روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد

روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: در جلسه عصر روز گذشته کمیته رسیدگی به رشته های مشترک دو وزارتخانه، رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد .

دکتر علی فتحی آشتیانی با اشاره به جلسه عصر روز گذشته کمیته رسیدگی به رشته های مشترک وزارتخانه های  علوم و بهداشت گفت: این کمیته با انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موافقت کرد.

بی تدبیری دولت تدبیر و امید در انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

وی با اشاره به بی تدبیری دولت تدبیر و امید در انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: در زمانی که از گذشته دور تا کنون، در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای پیشرفته بر یکپارچگی نظام آموزشی تاکید می شود و در زمانی که علم جایگاه رفیع و بالایی در نزد فرهیختگان و دانشمندان دارد و در زمانی که رشته های تحصیلی در هر نظام آموزشی دارای تعریف و هدف مشخصی بوده و هریک دارای استقلال و ارزش ویژه ای هستند، یکباره و بدون بررسی ابعاد یک مساله، وزیری که طلایه دار نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تحت تاثیر اطرافیان خود نامه ای به رئیس جمهور نوشته و درخواست انتقال یک رشته از وزارت خانه ای به وزارت خانه خود می کند.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی ادامه داد: تا با این کار هم موجب دلخوشی اطرافیان و همقطاران شده و هم موجب دلخوشی جمعی دیگر که منافعشان با حضور متخصصان به تعبیر آنها رقیب، به خطر افتاده، فراهم شود.

برگزاری جلسات نمایشی

فتحی آشتیانی افزود: بدتر از آن متاسفانه رئیس جمهور محترم نیز بدون دستور بررسی ابعاد مساله دستور می دهد این انتقال صورت گیرد ولی وقتی با اعتراض شدید دانشگاه ها، متخصصان، صاحب نظران رور برو می شود به منظور سرپوش گذاشتن بر این اعتراض ها، کمیته ای صوری تشکیل داده و در راس آن فردی را می گمارد که بدون توجه به جنبه های علمی، فنی، وضعیت جهانی، صرفا در راستای منویات ریاست جمهوری و با برگزاری تعدادی جلسات نمایشی حکم انتقال را تایید می کند.

جداکردن بخشی از روانشناسی با ترفندهای سیاسی

این استاد دانشگاه یادآورشد: بنابراین، بخشی از روانشناسی با ترفندهای سیاسی و سیاسی کاری صرفا در راستای دلخوشی عده ای با برگزاری تعدادی جلسات نمایشی و نه براساس  عقل، منطق و نظر متخصصان و وضعیت جهانی از وزارت علوم جدا شده و به وزارت بهداشت متصل می شود.

وی تصریح کرد: این تصمیم و منطقی که براساس آن اخذ شده، حکم می کند، در آینده رشته حقوق به وزارت دادگستری، تمام رشته های فنی به وزارت صنایع، تمام رشته های کشاورزی به وزارت کشاورزی، تمام رشته های تربیت بدنی به وزارت ورزش و جوانان و تمام رشته های هنر به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی منتقل شود.

صدور حکم بدون توجه به استدلال های مورد بحث

فتحی آشتیانی با بیان اینکه وزارت علوم نیز انگار منحل شده، افزود: علی رغم استدلال های قوی در پنج حوزه مورد بحث در این کمیته، ۵۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده توسط کمیته فرمایشی، ۴۳۰ امتیاز را به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اختصاص داده و بر سر لطف و بزرگواری و محبت، ۷۰ امتیاز هم به وزارت علوم اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم درست برخلاف عقل سلیم بوده و پیشنهادهای جدی ما مبنی بر یکدست کردن برنامه های درسی، سرفصل ها، منابع و تفاهم نامه بین دانشگاه ها برای استفاده از امکانات یکدیگر برای تربیت مناسب تر دانشجویان مورد بی توجهی و کم لطفی واقع شد.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: با این تصمیم مشخص نیست وزارت بهداشت با این حجم دانشجویان درحال تحصیل در این رشته و نیاز جامعه به این خدمات چه پاسخی خواهد داد.

از بین رفتن استقلال رشته روانشناسی

وی ادامه داد: علاوه برآن نگرانی ما از نگاه تک بعدی، خطی و زیست پزشکی این وزارتخانه به انسان است ضمن اینکه از دست رفتن استقلال رشته روانشناسی و زیرمجموعه قرارگرفتن آن تحت رشته دیگر از جمله نگرانی مهم ما است.

فتحی آشتیانی افزود: به نظر می رسد این تصمیم تهدیدی جدی برای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:
چرا متخصصان و فرهیختگان روانشناسی نگران واگذاری گرایش بالینی به وزارت بهداشت اند؟


telegram2 files