دکتر سعید رضایی: وزرات ورزش و جوانان کار بسیار ارزنده ای انجام داده و گام بلندی را برداشته است

دکتر سعید رضایی: وزرات ورزش و جوانان کار بسیار ارزنده ای انجام داده و گام بلندی را برداشته است

در حاشیه برگزاری طرح ملی آموزش مهارت های ازدواج و خانواده وزرات ورزش و جوانان، خبرنگار سایک نیوز گفتگویی با آقای دکتر سعید رضایی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی و از اساتید این طرح، داشته است که در زیر خواهید خواند:

 

 

آقای دکتر نظر شما در مورد طرح ملی مربیگری مهارتهای ازدواج و خانواده که برای اولین بار از سوی وزارت ورزش و جوانان و با همکاری موسسه آموزش عالی مدت در حال برگزاری است چیست و فکر می کنید این طرح چه مزایایی در آینده خواهد داشت؟

– ما نمی‌توانیم چشم‌ خود را بر روی واقعیت‌هایی که در زندگی‌ وجود دارد، ببندیم. در حال حاضر ما چه تحصیلات عالی داشته یا نداشته باشیم، چه متأهل باشیم یا مجرد، کم و بیش متوجه هستیم که حال و هوای خانواده آنطور که باید، خوب نیست و در بحث ازدواج، جوانان اشتیاق لازم را ندارند. منظور این نیست که این موضوع در حال حاضر در مرحله بحران قرار دارد اما متاسفانه کمابیش شاهد بی‌میلی و اکراه به ازدواج هستیم.

به اعتقاد بنده، وزارت ورزش و جوانان کار بسیار ارزنده‌ای انجام داده است و با درک مشکلات و درک اینکه چنین فضای بی میلی میان جوانان حاکم است، گام بلندی برداشته است که جای تقدیر بسیار دارد.

آنچه در این مورد اهمیت دارد این است که بی‌تردید هیچ آموزشی جای دوری نمی‌رود و اگر اتفاقات، ابهامات و چالش‌هایی که در مسیر زندگی همه ما وجود دارد، در قالب آموزش هایی روشن شود، یقیناً تابو و تصورات قالبی و اشتباه می تواند جای خود را به سبک درست تفکر، رفتار و زندگی بدهد.

متاسفانه بخش عظیمی از مشکلات، نشات گرفته از ناآگاهی زوجین، فقدان مهارت‌های تعاملی و فقدان مهارت‌های زناشویی و زندگی دو نفره می باشد که در اکثر مواقع اگر افراد این مهارت‌ها را فرا بگیرند، بر زندگی تسلط پیدا کرده و چالش کمتری را تجربه خواهند کرد.

در واقع چه بخواهیم و چه نخواهیم، زندگی اجتماعی پر است از چالش‌ها و موانعی که اکثراً ناشی از عوامل بیرونی هستند. اگر ما مهارت‌هایی را فراگرفته باشیم و بتوانیم این چالش‌ها را تا حدودی کنترل کرده و به حداقل برسانیم، بی‌تردید می‌توانیم زندگی مسالمت‌آمیزتری را تجربه نماییم.

 

آقای دکتر رضایی با توجه به اینکه شما از مدرسان این طرح می باشید، اجرای طرح توسط موسسه آموزش عالی مدت و همچنین استقبال شرکت کنندگان را چگونه ارزیابی می نمایید؟

ـ اطلاع رسانی بسیار خوبی از سوی موسسه آموزش عالی مدت انجام شد و به نظر بنده انجام یک پروژه سنگین در سطح ملی آن هم در کوتاه ترین زمان، هم جای تعجب و شگفتی دارد و هم جای تقدیر و تشکر.

در کلاسی که بنده مدرس آن بودم، تمام شرکت کنندگان، متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره و خانواده و دارای تجربه کار بالینی بودند. به عبارت دیگر با پیدا و پنهان این حوزه و مشکلات آن آشنا هستند.

سرفصل‌هایی که امروز پیاده و در کلاس مطرح گردید، موضوعاتی کاربردی هستند که می‌توانند سرنخ یک مسأله یا یک مشکل را به دست متخصص بدهند. برای مثال یکی از موارد، فاصله سنی زن و مرد در میانه عمر است که به نظر می آید مسأله ساز نباشد و در این مورد حتی کلیشه‌ای وجود دارد که خانم‌ها شکننده تر بوده و زودتر پیر می‌شوند. در حالیکه پژوهش ها نشان داده است که امید به زندگی در خانم‌ها حداقل ۵ یا ۶ سال بیشتر از آقایان است.

در این کلاس سعی شد واقعیت‌هایی که در زندگی با آن درگیر هستیم و آن چیزهایی که وجود دارند نه آن چیزهایی که باید باشند را مطرح نماییم. زندگی ایده آل، بسیاری از مواقع در دسترس نیست و ما باید با واقعیت‌ها روبرو شویم. دنیای ما دنیای واکنشی است. بدین معنا که همان اندازه که فشار بر روی ما است، همان اندازه بایستی توان مقابله مان‌ را بالا ببریم.

دوستان و همکاران متخصص، امروز واحدهای تکمیلی را دریافت نمودند و امیدواریم این افراد در حوزه‌های خود توزیع شوند و بتوانند خدمات ارزنده‌ای را در راستای سیاست‌های وزارت ورزش و جوانان ارائه نمایند.

 

بیشتر بخوانید:

وزارت ورزش و جوانان متولی برگزاری “طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج” برای اولین بار در کشور
اطلاعیه شماره ١ موسسه آموزش عالی مدت درخصوص برگزاری کارگاه های آموزشی رایگان مربیگری مهارتهای ازدواج و خانواده


telegram2 files