تیز هوشی غیر ژنتیکی

تیز هوشی غیر ژنتیکی

تحقیقات متعدد دانشمندان نشان می‌دهد؛ عوامل وراثتی و ژنتیک تنها دلیل تیزهوشی نیست و می توان با تقویت بخش حافظه جاری مغز، کودکانی با ضریب هوشی بالا را تربیت کرد.
به گزارش سایک نیوز به نقل از سلامت نیوز یک استاد دانشگاه گفت: اجرای شیوه های نوین تحریک دو نیمکره مغز و تقویت حافظه جاری، کودکان را تیزهوش می کند.

دکتر محمدرضا فهمیده با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس تحقیقات متعدد دانشمندان مشخص شده که عوامل وراثتی و ژنتیک تنها دلیل تیزهوشی نیست و می توان با تقویت بخش حافظه جاری مغز، کودکانی با ضریب هوشی بالا را تربیت کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه تحریک سیستم عصبی از طریق بازی و انجام فعالیت های خاص کودکان با رویکرد تقویت حافظه جاری مغز، چندسالی است در جوامع پیشرفته آغاز شده، اما آموزش این تکنیک ها در کشورمان در گام های نخست قرار دارد که البته باید به آن توجه بیشتری شود.تیز هوشی غیر ژنتیکی

این مدرس بین‌المللی حافظه ادامه داد: تا چندی پیش ضریب هوشی یک شخص پدیده ای ثابت برای انسان فرض می شد که میزان آن مستقیما از راه وراثت تعیین می شد، اما دانشمندان ثابت کرده اند که میزان ضریب هوشی هر شخص به عملکردی دونیم کره مغز بستگی دارد، بدین صورت که هر چه حافظه جاری انسان بیشتر تقویت شود، میزان ضریب هوشی او نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه حافظه جاری، سیستم ذخیره کوتاه مدت و بخش ضریب هوشی مغز انسان است افزود: میزان اطلاعاتی که حافظه جاری می تواند در خود ذخیره کند به آگاهی عمومی شخص بستگی دارد و تحقیقات انستیتو “کارولینا” استکهلم از طریق روشهایی نظیر اسکن مغناطیسی ثابت کرده اند که سیستم عصبی که در حافظه جاری قرار دارد، با تمرین بزرگ و پویا می شود.

بنیان‌گذار فراتکنیک‌های یادگیری بدون فراموشی در ایران خاطرنشان کرد: تقویت حافظه جاری در قالب برخی از بازی های خاص و تکنیک های آموزشی باعث می شود میزان یادگیری و حافظه یادگیری کودکان تا چند برابر افزایش یابد و این درحالی است که به نظر می رسد خانواده ها، مربیان مهد کودک ومعلمین دوره ابتدایی باید با این شیوه های نوین بیشتر آشنا شوند.

وی با تأکید بر اینکه تکنیک های تحریک سیستم های عصبی باید به صورت گسترده در جامعه آموزش داده شود افزود: اطلاع رسانی از طریق برنامه های تلوزیونی و همچنین برگزاری دوره های تخصصی در آموزش و پرورش برای آموزش معلمان می تواند تاحدود زیادی نسل آینده را به سمت تیزهوشی سوق دهد.

این حافظ قرآن ادامه داد: شکل پذیری مغز و بهبود فعالیت یادگیری در تمامی سنین امکان پذیر است و هر فرد می تواند با انجام تمرینات روزانه تقویت حافظه از ظرفیت دو نیمکره مغز خود بیشتر استفاده کند، تا بدین ترتیب میزان رشد مغز خود را تغییر داده و موجب جوان ماندن مغز و افزایش طول عمر شود، چراکه دانشمندان معتقدند علاوه بر موارد ژنیتکی و وراثتی، تاثیرات محیطی نیز نقش بسزایی را ایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه مغز انسان می تواند اطلاعات ۴٫۷ میلیون کتاب را حفظ کند افزود: یافته های جدید نشان می دهد که به طور متوسط هر سیناپس می تواند تقریبا ۴٫۷ بیت اطلاعات را نگه داری کند و این بدان معناست که ظرفیت مغز انسان یک پتابایت و به طور تقریبی معادل ظرفیت شبکه جهانی وب است موضوعی که نشان می دهد اگر هر فرد بتواند همزمان از دونیمکره مغز خود بهره ببرد می تواند به نابغه ای در جامعه مبدل شود.


telegram2 files