دکتر اورکی: طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج یک اقدام پیشگیرانه‌ی مفید و بسیار اساسی و پایه‌ای است

دکتر اورکی: طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج یک اقدام پیشگیرانه‌ی مفید و بسیار اساسی و پایه‌ای است

در حاشیه برگزاری طرح ملی آموزش مهارت های ازدواج و خانواده وزرات ورزش و جوانان، گفتگویی با آقای دکتر محمد اورکی، دانشیار و دبیر شورای تخصصی رشته روانشناسی و مشاوره دانشگاه پیام نور، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه پیام نور تهران و از اساتید این طرح داشته ایم که در زیر خواهید خواند:

آقای دکتر، طرح ملی تربیت مربی مهارت های پیش از ازدواج را چطور دیدید و  به نظر شما اساساً چه الزامی به اجرای چنین طرحی وجود دارد؟

از آنجایی که بنده سال‌ها در حوزه مشاوره و تدریس بحث زوج‌درمانی و پیش از ازدواج فعالیت داشته ام، این طرح را طرح بسیار خوبی دیدم.

یکی از موضوعاتی که معمولاً در کلینیک‌ها با آن مواجه هستیم، تعدد زوجینی است که تجربه هیچ ‌آموزشی را پیش از ازدواج نداشته اند و حتی شاید بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از آنان تجربه‌ی مشاوره ازدواج نداشته اند.

یک بخش آن به پایین بودن سطح آگاهی‌های عمومی نسبت به امر مشاوره‌ی ازدواج مربوط بوده و بخش دیگر آن نیز به فقدان متخصص آموزش دیده و تربیت شده‌ی مسلط در این حوزه مربوط است.  بعضاً مراجعینی را می بینیم که بارها برای مشاوره‌ی ازدواج اقدام کرده و راضی نبوده اند و این عدم رضایت موجب شده است که دیگر برای مشاوره مراجعه نکنند.

 

فکر می‌کنید این طرح چه دستاوردهایی می‌تواند داشته باشد؟

اجرای این طرح از جهات مختلف می‌تواند ثمربخش باشد. اول اینکه افرادی که این دوره‌های آموزشی را می گذرانند، می‌توانند سفیران تبیین اهمیت و حساسیت موضوع مشاوره ازدواج نزد عامه‌ی مردم باشند، به عبارت دیگر می توانند نوعی حساس‌سازی در جامعه ایجاد کرده و این ضرورت را برجسته نمایند و در نهایت با گذراندن دوره‌های تکمیلی تبدیل به متخصصانی شوند که کار آکادمیک و دقیق مشاوره‌ی ازدواج را انجام بدهند.

همچنین دانش آموختگان این طرح می‌توانند در سطح دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که با بدنه‌ی مردم در ارتباط هستند فعالیت نمایند و از همین طریق آموزش های لازم را داده و حساس‌سازی در خصوص موضوع ازدواج انجام دهند و در نتیجه به بالا رفتن سطح اطلاعات عمومی مردم کمک نمایند.

از سویی دیگر زمانی که اطلاعات بالا برود و زوجین ترغیب به استفاده از خدمات مشاوره پیش از ازدواج شوند، آسیب‌های مربوط به خانواده، طلاق و ناسازگاری‌هایی که هزینه‌های زیادی را از لحاظ روانی و اقتصادی می‌تواند به جامعه تحمیل نماید، کاهش خواهد یافت.

در پایان به عقیده من این طرح یک اقدام پیشگیرانه‌ی مفید و بسیار اساسی و پایه‌ای است که امیدواریم ادامه داشته باشد و انشاالله در سطوح ، مناطق، شهرها و استان‌های مختلف توسعه یافته و تبدیل به یک حرکت ملی و فراگیر شود.

 

سطح دانش و همینطور استقبال شرکت‌کننده‌ها را چطور دیدید؟

تمام شرکت کنندگان این دوره، کارشناسی ارشد و یا دانشجوی دکتری بودند یا برای مثال افرادی بودند که کار مشاوره انجام می دهند اما با رویکردی متفاوت که البته امروز سعی ما بر این بود که در این خصوص یک وحدت رویه ای ایجاد شود.

با آنکه زمینه‌های کاری شرکت کنندگان متفاوت بود اما در مجموع استقبال‌ بسیارخوب بود و فکر می‌کنم اگر دوره‌های تکمیلی نیز برای آنها درنظر گرفته شود، می‌توانند تبدیل به افراد خبره و مسلطی بشوند که به شکل تخصصی و اصولی کار مشاوره‌ی پیش از ازدواج را اجرا نمایند.

در مجموع می توانم بگویم بازخوردها خوب بود. امیدواریم که این دوره‌ی آموزشی اطلاعات پایه را در سطح مکفی در اختیار شرکت کنندگان قرار بدهد تا انشاالله بحث پیشگیری از آسیب، به کمک همین عزیزان محقق شود.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files