تعصب و نژادپرستی ناشی از خطای شناختی مغز انسان است

تعصب و نژادپرستی ناشی از خطای شناختی مغز انسان است

به گزارش سایک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته پژوهشگران، افراد در مواجهه با کسانی که با آنها متفاوت هستند دچار نوعی تعصب ضمنی می شوند. برای مثال بسیاری از سفیدپوستان از مردان سیاهپوست تنومند می‌ترسند، یا مثلاً خیلی ها ریاضیات را رشته‌ای مردانه می‌دانند و تحت تأثیر هزاران تعصب فرهنگی هستند. البته جای امیدواری وجود دارد زیرا به محض تشخیص مشکل و تلاش برای حل آن جامعه تغییر می‌کند و این تعصبات کمرنگ می‌شوند.

برای مثال دانشگاه ایالتی جورجیا توانسته است تبعیض نژادی، قومی و اقتصادی را به طور کامل از فضای آکادمیک حذف کند. این موضوع توجه آفریقای جنوبی که همچنان میراث آپارتاید در آن مشهود است را به خود جلب کرده است. دانشگاه هاروارد نیز یک آزمون آنلاین را طراحی کرده است که براساس آن مردم درمی‌یابند تا چه حد به طور ضمنی متعصب هستند.

ایندیپندنت در این خصوص می نویسد: پروفسور لیدیا ویلا-کوماروف در نشست سالانه انجمن پیشبرد علوم آمریکا (AAAS) در بوستون اعلام کرد ذهن بشر «یک ماشین عجیب است». مغز برای جبران محدودیت‌هایش چندین میانبر را ایجاد کرده است که می‌تواند منجر به یک «خطای شناختی» از دانش شود. پروفسور کوماروف در ادامه می‌گوید این خطای شناختی مانند خطای دید عمل می‌کند. وی می‌گوید اغلب مردم با این موضوع که تعصب ضمنی دارند مخالفند، اما این میانبرها به گروه خاصی از انسان‌ها تعلق ندارند و تمام مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

کوماروف در این خصوص ادامه می دهد: تمام ما در معرض تعصب ضمنی هستیم که به دلیل تاریخ تکاملی و فرهنگی ما ایجاد می‌شود. برای مثال در فرهنگ آمریکا فقط یک زن یا مرد سفید پوست از مردان سیاهپوست نمی‌ترسد، حتی زنان ومردان سیاهپوست نیز واکنش مشابهی خواهند داشت. همه ما (زن و مرد) فکر می‌کنیم مردان در ریاضیات بهتر از زنان عمل می‌کنند.

ترس از تفاوت و بی اعتمادی به افرادِ متفاوت به این دلیل در درونمان ایجاد شد که انسان‌ها در میان ببرها و شیرها و حتی انسان‌هایی که دارایی‌هایشان را غصب کرده بودند زندگی می کردند. آنها فکر می‌کنند هر چیزی که متفاوت است برای بقایشان خطرناک است.

کوماروف در ادامه می‌گوید: البته انسان‌ها به راحتی ضعف‌هایشان را جبران می‌کنند. در نتیجه تشخیص مشکل [تعصب ضمنی] به رفع آن منجر خواهد شد.

پیش از این دانشجویان فقیر در دانشگاه جورجیا به اندازه دانشجویان ثروتمند مورد حمایت قرار نمی‌گرفتند. در نتیجه در انتخاب رشته و واحد با مشکل روبرو می‌شدند و در نهایت دانشگاه را ترک می‌کردند. این دانشگاه که ۳۰ هزار دانشجو دارد برای رفع مشکل فوق، برنامه‌ای را ترتیب داد که با استفاده از آن مشکل دانشجویان به موقع تشخیص داده و ارتباط آنها با مشاورین برقرار شود. در دوازده ماه گذشته ۵۲ هزار جلسه مشاوره در این دانشگاه برگزار شده است.

نتایج این کار بسیار عالی بود و تعداد دانشجویانی که در چهار سال از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند ۳۰ درصد افزایش یافت. تعداد مردان سیاه‌پوستی که در رشته‌های مهندسی، فناوری، علوم پایه و ریاضیات مدرک گرفتند ۱۰۰ درصد افزایش داشت. این در حالیست که تعداد دانشجویان هیسپانیک (افراد اسپانیایی یا پرتغالی زبان در آمریکای لاتین) که در رشته‌های فوق از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files