«لالی انتخابی» در کودکان را با کم‌رویی اشتباه نگیریم

«لالی انتخابی» در کودکان را با کم‌رویی اشتباه نگیریم

 

«لالی انتخابی» یا «خاموشی انتخابی» که بیشتر بین دختر بچه‌ها شایع است،‌ زمانی رخ می‌دهد که کودک ناتوانی مدام صحبت کردن در موقعیت‌های خاص اجتماعی دارد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، یک متخصص روانپزشک کودک و نوجوان افزود: کودکان مبتلا به این نوع اختلال هیچ مشکلی در زبان، بیان و مکالمه ندارند بلکه فقط در حرف زدن به صورت انتخابی عمل می‌کنند. بنابراین متخصص روان‌ درمانگر باید در ابتدا از سلامت زبان و گفتار این کودکان اطمینان حاصل کرده و سپس به درمان روانشناختی آنان اقدام کند.

مهشید رابطیان وی با بیان اینکه در واقع «لالی انتخابی» یا «خاموشی انتخابی»، اختلالی‌ است که در آن کودک ناتوانی مداوم در صحبت کردن در موقعیت‌های خاص اجتماعی دارد، افزود: موقعیت‌ هایی که در آنها انتظار سخن گفتن کودک وجود دارد، مانند مدرسه یا در بین هم‌بازی‌ها، در حالی که در سایر موقعیت‌ها از نظر تکلم، بیان و گویش مشکلی وجود ندارد. در موارد شدیدتر، انتخاب آدم‌ها برای صحبت کردن می‌تواند به افراد نزدیک نیز سرایت کند.

این رواندرمانگر برای نمونه گفت: دختر بچه پنج ساله‌ای که به مادر وابسته است و حتی با پدر خود هم مکالمه ندارد و فقط در شرایط خاص و به صورت درِ گوشی با والدین حرف می‌زند و یا بچه ای که تازه وارد مدرسه شده و گوشه گیر و کم حرف است، می توان اذعان کرد این نوع بچه ها به لالی موقت و در دراز مدت با اختلال لالی انتخابی دچار شده اند.

رابطیان تصریح کرد: با پیگیری خانواده ها حداکثر در مدت ۶ ماه این کودکان بهبود می یابند و باید اذعان کرد لالی انتخابی نیاز به توجه جدی و درمان با تکنیک های مختلف فردی، خانوادگی، استفاده از تکنیک های شناختی ـ رفتاری، دارد.

این متخصص رواندرمانگر کودک و نوجوان با بیان اینکه چنانچه این اختلال کودک تا ۱۰ سالگی درمان نشد،‌ مخاطراتی برای آینده فرد به همراه خواهد داشت،‌ افزود: یکی از بزرگترین اشتباه خانواده ها در درمان فرزند مبتلا به خاموشی انتخاب،‌ این است که نباید به طور مستقیم به تکلم کودک پرداخت. چراکه بسیاری از نزدیکان کودک حتی در مدرسه، به خیال خود با اصرارهای مکرر برای حرف زدن و بالا بردن اضطراب آن‌، روند بهبودی را کُند می‌کنند.

علایم اختلال لالی انتخابی
وی «خاموشی انتخابی» را یک نوع اختلال بسیار نادر عنوان کرد که در میان دختر بچه ها بیشتر از پسران شایع است و از جمله علایم همراه این اختلال را کمرویی، رفتارهای مقابله ای، عدم تماس چشمی، وسواس و کناره گیری اجتماعی و ارتباط سرد و خشک با هم نوعان برشمرد.
رابطیان گفت: کودک مبتلا به این اختلال اغلب به کمرویی تمایل دارد از این رو در جلسات علمی و جمعیتی حضوری کمرنگ دارد. هراس اجتماعی یکی از اختلال‌های همراه لالی انتخابی در میان این افراد است. این اختلال موجب می‌شود که کودک در روابط اجتماعی‌، در مدرسه و بین دوستان با مشکل مواجه و حتی گاهی مورد طرد دیگران قرارگیرد.

راهکار درمان
این متخصص روانپزشک کودک و نوجوان با بیان اینکه حداقل برای تشخیص کودک مبتلا به اختلال باید یک دوره یک ماهه وقت گذاشت،‌ اظهار داشت: راهکار درمان کودک مبتلا به لالی انتخابی طولانی مدت است و از این رو باید با صبر و حوصله کارهای درمانی را پیگیری کرد.
وی افزود: برای درمان، روش های مختلفی باید با توجه به سن و موقعیت فرد مبتلا بکار برد که از آن جمله می توان با ارتباط درمانی،‌ بازی درمان،‌ هنردرمانی و رفتاردرمانی کودک اشاره کرد.

 


telegram2 files