پایان اولین کنگره ملی مشاوره، خانواده و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر

پایان اولین کنگره ملی مشاوره، خانواده و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر

کنگره ملی مشاوره ، خانواده و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه با حضور بیش از ۱۰۰۰ روان شناس و مشاور و شرکت مقامات و مسئولین کشور از جمله حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی ، رییس و اعضای شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ، مسئولین نهادها و ارگانها ، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، روسای انجمن های علمی و دانشگاهها در روز پنج شنبه مورخ ۹۴/۸/۱۴ برگزار شد .
با توجه به ضرورت استفاده از آخرین دستاوردهای علمی در اتخاذ تاکتیک­ های مقابله با آسیب­ های اجتماعی، اختلالات روانی و رفتارهای پرخطر، نقش تاثیر گذار مشاوره در ارتقاء بهداشت روان، توانمندسازی افراد مورد حمایت و همچنین محوریت مفهوم «توانمند سازی» در رویکرد تحولی امداد، کمیته امداد امام خمینی(ره) در نظر داشت با همکاری سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور کنگره ای ملی را با عنوان” مشاوره، خانواده و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه” با هدف شناخت آسیب­ ها و علل، شناسایی راهکارهای مصونیت بخشی و شیوه­ های کاهش پیامدهای آسیب­ ها، برگزار کند.
این کنگره در روز ۱۴ آبان ماه با حضور جمع کثیری از روانشناسان و مشاوران و شخصیت های علمی و برجسته کشور در مجتمع فرهنگی ولایت برگزار شد.
به گزارش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران کنگره در ساعت ۸ صبح با تلاوت آیات قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی آغاز شد .

در ابتدا دکتر محمد حاتمی دبیر علمی کنگره گزارشی از روند شکل گیری ارائه نمود واظهار داشت این کنگره با انعقاد تفاهمنامه ای بین سازمان نظام و کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد ، بیش از ۲۲۰۰ مقاله به دبیرخانه واصل شد که بعد از سه مرحله داوری ۷۶۴ مقاله واجد ارائه در کنگره تشخیص داده شد که بصورت پوستر و سخنرانی ارائه می شود . کلیه مقالات در CD رایت شده و در اختیار ثبت نام کنندگان قرار گرفت .

مقالات ارائه شده در کنگره در حوزه آسیب شناسی و شناخت مشکلات روانی اجتماعی ۲۶% ، در حوزه پیشگیری و آموزش توانمند سازی ۱۸% ، در حوزه شیوه های مقابله با آسیب روانی اجتماعی ۱۶% ، در حوزه ازدواج و خانواده پایدار ۱۷% ، در حوزه مشاوره با رویکرد دینی و سبک زندگی سالم و خانواده پایدار ۲۳% ، با تحلیل نتایج برنامه عمل کنگره در ده محور از جمله دبیرخانه دائمی ، خدمات روان شناسی و مشاوره در استانها ، انجام پژوهشهای کاربردی و میدانی، تقدم پیشگیری بر درمان، آموزش مهارت های زندگی، اجباری شدن مشاور قبل و بعد از ازدواج. پس از گزارش دبیر علمی کنگره مهندس فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت : توانمند سازی اقشار آسیب پذیر بر اساس برنامه های روان شناسی و مشاوره جزء کارهای ضروری است و علاوه بر این اقشار آسیب پذیر توانمند یهایی دارند که باید به آن پرداخت و از همه حضار تشکر نمود ، در ادامه دکتر عباسعلی الهیاری رییس سازمان روان شناسی و مشاوره اظهار داشت : سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با اذن مقام معظم رهبری و تجارب کسب شده در بنیاد شهید انقلاب اسلامی بنا شده است و نیز اظهار داشت، مجلس شورای اسلامی همیشه به سازمان نظام کمک نموده است . لغو مصوبه سامان دهی مراکز خدمات روان شناسی و مشاوره هیأت دولت هیچ گاه فراموش نمی شود و از آقای ابوترابی می خواهیم بحث بیمه روان شناسی را در مجلس مطروح نمایند امروز دارودرمانی کارایی خود را از دست داده و باید مساله پیشگیری در اولویت قرار گیرد.

پس از سخنان دکتر الهیاری نایب رییس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت خود شناسی باید در دستور کار روان شناسان باشد ، خدا شناسی و خود شناسی جزء ویژگیهای هر روان شناسی است. ما آماده ایم هر کمکی لازم باشد به سازمان نظام بنماییم. آقای دکتر الهیاری در مجلس ششم فعال بودند و ما همکاری خوبی داشتیم.در ادامه دکتر افروز ، دکتر پسندیده ، دکتر نوابی نژاد ، دکتر شفیع آبادی ، دکتر احدی ، دکتر خدایاری فرد ، دکتر مرتضی کیاسری ، دکتر جان بزرگی ، حجت الاسلام بهرامی به ایراد سخنرانی پرداختند. و در ساعت ۱۵ نمایندگان نیروی انتظامی ، کمیته امداد ، بنیاد شهید و بهزیستی سخنرانی نمودند و همزمان در سالن های غدیر ۲ و ۳ سخنرانی های محققان برگزار شد . در مراسم اختتامیه از خانم دکتر نوابی نژاد به خاطر یک عمر خدمات به اقشار آسیب پذیر تقدیر به عمل آمد و همچنین از دکتر محمد نریمانی به لحاظ انجام تحقیقات موثر در حوزه خانواده نیز تقدیر گردید .

در انتها بیانیه پایانی توسط دکتر حمیدی قرائت گردید. گفتنی است استقبال از کنگره مشاوره ، خانواده و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر تا کنون سابقه نداشته است بطوریکه از این کنگره به عنوان مهمترین کنگره ۱۲ سال اخیر سازمان نظام روان شناسی و مشاوره نام برده می شود.


telegram2 files