۸ اصل روانشناسی در کنترل و پیشگیری از کرونا

۸ اصل روانشناسی در کنترل و پیشگیری از کرونا

یک روانشناس معتقد است: با گسترش شیوع کورو ویروس، قرنطینه یا ماندن در منزل، یکی از راهکارهای مهم در “صاف کردن منحنی” آلودگی است. با تعطیلی مدارس و مهد کودک ها و همچنین تعطیلی ادارات، بسیاری از خانواده ها شرایط جدیدی را تجربه می کنند که عدم رعایت اصولی می تواند منجر به مشکلات روحی و روانی شود.

نیره حاجی علیان، روانشناس اظهار داشت: عفونت ناشی از ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ ، بیش از ۲۷ کشور را گرفته و موجب ایجاد نگرانی و افزایش اضطراب در افراد گردیده است. علائم این بیماری شبیه بیماری آنفولانزا و سرما خوردگی است و به عنوان تهدیدی منحصر به فرد مطرح شده که منجر به وحشت و استرس شده است. از سوی دیگر نگرانی از ابتلا به عفونت ، نگرانی در مورد بیماری عزیزان و نگرانی در مورد علائم مرتبط با آن ـ حتی جزئی ـ و عدم وجود یک درمان قطعی برای کورو ویروس منجر به افزایش اضطراب می شود. زمانی که این  نگرانی ها افزایش یابد، ممکن است مردم شروع به جمع آوری ماسک و سایر تجهیزات پزشکی کنند. این امر با اختلالاتی نظیر استرس، اضطراب، اختلالات خواب، عصبانیت، علائم جسمی مانند افزایش ضربان قلب، ناراحتی معده و افسردگی  همراه خواهد شد و سلامت عمومی را پایین می آورد

وی افزود: با گسترش شیوع کورو ویروس، قرنطینه یا ماندن در منزل، یکی از راهکارهای مهم در “صاف کردن منحنی” آلودگی است. با تعطیلی مدارس و مهد کودک ها و همچنین تعطیلی ادارات، بسیاری از خانواده ها شرایط جدیدی را تجربه می کنند که عدم رعایت اصولی می تواند منجر به مشکلات روحی و روانی گردد. بنابراین روانشناسان اصولی را  ارائه داده اند؛

۱ـ محدود کردن اطلاعات در زمینه بیماری کرونا؛ از کسب اطلاعات زیاد در زمینه کورونا ویروس خودداری کنید. اگر چه آگاهی و اطلاعات دارای اهمیت است، اما احتمالا وحشت شما را بیشتر خواهد نمود. خواندن مداوم، تماشای یا گوش دادن به اخبار رسانه ای می تواند نگرانی و اضطراب شما را افزایش دهد. مخصوصا زمانی که اطلاعات را از شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر و اینستاگرام بدست آوردید.  در شبکه های مجازی، اطلاعات سطحی و غیر قابل تأیید است.روانشناسان بر این باورند که دریافت خبر در زمینه ویروس را  به یک بار در روز محدود کنید و این اخبار را از یک منبع معتبر دریافت کنید. و منابع خبری خود را تعیین نمایید. اگر دوستان و آشنایان و یا شبکه های مجازی اطلاعات نادرستی را به شما منتقل می کنند، دریافت اطلاعات را متوقف نمایید و از  آنها بخواهید که در مورد بحران، به شما پیامی ندهند. یافتن منابع معتبر و قابل اعتماد، برای جلوگیری از ترس و وحشت ناشی از اطلاعات نادرست، ضروری است. می توانید ازخبرگزاری های وزارت بهداشت یا حتی پزشک خانواده خود اطلاعات مفید و معتبری بدست آورید.

۲ ـ تدوین اصول ایمنی؛ اصول ایمنی را برای خودتان مشخص نمایید و به این اصول پایبند باشید. بطور مثال، شستن مرتب دست یکی از اساسی ترین مؤلفه های جلوگیری از کورونا ویروس است، اما شستن دست بیش از ۲۰ ثانیه منجر به بیماری های متعدد دیگری خواهد شد. شستن دست برای از بین بردن عوامل بیماری زا قبل از انتقال آنها به چشم، بینی و دهان است. اگر شستن دست شما پوست شما را به سمت ترک و خونریزی می کشاند، مشکل جدیدی برای بدن خود ایجاد کرده اید. همچنین می توانید تعیین کنید که سوئیچ ها، تلفن و سایر سطوح را صرفا روزی یکبار پاک کنید.

۳ـ حفظ ارتباطات اجتماعی؛ شبکه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن احساسات و تسکین استرس جای بسیار مناسبی است. تماس تلفنی، پیام کوتاه یا گپ زدن با افراد در شبکه های مجازی بدون افزایش خطر ابتلا به ویروس خواهد بود. گروهی از دوستان و خانواده اتان در این شبکه ها ایجاد کنید و مطالب متنوعی را به اشتراک بگذارید دریافت پشتیبانی و مراقبت از دیگران تأثیر زیادی در کنار آمدن با چالش ها دارد. صحبت در مورد نگرانی ها، افکار و احساسات با دیگران، راه های مفیدی برای تفکر یا برخورد با یک موقعیت استرس زا ایجاد می کند.

۴ـ برنامه ریزی کنید تا احساس کنترل بیشتری داشته باشید

افراد مضطرب، تمایل به کنترل شرایط دارند. اگر برای آمادگی خود در زمینه بیماری اقداماتی انجام دهید، احساس آرامش بیشتری خواهید نمود. علاوه بر این، منابع معتبری را که می توان در صورت بروز بیماری از آنها استفاده نمایید را شناسایی کنید. اگر منفعل باشیم، و فکر کنیم، که در صورت بیماری کاری نمی توانم انجام دهم، استرس شما را بیشتر خواهد کرد.

۵ـ ایجاد چالش؛ تعیین اهداف و چالش های جدید،چه در محل کار و چه در منزل، مانند یادگیری یک زبان جدید یا یک ورزش جدید، به ایجاد اعتماد به نفس کمک نموده و  در مقابله با استرس مفید خواهد بود. به اعتقاد پروفسور کوپر “یادگیری مداوم، ما را از نظر عاطفی قوی خواهد نمود.” یادگیری ما را درگیر موضوع علمی خواهد نمود و ما را از حالت منفعل(مشاهده تلویزیون)  به صورت فعال در خواهد آورد.

۶ـ احساسات خود را تصدیق کنید. در شرایط بلاتکلیف و تحولاتی از این قبیل، استرس ، اضطراب یا ناراحتی از جمله سایر واکنشهای عاطفی، امری طبیعی است. با نوشتن یک مقاله، یاداشت و یا صحبت با دیگران، احساسات خود را بیان نمایید.

۷ـ توجه به سلامت جسمی؛  برای جلوگیری از استرس و اضطراب در دوران قرنطینه، بایستی مراقب سلامت عمومی خود باشید. ـ خواب خوب را در اولویت قرار دهید؛ هرچند هنوز اطلاعات زیادی در مورد کورونا ویروس وجود دارد، اما تحقیقات پیشین  نشان دهنده آن است که استراحت مناسب در از بین بردن ویروس ها موثر است.ـ ورزش کنید؛ ورزش روزانه می تواند ایمنی شما را تقویت کند. فعالیت بدنی اضطراب را کاهش می دهد و بالا رفتن ضربان قلب، با پیاده روی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش می دهد. ـ سبک تغذیه مناسب؛ بهبود وضعیت تغذیه به بهبود سیستم ایمنی شما کمک می کند؛ رژیم غذایی میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین بدون چربی علائم افسردگی و اضطراب را از بین می برد. خوردن قند و فست فود باعث افزایش التهاب و سرکوب عملکرد سیستم ایمنی می شود.

۸ـ از یک متخصص کمک بخواهید. افرادی که احساس عصبی بیش از حد، ناراحتی طولانی و یا سایر واکنشهای روحی را دارند، باید با یک متخصص روانپزشک مجرب مشورت کنند. روانشناسان و متخصصان بهداشت روان می توانند به افراد در مقابله با استرس شدید کمک کنند.

در ارتباط با کودکان به نکات زیر توجه نمایید:

ـ با فرزندان خود صحبت کنید. درمورد اخبار کورونا ویروس با کودکانتان صادقانه و متناسب با سن کودک بحث کنید. والدین می توانند با تمرکز روی برنامه های روزمره و برنامه های درسی، در کاهش اضطراب کودکان به آنها کمک کنند. به یاد داشته باشید که کودکان در مورد چگونگی مدیریت احساسات خود در این مدت، رفتارها و احساسات والدین را الگو برداری می کنند. میزان دریافت اطلاعات در زمینه کورونا ویروس را برای کودکانتان محدود نمایید.

 والدین بایستی در مورد این بحران با کودکانشان صحبت کنند. فکر می کنید بزرگترین چالش چه خواهد بود؟ به عنوان عضوی از خانواده، نقاط قوت ما در این بحران، چیست؟ و سوالاتی از این دست می تواند در این جلسه مطرح شود. بحث در مورد نگرانی ها و انتظارات در زمان قرنطینه، و اینکه هر شخصی چه نقشی می تواند در بهتر شدن آن داشته باشد، می تواند مفید باشد.

ـ راستگو باشید؛ به ترسهای فرزندان خود در زمینه این بحران گوش داده و با آنها همدردی نمایید. در مورد اوضاع به شکلی متناسب با سن  کودک و صادقانه صحبت کنید. گفتگوهایی برای بیان حقایق و احساسات داشته باشید.  این صحبت ها باعث کاهش ترس و کنترل احساسات در کودک خواهد شد.

ـ حفظ سبک زندگی؛ حفظ سبک زندگی در زمان قرنطینه مهم است اما لازم نیست دقیق باشد. سعی کنید از اوقات فراغت نسبت به زمان معمول لذت ببرند، در این زمان با کودکتان بازی کنید، کاردستی بسازید و کودک را در انجام تکالیف همراهی نمایید. تلاش نمایید زمان کودکتان را با بازی و ساخت کاردستی پر نموده و اجازه استفاده بیش از اندازه از تلویزیون و تبلت را به کودکتان ندهید.

برنامه های مشترک با خانواده، کارهای مشترکی نظیر تماشای یک فیلم، ساختن یک کاردستی در کنار هم، یا تنظیم مجدد مبلمان در نظر بگیرید.

ـ به یکدیگر فضا بدهید؛ انجام کارها توسط خودتان و به همراه خانواده در این روزهای سخت می تواند دشوار باشد. در صورت امکان فضاهایی در خانه ایجاد کنیم که هر فرد بتواند به کارهای خود بپردازد. بطور مثال محدوده ای را برای بازی مشخص نمایید. و  بازی در جای دیگر منزل امکان ندارد.

ـ ارتباط با دیگران؛ یکی دیگر از مؤلفه های مهم وضعیت ذهنی خوب، ارتباط با دیگران است. این بار، فناوری دوست ما است. اتصال و ایجاد وقت برای دوستان در رسانه های اجتماعی یا از طریق تلفن برای کودکان  می تواند مفید باشد. کودکان به محیط اجتماعی عادت داشته و به دوستانشان نیز نیاز دارند. کودکان بزرگتر می توانند گروههایی را در شبکه های مجازی ایجاد کرده و تجربیات و نکات خود را با دوستان به اشتراک بگذارند. بچه های کوچکتر می توانند از طریق تماس های ویدیویی با دوستان و خانواده ارتباط برقرار نمایند.

 

 

منبع: بهداشت روان


40 دیدگاه

  1. I’m really enjoying the design and layout of your website.
    It’s a very easy on the eyes which makes it much more
    pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?
    Superb work!

  2. Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon every day.
    It will always be exciting to read through articles from other writers
    and practice something from other web sites.

  3. Do you have a spam problem on this blog; I also am a blogger,
    and I was wanting to know your situation; we have developed some nice practices and we are looking to trade solutions with other folks,
    be sure to shoot me an e-mail if interested.

  4. whoah this blog is wonderful i love reading your articles.
    Stay up the good work! You understand, a lot of people are searching around for this info, you could aid them greatly.

  5. Wonderful beat ! I would like to apprentice while you amend your web site, how
    could i subscribe for a blog web site? The account
    helped me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided
    bright clear idea

  6. You are so interesting! I don’t believe I’ve read anything like that before.
    So wonderful to find someone with a few unique thoughts on this
    issue. Really.. thank you for starting this up. This web site
    is something that’s needed on the internet, someone with a little originality!

  7. Quality posts is the important to be a focus for the visitors to visit
    the web page, that’s what this web page is providing.

  8. Hello, I think your site might be having browser compatibility issues.

    When I look at your blog site in Firefox, it looks fine but when opening
    in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that,
    fantastic blog!

  9. I just like the valuable information you provide on your
    articles. I’ll bookmark your weblog and check again right
    here regularly. I am slightly sure I will be told many new stuff right right here!

    Good luck for the following!

  10. Hey there! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website?
    I’m getting tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at alternatives for another platform.
    I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

  11. My brother recommended I might like this blog.
    He was once entirely right. This submit truly made my day.
    You can not imagine simply how much time I had spent for this information! Thank you!

  12. Magnificent site. A lot of useful info here. I’m sending it to a few pals ans also sharing in delicious.
    And of course, thank you to your sweat!

  13. Currently it looks like WordPress is the best blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

  14. What’s up, the whole thing is going nicely here and ofcourse
    every one is sharing facts, that’s actually excellent,
    keep up writing.

  15. Hey just wanted to give you a quick heads up.
    The words in your post seem to be running off
    the screen in Safari. I’m not sure if this is a format
    issue or something to do with browser compatibility
    but I figured I’d post to let you know. The design and style look great though!

    Hope you get the problem fixed soon. Many thanks

  16. Terrific work! That is the kind of info that are supposed to be shared around the net.
    Shame on Google for now not positioning this submit upper!
    Come on over and talk over with my website . Thanks =)

  17. Hmm it appears like your website ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what
    I wrote and say, I’m thoroughly enjoying your blog.

    I too am an aspiring blog blogger but I’m still new to everything.

    Do you have any tips for newbie blog writers?
    I’d definitely appreciate it.

  18. Howdy! I know this is somewhat off topic but I was wondering if
    you knew where I could find a captcha plugin for
    my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble
    finding one? Thanks a lot!

  19. Do you mind if I quote a couple of your articles as long
    as I provide credit and sources back to your website?
    My website is in the very same area of interest as yours and my visitors would
    definitely benefit from some of the information you provide here.
    Please let me know if this alright with you. Many thanks!

  20. Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.

    Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get
    there! Thanks

  21. Thanks for your marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you’re a great author.I will be sure to
    bookmark your blog and will come back in the future.

    I want to encourage that you continue your
    great work, have a nice weekend!

  22. Spot on with this write-up, I seriously think this amazing site needs a lot more attention. I’ll probably be returning to see more, thanks for the advice!

  23. سلام. مطلبی راجع به نقش امنیت نوشته‌ام امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد.
    نقش امنیت در از بین بردن ترس و افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماری کرونا از دیدگاه روانشناختی

    اکثریت قریب به اتفاق افراد، و با جرات می توان گفت که تمامی افراد، در هر مرتبه و مقامی که باشند، دو موضوع در زندگیشان خیلی مهم است:
    ✅۱- نیاز به توجه، افراد وقتی که مورد بی توجهی قرار بگیرند، احساس تنهایی می کنند، و در تنهایی، خود را غریب، بینوا، بی پشتوانه و گاها تا سر حدی ممکن است پیش بروند که خود را فردی بی مصرف و بی ارزش تلقی کنند و فکر کنند که وجودشان برای هیچکس اهمیتی ندارد که ممکن است به دو صورت، عوارض بی توجهی ظاهر شود:
    ✅یا فرد افسرده و بیمار می شود و سرانجام ممکن است خودکشی کند
    ✅یا دست به رفتارهایی که رنگ نابهنجاری اجتماعی دارد، بزند مثلاً : ممکن است اموال عمومی را در بیرون تخریب ‌کند، یا به هر نحوی که شده افراد را مورد آزار و اذیت قرار دهد، یا فردی قانون گریز شود، یا چون خود را به هیچ عضوی از اعضا جامعه منتسب نمی‌داند ترسی هم از قانون نداشته باشد، حتی وقتی هم به عنوان یک مجرم دستگیر هم بشود احساس بدی نمی کند، چون رفتاری را انجام داده است که، زیر بنای آن نیاز به توجه بوده است نه چیز دیگر!

    ✅۲-مورد دوم امنیت است، امنیت در جنبه های مختلف زندگی و کاری، امنیت شغلی، امنیت اقتصادی، امنیت قضایی، و… که اگر انواع آن بخواهد بیان شود، به تعداد نیاز های انسان در هر زمینه ای در کنار آن یک امنیت را باید جستجو کرد. وقتی افراد امنیت دارند، آرامش شان بیشتر و اضطراب شان از دیدگاه روان شناختی کمتر است، و همین موضوع می‌تواند موجب رشد و تعالی افراد در زمینه های مختلف اجتماعی بشود، و عدالت اجتماعی در سایه امنیت میسر می شود.
    در این زمانه، که بیماری کرونا به صورت یک هاله، محیط کره زمین را در بر گرفته است، و هر کشوری جداگانه برای سلامتی جامعه مدنی کشور خودش برنامه خاصی را پی ریزی کرده تا جامعه سالم بماند، در واقع برنامه آنها سپری می شود برای مردمی که می ترسند به علت ابتلاء به بیماری کرونا جانشان را از دست بدهند، این احساس امنیت می تواند ایمنی بدن آنها را در مقابل بیماری ها بالا برده و در نتیجه مردم کمتر گرفتار بیماری و مرگ شوند.

    شماره ۴۰۳۰ در ستاد سلامت ملی که در کشور ما از سوی متخصصین امور پزشکی و بهداشتی طراحی شده که با تک تک مردمی که به سادگی نام و کد ملی خودشان را ثبت کرده‌اند، خود بزرگترین خدمت از سوی مسئولین پزشکی و بهداشتی است کشور است که با مردم تماس میگیرند و حال شان را می پرسند، این امر موجب می شود افراد احساس کنند که جانشان برای این مملکت ارزش دارد، و این کار بزرگی است از همگرایی سازمان های مختلف، برای مدیران جامعه پزشکی که در برهه ای از تاریخ، حال مردم را از دیدگاه وضعیت سلامتی شان جویا شوند، که می تواند تامین کننده بهداشت روانی کشور و بالا بردن سطح ایمنی بدن افراد به خاطر احساس امنیت در مقابل بیماری شود.
    Mohammad Habibi Clinical Psychologist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *