تاثیر درمان شناختی رفتاری بر روان پریشی

تاثیر درمان شناختی رفتاری بر روان پریشی

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران در بررسی‌های خود به تاثیر رویکرد شناختی رفتاری در درمان مبتلایان به روان پریشی پرداختند.

درمان شناختی رفتاری برای کمک به درمان شماری از اختلالات روانی همچون افسردگی، اضطراب و اختلال استرسی پس از سانحه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیکال نیوز تودی در این خصوص مینویسد: پژوهشگران برای اولین بار در بررسی‌های خود نشان دادند که چگونه این روش درمانی، تغییرات مغز را به دنبال داشته و می‌تواند فوائد بلندمدتی برای بیماران مبتلا به اختلالات روان پریشی داشته باشد.

دکتر لیام ماسون، پژوهشگر ارشد این مطالعه در کالج سلطنتی لندن گفت: اختلالات روان پریشی مجموعه‌ای از علائم و نشانه ها را توصیف می‌کنند که از نبود ارتباط با واقعیت حکایت دارد. برخی از علائم آن شامل توهم، احساس گیجی و افکار آشفته می‌باشد و اختلالاتی همچون اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبیممکن است شامل شود. هر چند روان پریشی می‌تواند از فاکتورهای دیگر از جمله کمبود خواب، مصرف مواد مخدر و الکلی نیز ناشی شود.

درمان شناختی رفتاری یا CBT، نوعی روان درمانی است که برای درمان بسیاری از اختلالات روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این روش بر تغییر قدرت تفکر و رفتارهای تشدید کننده چنین اختلالاتی تمرکز دارد.

در پژوهش های گذشته مشخص شد درمان شناختی رفتاری برای کاهش علائم روان پریشی موثر است. همچنین در بررسی جدید پژوهشگران دریافتند پیوندهای مغزی تقویت شده از طریق این روش ممکن است به بهبود بلندمدت علائم ناشی از روان پریشی منجر شود.

بیشتر بخوانید:

به کار گیری CBT در دنیا فقط مسئولیت روانشناسان و روانپزشکان نیست
مقبولیت CBT بین متخصصان و مردم ایران بیشتر از سایر رویکردهاست
آنچه شما را نکشد قوی ترتان میکند! ریشه های فلسفی CBT
رفتاردرمانی شناختی
از اسکیزوفرنی بیشتر بدانیم!


telegram2 files