هنوز می توانم خلاق باشم؟

هنوز می توانم خلاق باشم؟

سن اوج خلاقیت

مارک زاکربرگ ۲۰ ساله بود که فیسبوک را راه اندازی نمود، استیو جابز ۲۲ ساله بود که اپل را تاسیس کرد، موسسین گوگل تنها ۲۳ سال داشتند که طرح گوگل را ارائه کردند.
ممکن است با شنیدن داستان زندگی اینگونه افراد تصور کنید برای ایجاد تغییرات و داشتن خلاقیت در زندگی محدوده سنی خاصی وجود دارد اما علم چیز دیگری به ما می گوید.
فیلیپ هانس فرانسس محقق دانشگاه اراسموس، پژوهشی بر روی خلاق ترین و باهوش ترین افراد در جهان انجام داده است که شامل مطاله بر روی ۹۰ برنده جایزه نوبل ادبیات، ۱۰۰ اهنگ ساز معروف و ۲۲۱ هنرمند که کارهایشان در زمره با ارزش ترین آثار هنری جهان قرار گرفته است، می باشد.
پس از مقایسه دستاوردهای زندگی هر کدام از این افراد و قرار دادن اطلاعات در کنار هم، فرانسس دریافت که میانگین سن اوج خلاقیت در ۳ گروه مورد مطالعه ، ۴۲ سال است.
نکته قابل توجه در این پژوهش این بود که این افراد تقریبا در زمان اوج خلاقیتشان دو سوم از عمرشان گذشته بود.

 

چالش ها، تعیین کننده کیفیت خلاقیت

موضوع مورد بحث در پژوهش فرانسس ، چگونگی تشخیص خلاقیت در افراد مورد مطالعه اش بود. بدین منظور او سنی را که افراد، برجسته ترین کارهای خود را ارائه داده بودند مشخص نمود و بر روی آن کار کرد.
نکته مهمی که فرانسس در پژوهش های خود بدان رسید این بود که تجربیات زندگی، تجربیات کاری و چشم انداز فرد در زندگی موارد مهمی در بروز خلاقیت هستند.

حال سوال اینجاست، چطور می توان خلاقیت را افزایش داد؟
در ادامه مقاله به چند روش برای افزایش خلاقیت اشاره خواهیم کرد :

 

  1. خودتان را محدود کنید!
    مشکلی که بسیاری از افراد با آن درگیرند تلاششان برای استفاده از تمام منابع و امکانات موجود برای حل مسائل و یا جلو رفتن بر اساس ایده های قبلی خودشان یا دیگران است.
    پژوهش ها نشان می دهند که محدود کردن خود می تواند موجب افزایش خلاقیت گردد، زیرا محدودیت ، افراد حتی خلاق ترین شان را وادار به کار در خارج از نقطه آسایش شان می کند.
    سعی کنید خودتان را در بعضی جنبه ها در کارتان محدود نمایید و بعد می بینید که مغزتان چطور راه حل های خلاقانه تری را در ورای پارامترهای قبلی برای انجام پروژه های تان ارائه خواهد کرد.
  2. بازسازی مفهوم مشکل پیش آمده.
    این بدین معناست که به جای فکر کردن به یک راه حل مشخص و از پیش تعیین شده می توان پیش از شروع به کار با نگاهی دیگر مشکل را از ابتدا بررسی کرد.
    اگر خودتان را مدت زمان زیادی متمرکز بر مشکلات همیشگی یافتید، برای بازسازی مفهوم آن مشکل به وسیله تمرکز بر زوایای با معنای دیگر آن، تلاش کنید.
  3. فاصله ذهنی ایجاد کنید.
    سعی کنید با فاصله گرفتن از موقعیت کنونی خود راه حل های خلاقانه تری را برای موضوعات خود بیابید.
  4. کمی خیال پردازی کنید و دوباره به کارتان بازگردید.
    پژوهش ها نشان داده اند که خیال پردازی و استراحت ذهنی می تواند در فرآیند تفکر خلاق کمک کننده باشد.
    توجه داشته باشید که قبل از این که بخواهید کمی استراحت ذهنی داشته باشید و یا خیال پردازی کنید، با خودتان مشخص کنید که هدفتان آزادکردن ذهنتان است یا بهانه ای برای فرار از کار؟
  5. موضوعی سورآل و یا ابزورد را دنبال نمایید.
    پژوهش ها نشان داده اند که خواندن یک نوشته ابزورد (مانند نوشته های کافکا) و یا داستانی سورآل (مانند آلیس در سرزمین عجایب)می تواند به تقویت الگوهای شناختی و تفکر خلاقانه کمک کند.
    ذهن ما معمولا به دنبال پاسخ های قابل انتظار و همیشگی می گردد. با این کار ذهنتان را مجبور می کنید تا فراتر از آنچه به دنبالش است ، بیابد.
  6. در حالت هیجانی شدید کار کنید!
    تا چند وقت پیش پژوهش ها تاکید فراوانی بر تاثیر شادی بر افزایش خلاقیت داشتند اما پژوهش های جدید نشان داده اند که هیجانات مثبت و منفی هر دو خلاقیت را افزایش می دهند.
  7. تمرین کنید.
    همیشه و برای هر موضوعی تمرین کردن توصیه شده است. تمرین کردن برای افزایش خلاقیت در واقع نه صرفا به خاطر فعالیت فیزیکی آن بلکه به این خاطر اهمیت دارد که خلق و انگیزه تان را افزایش می دهد.
ترجمه: تیم تخصصی سایک نیوز

منابع: inc.com
lifehacker.com

 

 

 


telegram2 files