چگونه از دوران سخت جدایی عبور کنید

چگونه از دوران سخت جدایی عبور کنید
 برای هیچ کس جدایی کار راحتی نیست. دلیل این جدایی هر چه که باشد باز هم این مسأله همه جنبه‌های زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود شما در لحظاتی احساس درماندگی کنید.

 زندگی پس از جدایی ادامه دارد. پس از گذر از بحران جدایی باید بتوانید وضعیت زندگی‌خود را بهبود ببخشید. این تجربه هرچند تلخ راهی است برای شروع یک زندگی بهتر در آینده.

زخم‌هایی که باید التیام پیدا کنند
چرا حتی وقتی رابطه‌ای به انتها رسیده است و آنقدر خوب پیش نمی‌رود که شما را وادار می‌کند از شریک زندگی‌تان جدا شوید، باز هم این تصمیم شما را تحت فشار قرار می‌دهد؟ دلیل آن کاملاً مشخص است. جدایی دردناک است زیرا هرچه باشد نشان دهنده شکست است. یک رابطه را از دست داده‌اید و بسیاری از رؤیاها و آنچه راکه برای آینده خود ترسیم کرده بودید با این اتفاق از دست می‌دهید.
جدایی شما را به وضعیتی نامعلوم که پیش از این تجربه‌اش نکرده‌اید سوق می‌دهد. همه چیز درهم و برهم است. زندگی روزمره تان، مسئولیت‌ها، خانه، دوستان مشترک یا دوستانی که از طریق همسرتان با آنها آشنا شدید تحت تأثیر این رابطه قرار می‌گیرند.

آینده بدون او چگونه خواهد بود؟
علاوه بر این زندگی شما همواره با یک تردید روبه‌رو می‌شود. شما هیچ تصوری از زندگی بدون شریک زندگیتان ندارید و از خود می‌پرسید «آینده بدون او چگونه خواهد بود؟». پرسش‌ها و سردرگمی‌های شما فراوان هستند. فکر و ذهن شما درگیر این خواهد بود که آیا می‌توانید همراهی دیگر برای خود پیدا کنید؟ آیا می‌توانید تنها زندگی کنید؟ آیا از پس عواطف و احساسات درهم شکسته خود برمی‌آیید؟ آیا می‌توانید با افسردگی پس از جدایی کنار بیایید؟ تمام این شک‌ها و سؤالات و شرایط جدید روزهای آخر زندگی مشترکتان را بسیار تلخ می‌کنند.
غلبه بر تمام این سختی‌ها مشکل است. اما بسیار اهمیت دارد که بدانید و به خودتان یادآوری کنید که شما می‌توانید دوام بیاورید و زندگی دوباره‌ای را بسازید. اما یادتان باشد که شما نیاز به زمان زیادی برای بازسازی زندگی خود دارید.

بهبود و خروج از فشارهای ناشی از جدایی نیاز به زمان دارد. اما چیزی که باعث می‌شود بتوانید به سلامت از این دوره گذر کنید این است که با خودتان صادق باشید. اشتباهات خود را به گردن دیگران نیندازید. بدون شک شما در رابطه قبلی خود بسیار اشتباه کرده‌اید. مسئولیت آنها را بپذیرید و سعی کنید برای بهبود رفتار و اصلاح بدرفتاری‌های خود بیشتر تلاش کنید. در این صورت می‌توانید امید داشته باشید که در آینده زندگی بهتری داشته
باشید.

برای هیچ کس جدایی کار راحتی نیست. دلیل این جدایی هر چه که باشد باز هم این مسأله همه جنبه‌های زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود شما در لحظاتی احساس درماندگی کنید. زندگی پس از جدایی ادامه دارد. پس از گذر از بحران جدایی باید بتوانید وضعیت زندگی‌ خود را بهبود بدهید. این تجربه هرچند تلخ راهی برای شروع یک زندگی بهتر در آینده است.

چه باید بکنید؟

با احساساتتان کنار بیایید

قدم اول این است که با احساساتتان کنار بیایید. طبیعی است که عصبانی، ناراحت، خسته و یا گیج باشید. ممکن است نسبت به آینده بدبین و ناامید شده باشید. باید این احساسات را بپذیرید و بدانید این وضعیت در آینده تغییر خواهد کرد. طبیعی است که حتی اگر از یک رابطه ناسالم و نابسامان هم خارج شده باشید بازهم دچار ترس و نگرانی شوید بنابراین کمی استراحت کنید. برای مدتی به خودتان اجازه بدهید نسبت به قبل کمتر کار کنید. ممکن است برای مدتی به اندازه گذشته خلاق نباشید و نتوانید به خوبی قبل کار کنید یا از دیگران نگهداری کنید.

هیچکس قهرمان نیست

هیچکس قهرمان نیست،بدانید با گذشت زمان شما همان شخص قبل با همان توانایی‌ها خواهید بود و چه بسا وضعیت زندگی‌تان از آنچه بود بهتر خواهد شد. در واقع شما جدا شده‌اید تا از یک رابطه بد بیرون بیایید. پس امیدوار باشید که زندگی‌تان اتفاق‌های خوبی برایتان رقم بزند.

از انزوا و تنهایی بیرون بیایید

قدم بعدی این است که از انزوا و تنهایی بیرون بیایید. با افراد خانواده یا دوستی درد دل کنید تا از این دوره به راحتی گذر کنید. می‌توانید به گروه‌هایی بپیوندید و با افرادی آشنا شوید که تجربه شما را از سرگذرانده‌اند. آنها بسیار مؤثر هستند و راهی برای رهایی از دشواری‌های پس از جدایی هستند. زندانی کردن خودتان در حصار تنهایی می‌تواند شما را مضطرب کند و تمرکزتان را از بین ببرد و روابط دوستانه، کار و سلامتی را به خطر بیندازد. اگر احتیاج به کمک دارید نترسید و از شخصی کمک بگیرید.

حق غصه خوردن را از خود نگیرید
اما نکته‌ای که بسیار مهم است حق غصه خوردن است. درد این از دست دادن‌ها بدون شک دشوار و سنگین است. ممکن است فکر کنید عواطف و احساساتتان غیر قابل کنترل شده‌اند و یا احساس کنید در خلأ و تاریکی هستید. حق غصه خوردن را از خود نگیرید. غصه برای روند بهبود شما لازم است. درد کشیدن به شما کمک می‌کند از رابطه قبلی خود جدا شوید و به پیش بروید.یادتان باشد هر چقدرهم که این غصه شدید باشد اما تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند.

برای فعالیت‌هایتان برنامه‌ریزی کنید
اما برای رهایی از اندوه هر روز برای پرورش خود وقت بگذارید. برای فعالیت‌هایتان برنامه‌ریزی کنید. برای قدم زدن به طبیعت بروید، به موسیقی گوش دهید، دوش بگیرید، اگر امکان دارد ماساژدرمانی کنید، کتاب‌های مفید بخوانید، فیلم‌های با ارزش ببینید، به کلاسی مانند یوگا بروید و یا هر فعالیت مفید دیگری را که دوست دارید در برنامه زندگی خود قرار بدهید.

سعی کنید عادت‌های جدید ایجاد کنید

جدایی باعث استرس زیاد و احساس ناامنی و آشوب می‌شود. شما باید برای روزهایتان، کارهایتان و طرز رفتارتان عادت‌هایی جدید ایجاد کنید تا احساس بهتری داشته باشید و وقتی شما استرس ناشی از جدایی را تجربه می‌کنید، عادات سالم به سرعت استرس شما را از بین می‌برند. تمرینات ورزشی و خواب مناسب در ابتدا سخت به نظر می‌رسند اما پس از کمی تلاش زندگی‌تان را در مسیر بهبود قرار می‌دهند.

منبع : روزنامه ایران
سلامت نیوز


telegram2 files