کم تحرکی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد

کم تحرکی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، مطالعه ای جدید نشان می‌دهد که برای افراد میانسال و مسن، عدم تحرک و ورزش نکردن از عوامل ژنتیکی مهمتر بوده و آنها را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.

مدیکال نیوز تودی در این خصوص می نویسد: در سراسر جهان، حدود ۴۷٫۵ میلیون فرد مبتلا به زوال عقل زندگی می‌کنند که این رقم تا سال ۲۰۳۰، افزایش یافته و به حدود ۷۵٫۶ خواهد رسید.

بیماری آلزایمر رایج ترین شکل زوال عقل است و در حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از تمام موارد را شامل می‌شود .در ایالات متحده به تنهایی حدود ۵٫۴ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

یکی از بزرگترین عوامل زمینه ساز بیماری آلزایمر، ژن آپولیپوپروتئین APOE e4  است .به گزارش انجمن آلزایمر، بزرگسالانی که دارای یک کپی از ژن APOE e4 هستند، سه برابر بیشتر از سایرینی که این ژن را ندارند به  بیماری دچار می‌شوند. این در حالی است که کسانی که دو کپی از این ژن را دارند ۸ تا ۱۲ برابر بیشتر احتمال ابتلا به آلزایمر دارند.

با این حال، پژوهشگران این مطالعه جدید  از جمله جنیفر هیس، استادیار گروه حرکت شناسی در دانشگاه مک مستر کانادا نشان می‌دهند که خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن کم تحرک بسیار بیشتر است.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ در Journal of Aging and Physical Activity  منتشر شد نیز نشان می‌دهد، بزرگسالان ۶۰ سال و بالاتر، حدود ۹٫۴ ساعت از روز خود را در بی‌تحرکی به سر می‌برند که این رقم حدودا معادل ۶۵ تا ۸۰ درصد از ساعات بیداری روز آنها است.

در این مطالعه، هیس و همکارانش شروع به بررسی ارتباط بین فعالیت فیزیکی و خطر زوال عقل در میان افراد مسنی که دارای ژن APOE e4  و فاقد آن هستند کردند.

پژوهشگران با تجزیه و تحلیل فعالیت فیزیکی و توسعه زوال عقل ۱۶۴۶ فرد مسن به این یافته‌ها دست یافتند.

تمام شرکت کنندگان در زمان شروع پژوهش فاقد بیماری زوال عقل بوده و تا پنج سال بعد نیز دنبال شده و بر وضعیت آنها نظارت شد.

پژوهشگران دریافتند در میان افرادی که دارای ژن APOE e4 نیستند، کسانی که تحرکی نداشته و ورزش نمی‌کنند بیشتر از آنها که ورزش می‌کنند در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند. این در حالی است که برای افرادی با ژن APOE E4 ، تفاوت قابل توجهی در ابتلا به زوال عقل چه در صورت داشتن تحرک و چه در صورت کم تحرکی وجود نداشت.

به گفته پژوهشگران، این یافته‌ها نشان می‌دهد که عدم تحرک و ورزش برای توسعه زوال عقل خطرناک تر از داشتن ژن APOE e4 است.

البته این نمی‌تواند خبر بدی برای افراد مسن باشد و باعث ترس آنها شود چرا که نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی می‌تواند از افرادی که دارای ژن APOE e4  نیستند در برابر توسعه زوال عقل محافظت کند.

در نهایت این پژوهش نشان دهنده این است که سبک زندگی افراد و نوع فعالیت آنها بر مغز آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

این پژوهش در Journal of Alzheimer’s Disease. به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files