پولدارها نگاهتان نمی کنند!

پولدارها نگاهتان نمی کنند!

براساس پژوهشی که به‌تازگی در مجلۀ سایکولوژیکال ساینس چاپ شده است، تاحدی‌که می‌توان گفت اصلاً پولدارها به دیگران یا مشکلاتشان توجهی نمی‌کنند.

روان‌شناسان دانشگاه نیویورکْ نظریۀ «اهمیت انگیزشیِ» دیگر انسان‌ها را بررسی کرده‌اند، نظریه‌ای که می‌گوید ما به چیزهایی توجه می‌کنیم که برایمان ارزشمندتر به نظر بیایند. این ارزش نیز اغلب از دو راهِ تهدید و پاداش مشخص می‌شود.

برای انجام این پژوهش، شصت‌ویک نفر در منطقه‌ای از شهر منهتن، درحالی‌که عینک گوگل زده بودند، راه رفتند. این شاید تنها باری بود که عینک گوگل حقیقتاً استفادۀ واقعی داشت! پژوهشگران از شرکت‌کنندگان خواستند طبقۀ اجتماعی‌شان را تعیین کنند. آن‌هایی که خودشان را پول‌دار می‌دانستند، در مقایسه با کسانی که خودشان را از طبقات اجتماعی پایین‌تری می‌دانستند، کمتر به دیگران نگاه می‌کردند. وقتی هم که شرکت‌کنندگان را به نگاه‌کردن به عکس‌هایی از «تصاویر خیابانی گوگل» ملزم کردند و نگاه‌کردنِ آن‌ها به دیگران را تحلیل کردند، نتایج همچنان یکسان بود.

پژوهشگران دانشگاه نیویورکْ آزمایش جداگانه‌ای انجام دادند تا تحلیل کنند که آیا میزان نگاه‌کردن شرکت‌کنندگانشان به دیگر انسان‌ها آگاهانه بوده است یا غیرارادی؟

در این تمطالعه، دو مجموعه‌ عکس شش‌تایی، شامل یک چهره و پنج شیء بی‌جان، به شرکت‌کنندگان نشان می‌دادند که پنج عکسْ مشابه و یکی متفاوت بود. مجموعۀ یک و دو پی‌درپی در فواصل زمانیِ ثابت روی صفحۀ نمایشگر می‌آمد تا آنکه شرکت‌کننده با فشردن یک دکمه مشخص کند که آیا تفاوتی بین دو مجموعه می‌بیند یا خیر. انسان‌هایی که خودشان را کمتر پول‌دار می‌دانستند در تشخیص تغییرِ چهره‌ها سریع‌تر از کسانی عمل می‌کردند که پول‌دار بودند. این به‌اعتقاد پژوهشگران به‌معنای این است که صورت‌ها «اهمیت انگیزشی» بیشتری برای کسانی دارد که پول کمتری دارند.

منبع: ترجمان

 

بیشتر بخوانید:

اخلاق به مثابه هویت
ناسزاگویی یا پرخاشگری منفعالانه! کدامیک آزاردهنده تر است؟
وراجی بی‌پایان درونی، چرا با خودمان حرف می‌زنیم؟
وقتی دانشمندان خویشتن‌داری‌تان را خاموش می‌کنند


telegram2 files