چگونه سواد و استعداد ریاضی کودکان را افزایش بدهیم؟

چگونه سواد و استعداد ریاضی کودکان را افزایش بدهیم؟

 

در تحقیقی که روی ۱۶۰ هزار بزرگسال از ۳۱ کشور انجام شد مشخص شد که یک کتابخانه نسبتا بزرگ خانگی مهارت‌های یک دانش آموز نوجوان را برابر می‌کند با یک فارغ‌التحصیل دانشگاه که کتاب نخوانده است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، بزرگ شدن در یک خانه پر از کتاب تاثیر عمده‌ای بر میزان سواد در آینده کودک خواهد داشت، اما این کتابخانه باید حداقل ۸۰ کتاب داشته باشد تا تاثیرگذار باشد.

محققان به رهبری دکتر جوانا سیکورا از دانشگاه ملی استرالیا بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ داده‌هایی را از بیش از ۱۶۰ هزار بزرگسال از ۳۱ کشور مختلف بررسی کردند. از تمام شرکت‌کنندگان پرسیده شد که وقتی ۱۶ ساله بودند چند کتاب در خانه‌شان وجود داشت. به آنها گفته شد که هر طبقه یک متری از کتابخانه معادل حدود ۴۰ کتاب است. و از طریق سواد، استعداد ریاضی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد سنجش توانایی‌هایشان قرار گرفتند.

با اینکه متوسط تعداد کتاب‌ها در کتابخانه‌های خانگی در کشورهای مختلف متفاوت بود –از ۲۷ تا در ترکیه تا ۱۴۳ در بریتانیا و ۲۱۸ در استونی- تاثیر کلی کتابخانه خانگی بر میزان سواد همه جا زیاد بود.

دکتر سیکورا و همکارانش در مقاله خود نوشتند «قرار گرفتن نوجوانان در معرض کتاب‌ها بخشی سازنده از تمرین‌های اجتماعی است که مهارت‌های شناختی بلندمدت شامل سواد، استعداد ریاضی و مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را در آنها پرورش می‌دهد. بزرگ شدن با کتابخانه‌های خانگی مهارت‌های بزرگسالی را در این زمینه‌ها بیشتر افزایش می‌دهد تا تحصیلات والدین یا موفقیت‌های تحصیلی و شغلی.»

محققان دریافتند که نوجوانان در خانه‌های تقریبا بدون کتاب سطح سواد و استعداد ریاضی پایین‌تر از حد متوسط دارند. داشتن تقریبا ۸۰ کتاب در خانه در دوران نوجوانی این میزان را تا حد متوسط رساند، در حالی که وقتی اندازه کتابخانه به ۳۵۰ کتاب رسید با دستاوردهای قابل توجهی از سواد همراه نبود. همین مساله در مورد مهارت‌های فناوری اطلاعات ارتباطات نیز صادق بود.

بر اساس این تحقیق نوجوانانی با سطح پایین‌تری از تحصیلات ثانویه که از خانه‌های پر از کتاب آمده باشند به اندازه یک فارغ‌التحصیل دانشگاه که در خانه‌ای تقریبا بدون کتاب بزرگ شده از سطح سواد، استعداد ریاضی و مهارت در فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردارند. محققان می‌گویند فارغ‌التحصیلان دانشگاه که در دوران رشد تقریبا هیچ کتابی دوروبرشان نبوده به سختی سطح سوادی نزدیک به میزان متوسط داشتند. و به همین ترتیب کسانی که در ۱۳ یا ۱۴ سالگی مدرسه را ترک کردند اما در میان کتاب‌ها بزرگ شدند.


telegram2 files