چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟

چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟
محققین طی مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام داده‌اند، دریافته‌اند ورزش‌های کوتاه مدت که می‌تواند تمرین بسکتبال هفتگی و یا ۴۰۰۰ قدم راه رفتن باشد، نیز سیناپس‌ها را افزایش داده و مغز را برای یادگیری آماده کند. نتایج این یافته‌ها در مجله‌ی eLife به چاپ رسیده است.
پروفسور «گری وستبروک» از دانشگاه اورگان، می‌گوید: «ورزش کردن عموماً ارزان است و لازم نیست حتماً در یک باشگاه گران‌قیمت ثبت‌نام کنید و حتی لازم نیست ۱۵ کیلومتر در روز بدوید.» ورزش منظم باعث بهبود سلامت عمومی مغز می‌شود. به هر حال نمی‌توان مزایای کلی ورزش بر روی قلب، کبد و ماهیچه‌ها و تاثیر آن بر روی مغز را نادیده گرفت. به‌عنوان مثال، اگر قلب سالم باشد بهتر به بدن اکسیژن می‌رساند که مغز نیز جزئی از بدن محسوب می‌شود.
پروفسور وستبروک می‌گوید: «مطالعات قبلی درباره‌ی ورزش همگی بر روی ورزش منظم تمرکز کرده‌اند. ما به عنوان متخصصین مغز و اعصاب می‌خواهیم مزایای خاص ورزش برای مغز را پیدا کنیم.» گروه محققین مطالعه‌ای بر روی موش طراحی کردند که طی آن پاسخ مغز موش به ورزش به نسبت موش‌های کم‌تحرک اندازه‌گیری می‌شود. موش‌هایی که ورزش می‌کردند، برای زمان‌های کوتاه بر روی چرخ‌های متحرک می‌دویدند. آن‌ها دریافتند که همین زمان کوتاه ورزش باعث افزایش سیناپس‌ها در قسمت هیپوکمپ مغز موش‌ها شده است. آن‌ها کشف اصلی را با آنالیز ژن‌هایی که در نورون‌های منفرد در حین ورزش افزایش یافته و فعال می‌شدند، انجام دادند. ژن بخصوصی که «Mtss1L» نامیده می‌شود، یک پروتئین را رمزگشایی می‌کند که این پروتئین باعث خم شدن غشای سلول‌ها می‌شود. در مطالعات گذشته‌ درباره‌ی مغز، این ژن نادیده گرفته شده بود.
دانشمندان کشف کردند که ژن Mtss1L با انجام ورزش‌های کوتاه مدت و سنگین فعال می‌شود و رشدهای کوچک در نورون‌ها را در مکان‌هایی که سیناپس‌ها شکل می‌گیرند، تهییج می‌کند. این مطالعه نشان داده است که ورزش شدید برای آماده کردن مغز جهت یادگیری نیز مفید است. گروه محققین برنامه دارند تا رابطه‌ی ورزش و یادگری را بیشتر مطالعه کنند تا به این ترتیب تاثیر ورزش را بر روی یادگیری و حافظه درک کنند.
منبع: مجله علمی ایلیاد


telegram2 files