کودک خود را چگونه تنبیه کنید؟

کودک خود را چگونه تنبیه کنید؟

 

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: تنبیه بدنی، فریاد زدن سرکودک، تهدید کردن و … بدرفتاری محسوب می شود، و اثرات مخربی در دوران کودکی و حتی بزرگسالی دارد به طور مثال باعث ایجاد اضطراب و مشکلات رفتاری در کودک می شود.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، دکتر پیمان هاشمیان با تاکید بر اینکه تنبیه کودکان در زمان نیاز باید به صورت علمی و آگاهانه انجام شود گفت: تنبیه در کودکان انواع مختلفی دارد و اگر به درستی و قاطعانه و با همکاری کودک انجام شود می تواند در تربیت و اصلاح رفتارهای نادرست کودک موثر باشد.

وی افزود: تنبیه نادیده گرفتن یکی از این تنبیه ها می باشد و می توان از سن یکسالگی آن را اجرا کرد، در این نوع تنبیه هنگامی که کودک برای کارهای بیهوده شروع به جیغ و فریاد و لجبازی می کند باید به او بی توجهی کرد و کار او را نادیده گرفت.

دکتر هاشمیان کم کردن امتیاز را یکی دیگر از تنبیه ها محسوب کرد و اظهار داشت: در این روش اگر کودک کار نادرستی انجام داد باید از امتیازات خوب او کم کرد و باید به کودک فهماند در ازای گرفتن امتیاز به پاداش مثلا پارک رفتن، خوراکی خریدن و … می رسد این تنبیه از سن دو سالگی باید اجرا شود.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه یکی از تنبیه هایی که می شود از سن دو سالگی آن را اجرایی کرد تنبیه جریمه کردن یا اصلاح جبرانی است، تصریح کرد: در این نوع تنبیه کودک باید در ازای جبران کار اشتباه کار اضافه تری انجام دهد به طور مثال اگر کودک درس خود را نخوانده و نمره خوبی در دیکته شب نگرفته باید هم تلاش کند دیکته بعدی را نمره بسیار خوبی بگیرد و هم اینکه یک دیکته دیگر در همان شب بنویسد.

دکتر هاشمیان خاطرنشان کرد: تنبیه زمان سکوت که از یک و نیم سال به بعد باید اجرا شود نوع دیگر تنبیه می باشد در این تنبیه کودک به ازای سن خود مثلا اگر سه سال دارد به خاطر کار نادرست خود باید سه دقیقه سکوت کند و با هیچکس حرف نزند یا اینکه به مدت سه دقیقه برود داخل اتاق و در بسته شود یا اینکه روی صندلی رو به دیوار بنشیند و در این زمان مادر پشت در یا پشت صندلی بماند و با کودک خود در رابطه با اشتباه او حرف بزند.

 

بیشتر بخوانید


telegram2 files