چرا افراد به رابطه ای فرازناشویی روی می آورند؟

چرا افراد به رابطه ای فرازناشویی روی می آورند؟

چرا افراد به رابطه ای فرازناشویی روی می آورند؟ یه به عبارتی دیگر می توان گفت چرا افراد خیانت می کنند؟ آیا دلایلی که افراد به این نوع رابطه روی می آورند بین زنان و مردان متفاوت است؟

دلایل متفاوتی برای برقراری رابطه با فردی غیر از شریک زندگی در بین افراد وجود دارد که می تواند  شامل انتقام، خستگی از رابطه، جستجو روابط تازه جنسی، اعتیاد به رابطه جنسی و… باشد. اما متخصصان می گویند در اکثر مواقع، انگیزه افراد بر اساس جنسیت متفاوت است. به طوری که مردان بیشتر به دنبال رابطه جنسی و توجه و زنان به دنبال پر کردن خلأ عاطفی می باشند. “زنان معمولاً به دلیل احساس تنهایی و نداشتن ارتباط صمیمی با همسر خود، و احساس اینکه مورد استفاده قرار می گیرند، وارد رابطه ای دیگر می شوند” (وینفرد ریلی، زوج و خانواده درمانگر). بنابراین جستجوی رابطه ای عاطفی می تواند یکی از دلایل آنها برای روابط فرازناشویی باشد.

چرا افراد به رابطه ای فرازناشویی روی می آورند؟علت روی آوردن مردان به رابطه فرازناشویی

بر اساس تحقیق گری نیومن  بر روی ۲۰۰ مرد متأهل که خیانت کرده و ۲۰۰ مرد متأهل آمریکایی که به چنین رابطه ای رو نیاورده بودند، نتایج جالبی به دست آمده است.

۴۸% از مردان علت اولیه خیانت خود را عدم ارضای نیازهای عاطفی اعلام کرده اند.
برخلاف تصور رایج که علت اصلی روی آوردن مردان به چنین رابطه ای را ارضای نیازهای جنسی در نظر می گیرد، تنها ۸ درصد از آنها علت اصلی رابطه فرازناشویی خود را ارضای نیازهای جنسی عنوان کردند. چنانکه نیومن می گوید، “مردان نیز موجوداتی عاطفی هستند و نیاز دارند تا از آنها قدردانی شده و می خواهند که همسرشان بداند که برای اینکه زندگی خوبی را برای او به وجود آورد چقدر تلاش می کند”. مسئله این است که مردان کمتر از زنان احساسات خود را بروز می دهند و همسران آنها ممکن است متوجه نشوند که آنها چه زمانی نیاز به قدردانی و تشکر دارند. بسیاری از مردان ابراز احساسات را امری زنانه دانسته و در این جهت هیچ تلاشی نمی کنند و به همین علت نیازهای عاطفی آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرد. او می گوید بهتر است فرهنگ زناشویی بین مرد و زن مشخص شده و تغییر یابد تا مردان نیز بتوانند نیازهای عاطفی خود را بیان کرده و بروز دهند.

۶۶% از مردانی که خیانت کرده اند احساس عذاب وجدان در حین رابطه را گزارش کرده اند.
پیامدهای این مسئله کمی نگران کننده است چرا که تنها مردان نامناسب نیستند که به دنبال این گونه روابط می روند. در واقع ۴۸% مردانی که خیانت کرده اند حتی فکر نمی کردند که ممکن است روزی تعهد زناشویی خود را زیر پا بگذارند و تقریباً تمامی آنها عنوان کردند که کاش اصلاً این اتفاق نیفتاده بود. مشخصاً وجود احساس گناه مردان را از انجام این عمل دور نمی سازد چرا که آنها قادر به تفکیک سازی احساسات خود هستند، “مردان می توانند احساسات خود را کنترل کرده و در زمان دیگری به آنها رسیدگی کنند (نیومن، ۲۰۰۹) . بنابراین اگر مردی عنوان کرد که هرگز به همسر خود خیانت نمی کند، فکر نکنید که اصلاً اتفاق نمی افتد.

۷۷% از مردانی که خیانت کرده اند دوست صمیمی داشته اند که خیانت کرده است.
ارتباط با دوستانی که قبلاً این راه را رفته اند، می تواند سبب طبیعی جلوه دادن این رابطه و تبدیل آن به یک انتخاب شود. پیامی که مردان از ارتباط با این دوست به صورت ناخودآگاه دریافت می دارند این است که، “دوست من که آدم خوبی است به همسر خود وفادار نمانده است. پس می توان نتیجه گرفت که حتی بهترین ما مردان نیز ممکن است وارد چنین رابطه ای شود”. نمی توان ارتباط مردان را با دوستانی اینچنینی از بین برد و یا کنترل کرد اما می توان از آنها خواست تا با اینگونه دوستان خود در مکان هایی که کمتر دردسر ساز است، حضور پیدا کنند، مانند شرکت در مسابقه فوتبال و یا رستوران. پیشنهادی که می توان به زوج ها داد این است که ارتباط خود را با دوستانی که ارزش هایشان با شیوه زندگی و تفکر آنها همسو است شکل داده و یا تقویت کنند.

۴۰% از مردان رابطه فرازناشویی خود را از محل کار شروع کرده اند.
“بسیاری از مواقع مردان به سراغ همکاران زن خود رفته و فردی را که بیشتر آنها را تشویق می کند، نگران و مراقب آنهاست و تلاش هایش را تقدیر می کند انتخاب می کنند. “به همین دلیل است که تقدیر و قدردانی در کانون خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است”. اگر مردی اسم همکار خود را بسیار بر زبان آورد و یا از او تعریف کند، زمان آن است که به زوجین پیشنهاد داده شود تا در مورد آن صحبت کرده و مرزهایی را برای ارتباطات در محل کار تعیین کنند.

تنها ۱۲% از مردانی که خیانت کرده بودند طرف مقابل را از نظر فیزیکی از همسر خود جذاب تر می دانستند.
به زبانی دیگر مردان به دنبال روابط فرازناشویی نمی روند تا نیازهای جنسی خود را برآورده کنند، بلکه بیشتر در پی ارضا نیاز عاطفی خود هستند. آنها برای ارضا هیجانات خود وارد رابطه می شوند. بهتر است به زوجینی که نگران این هستند که مبادا همسرشان به آنها خیانت کند پیشنهاد شود که در پی برقراری رابطه ای بیشتر عاطفی و دوستانه باشند تا اینکه بخواهند خود را از نظر جنسی برای همسرشان جذاب نمایند، اگرچه این دو در کنار هم معنادار خواهد بود. نمی توان اهمیت رابطه جنسی به ویژه برای مردان را منکر شد، اما بهتر است این دو در کنار هم باشند.

تنها ۶% از مردان در همان روزی که فرد مقابل را دیده اند، با او ارتباط جنسی برقرار کرده اند.

در واقع، ۷۳% از مردان حداقل یک ماه قبل از ایجاد رابطه سعی در شناخت فرد مقابل داشته و بعد با او ارتباط برقرار کرده اند. این بدان معنی است که می توان در این زمان متوجه تغییر حالات و رفتارهای مردان شد و قبل از اینکه خیانت روی دهد علائم آن را شناسایی کرد. برخی از علائمی که می توان نام برد به این ترتیب می باشند:

  • او زمان های بیشتری را خارج از منزل می گذراند.
  • درخواست رابطه جنسی از جانب او کاهش پیدا می کند.
  • بیشتر به دنبال بحث و دعوا می باشد تا حل مسائل.
  • تماس های همسرش را پاسخ گو نیست.

پاسخ همسر آنها به این علائم ممکن است موجهه کردن او با این رفتارها باشد که به سرعت از جانب آنها رد می شود به ویژه زمانی که هنوز رابطه فیزیکی برقرار نشده است.

چرا افراد به رابطه ای فرازناشویی روی می آورند؟می توان به همسر چنین فردی پیشنهاد داد تا در قدردانی و تشکر کردن از همسر خود کوتاهی نکند، اولویت را بر مبنای ایجاد زمانی خصوصی برای او قرار دهد، و حتی برای رابطه جنسی پیش قدم شود. پیشنهاد دهید که بهتر است کاری کند تا در نظر همسر خود اولین فردی باشد که به ذهنش خطور می کند و در ارتباط با آنچه که بین شما در حال رخ دادن است با گشودگی و راحتی صحبت کند (بدون ذکر نام و یا اشاره ای به فرد ثالث).

پیشنهاد می شود برای چنین زوج هایی جلسات درمانی قبل از وقوع حادثه ایجاد شود تا بتوان بیشتر به سمت پیشگیری حرکت کرد تا درمان.

چرا زنان به سراغ رابطه فرازناشویی می روند؟

هر رابطه ای با دیگری متفاوت است و بنابراین دلایل زنان برای ورود به چنین رابطه هایی نیز مختلف است. با این حال، هلن فیشر، انسان شناس زیستی از دانشگاه راتگرز، نویسنده کتاب “چرا او، و چرا عاشق می شویم؟” می گوید مردها به استناد انگیزه جنسی خیانت می کنند و کمتر از نظر احساسی درگیر رابطه فرازناشویی خود می شوند. زنان، از طرف دیگر، تمایل به برقراری رابطه عاطفی با دیگری داشته و بیشتر به دلیل احساس تنهایی وارد این رابطه می شوند.

آنچنان که فیشر می گوید “زنان به احتمال بیشتری از رابطه ای که در آن بوده ناراضی هستند در حالی که مردان می توانند از رابطه خود راضی و خشنود بوده و با این حال همچنان خیانت کنند. زنان بیشتر علاقمندند تا به رابطه فرازناشویی به عنوان مکمل یا اصطلاحاً کشتی نجات بنگرند در حالی که مردان آن را استراتژی ثانویه در نظر می گیرند.”

فیشر به این نتیجه رسید که ۳۴% از زنان و ۵۶ % از مردان در ازدواج اولیه خود شاد یا بسیار خشنود بودند.

سؤالی که می توان پرسید این است که آیا این مسئله ژنتیکی است؟ این نظر که داشتن روابط چندگانه در بین مردان به دلیل ارضا نیاز داروینی آنها مبنی بر تولید مثل می باشد تا مدت ها مورد پذیرش همگان بود. اما نیاز زنان به برقراری روابطی خارج از زناشویی نیز ممکن است پایه های ریشه دار داشته باشد.

این نظریه، آنچنان که فیشر می گوید، به اوایل زندگی بشر بر می گردد، زمانی که زنان برای تولید مثل با زوج خود ارتباط داشته و هنگامی که برای تهیه غذا به بیرون از محیط می رفتند ممکن بود برای اینکه ضمانت زندگی آنها تضمین شود و بتوانند از کودکان خود محافظت نمایند با دیگر مردان نیز ارتباط برقرار می کردند.

وی اضافه می کند “زنانی که این گونه ارتباط برقرار می کردند، می توانستند مکانی برای خواب و غذای بیشتر تهیه کرده و در عین حال از خود و کودکانشان مراقبت کنند. آنها حتی ممکن بود دوباره به تولید مثل بپردازند تا گونه های مختلف ژنتیکی را ایجاد کرده که اگر کودکی در این میان از بین رفت، کودکی دیگر جای او را بگیرد.”

چرا افراد به رابطه ای فرازناشویی روی می آورند؟این نظریه تا حدودی بحث برانگیز بوده و امکان اثبات یا رد آن وجود ندارد اما بسیاری از متخصصان معتقدند ارتباط فرازناشویی زنان به چیزی بیش از برقراری رابطه جنسی مربوط است. اما به این معنا نیست که زنان برای رابطه جنسی ارتباط برقرار نمی کنند یا رابطه جنسی برای آنها اهمیت ندارد اما در حالت کلی، انگیزه زنان از چنین روابطی تنها رابطه جنسی نمی باشد.

رابطه فرازناشویی می تواند در نظر زنان به عنوان کشتی نجات باشد. استفاده از شریکی دیگر برای عبور از ازدواجی ناموفق یکی از دلایل اصلی زنان برای ایجاد چنین رابطه هایی است. آنها در حال غرق شدن در ازدواجی ناموفق بوده و از یک رابطه فرازناشویی به عنوان راهی برای رهایی از آن استفاده می کنند، به ویژه زمان هایی که نوعی تغییر اساسی در زندگی رخ داده و رابطه بین زوجین آسیب پذیر است.

دلیل دیگری که می تواند برای این امر وجود داشته باشد تلاشی در جهت بهبود رابطه با شریک خود می باشد. به طوری که از این رابطه استفاده کرده تا به همسر خود بفهمانند که رابطه بین آنها مشکلات اساسی داشته و نیاز به درمان و رسیدگی دارد.

براساس مطالعات انجام شده در مورد علت روی آوردن زنان به رابطه ای خارج از زناشویی می توان نتیجه گرفت که این گونه روابط به دلیل وجود مشکلاتی در زندگی زوجین اتفاق می افتد که آنها می توانند قبل از اینکه رابطه شان به اینجا برسد از طریق مشاوره با فردی متخصص این مشکلات را شناسایی و درمان یا رسیدگی کنند.

کمتر اتفاق می افتد که زنان درگیر رابطه ای “اتفاقی” شوند. چرا که در مورد این مسئله بیشتر و طولانی تر فکر  کرده اند. مارسلا وینر، پروفسور دانشگاه ماری مونت منهتن می گوید، “شروع رابطه فرازناشویی و اتمام آن در ارتباطات زنان وجود ندارد. مردان به راحتی می توانند این رابطه را پایان دهند چرا که هیجانات آنها نسبت به این رابطه متفاوت است، اما برای زنان بسیار دشوار است که رابطه ای داشته و آن را فراموش کنند.”

همانطور که از قدیم گفته شده زنان به رابطه خود وابسته می شوند، و این امر در مورد روابط فرازناشویی نیز صادق است. آنها با طرف مقابل خود ارتباط برقرار کرده و به او وابسته می شوند. احتمال بیشتری وجود دارد که حتی زنان رابطه زناشویی خود را به دلیل وجود شخصی دیگر از بین ببرند.

Fisher, Helen. Why Him? Why Her?: How to Find and Keep Lasting Love. Holt Paperbacks, 2010.

Neuman, M.G. The Truth about Cheating: Why Men Stray and What You Can Do to Prevent It. 1st  Edition, Wiley, 2009.

http://www.dailymail.co.uk/femail/article

http://edition.cnn.com/2008/LIVING/wayoflife/10/03/o.why.men.cheat/

http://europe.newsweek.com/men-who-cheat-its-not-about-sex-appreciation

https://www.psychologytoday.com

http://www.webmd.com

 تیم تخصصی سایک نیوز


telegram2 files