گزارش یک انتقال

گزارش یک انتقال

به گزارش سایک نیوز به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، امروز و پس از کش و قوس های فراوان و رایزنی های وزارتین علوم و بهداشت، بالاخره در جلسه عصر روز گذشته کمیته رسیدگی به رشته های مشترک دو وزارتخانه، رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد. گذشته از اینکه دانشجویان و اساتید این رشته مهم و کاربردی، تعیین تکلیف شدند اما با وجود این مساله، هنوز حرف و حدیث های مختلفی درباره درستی و اشتباه بودن این انتقال وجود دارد.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا انتقال رشته روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت، با وجود مخالفت برخی اساتید و کارشناسان و دانشجویان، اقدام درستی بوده است و یا نه.

 همه چیز از تصمیم دو وزارتخانه برای تعیین تکلیف چند رشته آغاز شد، وقتی گفته شد رشته های مرتبط با سلامت از دانشگاههای وزارت علوم می روند، کلید اختلاف درباره «روانشناسی بالینی» زده شد. در این باره، وزیر بهداشت ۱۷ خرداد ماه ۹۵ در نامه ای به رئیس جمهور با اشاره به نام برخی از رشته ها از جمله روانشناسی بالینی و ۱۴ رشته دیگر از رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرده بود که این رشته به وزارت بهداشت واگذار شود و دفتر رئیس جمهور نیز در پاسخ به این درخواست، خطاب به فرهادی وزیر علوم، اعلام کرد: «نامه وزیر بهداشت درمورد انجام کلیه امور مربوط به آموزش گرایش‌های مرتبط با سلامت رشته مقاطع تحصیلی مختلف به صورت متمرکز در وزارت بهداشت، به استحضار ریاست جمهوری رسید، پی‌نوشت فرمودند: همه رشته‌های مرتبط به سلامت باید در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز باشد.»

 

نظر اساتید درباره انتقال روان شناسی بالینی

در این باره، در چند ماه گذشته، برخی از اساتید این رشته با تشکیل کمپین هایی مخالفت خود را با این انتقال اعلام نمودند و ضمن «عجولانه» و «غیرکارشناسی» خواندن این اقدام، دلایل زیر را علت مخالفت خود با این انتقال دانستند:

– امکانات هیات علمی، آزمایشگاه‌ها و فضای لازم برای این رشته در وزارت علوم بیش از وزارت بهداشت فراهم شده است.
– وظیفه اصلی فارغ التحصیلان رشته روانشناسی بالینی صرفا درمان نیست، آنها در کنار فعالیت درمانی، فعالیت آموزشی، پژوهشی بر روی پیشگیری سطح اول نیز تمرکز دارند که با ارایه خدمات مراکز خدمات مشاوره، می توانند کمک بسیار زیادی برای پیشگیری سطح اول داشته باشند.
– محتوای درسی روانشناسی بالینی در کارشناسی ارشد و دکتری کمتر رنگ بوی پزشکی دارد و عمدتا در چارچوب علوم انسانی است.

 

انتقاد شدید فتحی آشتیانی از این انتقال
از طرفی دیگر، دکتر علی فتحی آشتیانی، رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، تاکید می کند: یکباره و بدون بررسی ابعاد یک مساله، وزیری که طلایه دار نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تحت تاثیر اطرافیان خود نامه ای به رئیس جمهور نوشته و درخواست انتقال یک رشته از ورات خانه ای به وزارت خانه خود می کند.
با همه این تفاسیر، باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا انتقال رشته روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت، با وجود مخالفت برخی اساتید و کارشناسان و دانشجویان، اقدام درستی بوده است و یا خیر؟

در این مورد شما چه فکر می کنید؟


telegram2 files