نکاتی در مورد لکنت زبان که باید بدانید

نکاتی در مورد لکنت زبان که باید بدانید

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، لکنت زبان، اختلالی گفتاری است که به شکل تکرار، قطع کردن یا کشیده تلفظ کردن حرف ها، کلمات یا صداهای مختلف خود را نشان می دهد و به راحتی اصلاح نمی شود.

دکتر مجتبی نقشواریان با اشاره به این موضوع که دلیل اصلی بروز لکنت زبان معلوم نیست و باورهای متفاوتی در مورد آن وجود دارد افزود : به طور کلی مسایل خانوادگی، جدایی یا دوری و از دست دادن پدر و مادر و ترس از ضربات روحی، از عوامل موثر در تشدید لکنت زبان است و می توان گفت رابطه بسیار نزدیکی میان فشار عصبی و لکنت زبان وجود دارد.

وی همچنین اظهار داشت: تنبیه بدنی مداوم و تهدید یا ترساندن کودک و همچنین خصوصیات شخصی کودک، می تواند از دلایل پیدایش لکنت زبان باشد.

وی با اشاره به اینکه کودکان حساس، زودرنج و درون گرا بیشتر مستعد لکنت زبان هستند افزود: از آنجا که کاهش اضطراب یکی از مهم ترین جنبه های درمان لکنت زبان است، درگیری بین والدین و کودک می بایست کاهش یابد.

دکتر نقشوارین تصریح کرد: کودک ممکن است به دلیل سرخوردگی به پرخاشگری و رفتارنامناسب روی آورد، بنابراین رفتارهای او را سرزنش نکنید بلکه به او کمک کنید تا راه مهار کردن رفتارهای نامناسب را یاد بگیرد.

نقشواریان گفت: لکنت زبان در کودکان دو تا ۶ سال و سنین پیش از دبستان هنگام شروع به صحبت کردن بروز می کند همچنین بند آمدن زبان کودک و بریده بریده حرف زدن برای شنونده قابل درک است اما کودک متوجه این مسئله نمی شود و دلیل آن تندتر بودن سرعت تفکر کودک از سرعت سخن گفتن است، چون دامنه لغات کودک محدود است.

وی در ادامه افزود: در کودکان گاهی به جز توقف، لکنت، کشیدن حروف و کلمات و تکرار کردن یک سری حرکت های دست، صورت و اندام ها هم دیده می شود که این حالت آنچه جلب توجه می کند، حرف کودک نیست، بلکه چگونگی و شیوه بیان آن است، همچنین فشار دادن لب ها، گشاد شدن سوراخ بینی و حرکات دست ها، در این کودکان دیده می شود.

وی در پایان اظهار داشت: شرایط کودک مانند امتحانات پراسترس، شلوغی و مجبور شدن به حضور در جمع، شدت لکنت زبان را تشدید می کند. اگرچه لکنت زبان در سنین دبستان شایع تر است اما مخاطره آمیز ترین سن ابتلا از دو و نیم تا چهار سالگی است و افرادی که در کودکی دچار لکنت زبان می شوند و به مرور زمان آن را پشت سر می گذارند سال های بعد به ویژه در زمان فشار روحی دوباره چنین رفتاری از خود نشان می دهند.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files