پیش‌بینی حملات صرع با کمک هوش مصنوعی

پیش‌بینی حملات صرع با کمک هوش مصنوعی

محققان موفق به تولید یک سیستم “هوش مصنوعی” شدند که می‌تواند حملات ناگهانی در بیماران مبتلا به صرع را پیش‌بینی کند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، این سیستم می‌تواند با دقت و صحت  ۹۹.۶ درصد، حملات ناگهانی در بیماران مبتلا به صرع را پیش‌بینی کند.

دو تن از محققان دانشگاه “لوئیزیانا”( Louisiana) در آمریکا، با نام‌های “هشام دائود” و “مگدی با یومی” با ساخت این سیستم جدید، جهشی اساسی در روش‌های پیش‌بینی ایجاد کرده‌اند.

سیستم هوش مصنوعی ساخت این محققان می‌تواند از یک ساعت قبل، بروز حمله را پیش‌بینی کند.

این مدت زمان برای بیماران کافی است تا بتوانند داروی خود را مصرف کنند و مراقب خود باشند تا برای بروز حمله عصبی آماده باشند.

بنا بر اعلام “سازمان جهانی بهداشت”(WHO)،  در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به صرع هستند و ۷۰ درصد از این بیماران می‌توانند با استفاده از دارو، تشنج خود را کنترل کنند.

سیستم هوش مصنوعی مذکور یک روش درمان نیست ولی نسبت به روش های پیش‌بینی دیگر خیلی بهتر است و دقت بیشتری هم دارد.

در حال حاضر، روش‌های دیگر فعالیت مغز را با استفاده “نوار مغزی” تجزیه و تحلیل می‌کنند و پس از آن با استفاده از نوار مغزی یک مدل پیش‌بینی می‌سازند.

روش جدید هر دو این کارها را به یک باره انجام می دهد و برای انجام آن از یک الگوریتم یادگیری عمیق استفاده می‌کند که فعالیت‌های مغز را نقشه‌برداری می‌کند و علاوه بر آن کانال‌های الکتریکی در مغز که به هنگام تشنج فعال می‌شوند را پیش‌بینی می‌کند.

هنوز مانده که این روش برای کاربردهای گسترده‌تر در دسترس مردم قرار گیرد. تیم تحقیقاتی پروژه در حال کار روی یک تراشه است که می‌تواند به پردازش الگوریتم‌های لازم کمک کند.


telegram2 files