل. دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی در پاسخ به نظرخواهی نسبت به دوره می گوید: یکی از مزیت‌های این دوره به نظر من این بود که از اساتید متبحر این حوزه برای تدریس استفاده شده بود و واقعا دوره مفیدی بود. دیگر مزیت آن، آموزش نحوه تدریس و کلاس داری و نحوه برگزاری کارگاه آموزشی مهارت های پیش از ازدواج بود اینکه بتوانیم کلاس را به خوبی اداره کنیم.

او در پاسخ به این سئوال که آیا آمادگی تدریس مهارت های ازدواج برای عموم را کسب کرده است می گوید: بالتبع٫ حداقل مدرک شرکت کنندگان این دوره ها، کارشناسی ارشد است. بنابراین یک دانش پایه ای در این خصوص دارند و برای تدریس آماده‌تر خواهند شد.

ایشان در ادامه پیشنهاد می کند در گام بعدی دوره‌های تکمیلی برگزار شود. برای مثال در حال حاضر مهارت های پیش از ازدواج را داریم، دوره تکمیلی آن می تواند مسائل بعد از ازدواج را شامل شود. اگر وزارت ورزش و جوانان همینطور خلاصه شده و تیتروار نکات مهم را جمع آوری و به این مدرسین یاد بدهد، آنها، هم در کار درمان و هم در کار مشاوره و آموزش می توانند از آن بهره مند شوند.

 

رضا الف دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی در خصوص دوره می گوید: ممنون از اینکه مصاحبه و پیگیری می کنید. سرفصل‌ها به نظر من خوب نبود. با چیزهایی که پیش تر یاد گرفته ام به نظرم کافی نبود. اگر دوره های پیشرفته برگزار شود، شاید آنجا موضوعات پوشش داده شود. به نظر من باید به تمام شرکت کنندگان بگویند با این آموزش ها ابداً مشاوره ازدواج ندهند!

وقتی با ایشان هدف دوره که تربیت مربی مهارت های ازدواج برای عموم و نه آموزش مشاوره پیش از ازدواج است صحبت می شود می گویند: اگر صرفاً برای آموزش به عموم باشد دوره عالی بود. و در ادامه به این سئوال که آیا شرکت کنندگان در این دوره برای آموزش به عموم آمادگی لازم را کسب می کنند؟ پاسخ می دهد: برای مدرس بودن بله، استاد نیز در کلاس چند منبع معرفی نمودند تا آن‌ها را مطالعه کنیم و در این صورت فکر می کنم دوره خیلی خوب بود.

 

موسوی دکترای روانشناسی ورزشی در مورد این طرح می گوید: من از این طرح استقبال می کنم؛ به نظرم طرح بسیار خوبی است و هدف خودم به شخصه این بود که بتوانم مهارت های ازدواج را به ورزشکاران آموزش دهم. این طرح می بایست زودتر از این ها برگزار می شد. باید تمام جوانان ما به این خودآگاهی در خصوص بحث ازدواج برسند و بتوانند به کمک ما مدرسان شرایط انتخاب خوبی داشته باشند. این طرح به موضوع پیشگیری کمک خواهد کرد.

ایشان در خصوص سرفصل های دوره می گویند:  خیلی خوب بود در واقع مدرس امروز ما موضوعات کلیدی و مهمی را مطرح نمودند که بعدها ما با تدریس آنها می توانیم سطح آگاهی زوجین را بالا ببریم.

 

فاطمه د. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در خصوص اینکه این دوره تا چه میزان مفید بوده می گوید: ببینید اگر هدف از شرکت در دوره آماده شدن برای تدریس برای زوجین باشد بسیار بجا و مفید بود. البته باید تاکید کنم زمان برای ارائه مطالب کوتاه بود؛ اما به طور کلی موضوعاتی مطرح شد که در امر تدریس برای ما مفید خواهد بود. اما اگر من نوعی، برای آموزش مشاوره پیش از ازدواج شرکت کرده باشم فکر می کنم خیلی مفید نبود. البته عنوان دوره تربیت مربی مهارت های ازدواج بود.

ایشان پیشنهاد خود را برای ارتقای دوره به این صورت بیان می کنند: یک مشکل عمده به نظر من کم بودن زمان بود و نیاز زیادی به دوره های تکمیلی وجود دارد و مشکل دیگر دخالت زیاد شرکت کنندگان و به حاشیه رفتن کلاس بود که اگر این موارد را بتوان مدیریت کرد خیلی مفید خواهد بود.

زهرا الف کارشناس ارشد روانشناسی عمومی در پاسخ به این سئوال که چرا در این دوره شرکت کرده است می گوید: یکی از دلایلی که این کارگاه برای من جذابیت داشت، آموزش برای ارائه به عموم بود. اینکه بخواهیم با زبان عامیانه صحبت کنیم و مخاطبین ما قشری هستند که شاید بسیار در معرض آسیب هستند. در واقع در این طرح ما دیگر نقش مشاور و درمانگر را نخواهیم داشت بلکه تسهیل‌گر و آموزش دهنده هستیم و اینکه در این نقش چطور باید برخورد کرد برای شخص من دغدغه بود و شرکت کردم. یکی از نکات مثبت این دوره همین اهمیت دادن به آموزش های تخصصی برای عموم جامعه بود؛ اینکه به ما یک سری آموزش ها داده شد تا بتوانیم برای عموم مردم صحبت کنیم.

با تمام مزایایی که چنین دوره ای برای بنده داشت اما زمان آن بسیار کم است. یک آموزش هشت ساعته‌ی یک روزه، خیلی کم است. انتقاد دیگر من این است که شرکت کنندگان، کیس های کلینیکال و خاص خود را مدام در کلاس مطرح می کردند و اجازه استفاده از دانش استاد را به سایرین نمی دادند. در حالی که موضوع کلاس و این آموزش های برای عموم جامعه است و مطابق فرهنگ عمومی نه صرفاً موارد خاص.

ایشان در پاسخ به این سئوال که آیا این طرح در نهایت خواهد توانست در کاهش طلاق موثر باشد می گوید: متأسفانه در علوم انسانی هیچ چیز قطعی وجود ندارد. ما خوش بین هستیم که با پیش بینی یکسری علائم هشداردهنده در رابطه و آموزش شیوه های حل مسئله به افراد، از آسیب ها کاسته خواهد شد. به نظر من با این کلاس‌ها ضمن آموزش یک سری از مهارت ها به افراد، می توان آنان را تشویق به استفاده از مشاوره های ازدواج کرد و این راهی را باز خواهد کرد تا افراد نسبت به مشاوره پیش از ازدواج بدبین نباشند. زیرا الان این موضوع حتی در میان قشر تحصیل کرده، زیاد جایگاهی ندارد.

ایشان می افزایند: ما در این آموزش‌ها، خود به عنوان مشاور یاد می گیریم که یکسری نکات را نادیده می گرفتیم، باید به زوجین یاد بدهیم. هیچ دو فردی وجود ندارند که به طور ۱۰۰ درصد به هم بخورند؛ بنابراین باید یک سری مهارت‌ها را یاد بگیرند.

 

لیلا ج. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی نظر خود را در مورد این طرح به این صورت بیان می دارد: به نظر من طرح، طرح خوبی است. اینکه بشود مشاوره‌ی پیش از ازدواج را یک کاسه‌ کرد. در حال حاضر خیلی تداخل و پراکندگی افکار در این حوزه وجود دارد. حتی در کلاس، استاد هم اشاره کردند جایی برای اینکه نرخ آمار ازدواج بالا برود می گویند فقط ازدواج کنید، این در حالی است که در عمل زوجین مناسب هم نیستند. اگر این طرح همپوشی لازم را در خصوص مشاوره های پیش از ازدواج داشته من فکر می‌کنم واقعاً مفید باشد.

ایشان در ادامه سرفصل این دوره را خیلی خوب و مفید ارزیابی می کنند.

 

مهین ط. کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی در مورد طرح می گوید: کلیت طرح، خوب بود اما برای شخص من زیاد کاربردی نبود. باید مباحثی که آموزش داده می شود طوری باشد که من راحت بتوانم ارائه بدهم، مثلاً مهارت‌های زندگی در کارگاه ها به نحوی آموزش داده می شود که ما بتوانیم بعد از گذراندن دوره ها راحت آنها را ارائه دهیم. اما به نظر من موضوعات این دوره خیلی چارت‌بندی نشده بود. یک مبانی گفته شده و نیاز به کاربردی‌تر شدن دارد.

ایشان در ادامه صحبت هایشان دوره های پیشرفته را راهکار این مسأله عنوان می نمایند.

 

بهار و. کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی در مورد این دوره می گوید: این دوره با هدف آمادگی برا ی آموزش به عموم برگزار شده است و تاحد قابل قبولی با موفقیت همراه بود اما حتما به برگزاری دوره تکمیلی نیازمند می باشد. هدف این طرح آنطور که از اساتید شنیده یا در مصاحبه ها خواندم بسیار خوب است، البته در صورتیکه از اساتید مجرب تر و توانمندتر دعوت به عمل آید.

 

علیرضا ر. کارشناسی ارشد روانسنجی در مورد مفید بودن دوره می گوید: دوره از نظر من دوره خوبی بود. مفید بودن آن بستگی به تجربه افراد دارد اما برای من مفید بود. اینکه ما به عنوان متخصص به یک وحدت رویه با بقیه می‌رسیم، حس خوبی به آدم می‌دهد.

ایشان پیشنهاد خود را در مورد ارتقای دوره اینگونه بیان می دارند: اگر برای این دوره ها بازآموزی وجود داشته باشد بهتر است. مسلماً همواره اطلاعات و پژوهش های جدیدتری می‌آید که باید منتقل شود.

بهتر است دوره های بعدی از این حالت فشردگی خارج شود؛ ضمن آنکه آموزش ها در قالب پکیجی به شرکت کنندگان داده شود تا بعدها از همان استفاده نمایند.

 

پی نوشت:
ذکر اختصاری نام خانوادگی مصاحبه شوندگان به دلیل عدم تمایل آنان  نسبت به انتشار نام و نام خانوادگی کامل شان می باشد. مشخصات کامل نزد سایک نیوز محفوظ است.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files