میانگین زمان انتظار تسهیلات ازدواج ۴۵ تا ۶۰ روز است/ برای توسعه کمی و کیفی کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی شده‌است

میانگین زمان انتظار تسهیلات ازدواج ۴۵ تا ۶۰ روز است/ برای توسعه کمی و کیفی کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی شده‌است

میانگین زمان انتظار تسهیلات ازدواج ۴۵ تا ۶۰ روز است/ برای توسعه کمی و کیفی کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی شده‌است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی جوانان وزارت ورزش و جوانان ، جزئیات وام‌های ازدواج پرداخت شده در سال گذشته، نحوه فعالیت کارگاه‌های آموزشی، کیفیت مراکز مشاوره و برنامه‌های توسعه‌ای در این زمینه را تشریح کرد.

دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان چند ماهی است که تغییر نام داده و اکنون با نام دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کند و سیدجواد رضوی از اواخر مهرماه سال گذشته سمت مدیرکلی این دفتر ار بر عهده گرفته است. آنچه در ذیل می‌آید گفت‌وگوی  با وی در موضوعاتی چون حیطه فعالیت، پرداخت وام‌های ازدواج، فعالیت کارگاه‌های مشاوره و مراکز تخصصی مشاوره است.

مأموریت‌های دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان در سال ۹۷ با تغییر نام این دفتر تفاوتی کرده است؟

مهندس رضوی: بخشی از وظایف دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان شامل دفتر ازدواج سابق هم می‌شود، این دفتر علاوه بر وظایف سابق، مأموریت‌های دیگری نیز دارد و حذف نام ازدواج از این دفتر، مأموریت‌ها را در خصوص ازدواج جوانان و تلاش برای حفظ خانواده تغییر نداده‌ است.

سازمان ملی جوانان پس از ادغام با سازمان تربیت بدنی در سال ۸۹ وزارت ورزش و جوانان را تشکیل دادند و در ساختار جدید همان مأموریت‌های سازمان ملی جوانان ادامه پیدا کرده است.

مسئله‌ای که همواره مورد توجه است این است که امور جوانان در دستگاه‌های مختلف کشور دنبال می‌شود و لازم است که یک دستگاه به عنوان هماهنگ‌کننده فعالیت‌های امور جوانان اقدام کنند؛ این جنس وظیفه از نوع ستادی و فرابخشی در حوزه جوانان است و از وظایف شورای عالی جوانان محسوب می‌شود که عالی‌ترین مرجع سیاست‌گذاری حوزه جوانان است.

در حوزه جوانان در زمینه اجرا، معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در چند بخش فعالیت می‌کند که عبارتند از: بخش مشارکت‌های اجتماعی و صدور اعتبارنامه برای سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه جوانان، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت جوانان و ازدواج جوانان.

در بخش ازدواج جوانان قطعاً‌ هدف تمام دستگاه‌هایی که مسئولیتی را در این حوزه بر عهده دارند افزایش ازدواج، کاهش طلاق و تعالی خانواده است و ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه که وزارت ورزش و جوانان و چند نهاد دیگر را در خصوص جوانان مکلف به اجرای برنامه‌هایی برای پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از آن کرده است.

 سال گذشته چند نفر برای دریافت تسهیلات وام ازدواج درخواست دادند و چند نفر موفق به دریافت این وام شدند؟

مهندس رضوی: دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان رصدکننده مستمر تسهیلات ازدواج جوانان از بانک مرکزی و مسئول بررسی وضعیت متقاضیان به تفکیک هر استان است و افرادی که در صف دریافت تسهیلات هستند و طول زمان انتظار آنها همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سال ۹۶، بیش از یک میلیون و ۱۷۵ هزار نفر از تسهیلات ازدواج استفاده کردند و به طور متوسط ۹۲ درصد افراد از مجموع یک میلیون و ۲۹۰ هزار نفر متقاضی، تا پایان سال ۹۶ تسهیلات خود را دریافت کردند.

تعداد افرادی که در سامانه در انتظار تعیین شعبه هستند، تعداد افرادی که در انتظار پذیرش شعبه هستند و افرادی که به مرحله نهایی تکمیل مدارک رسیده‌اند همواره رصد می‌شوند و گزارش این مراحل به ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها اعلام می‌شود و آنها از طریق استانداری‌ها و شورای هماهنگی بانک‌ها در استان‌ها پیگیری لازم برای تسریع در پرداخت تسهیلات را انجام می‌دهند.

در سال ۹۶، کمترین میزان پرداخت وام ازدواج با ۸۸ درصد پرداخت، متعلق به استان‌های خراسان شمالی و گلستان بود و استان‌های بوشهر و یزد با ۹۴ درصد بالاترین میزان ارائه تسهیلات را بین استان‌های کشور دارا بودند.

میانگین زمان دریافت تسهیلات ازدواج جوانان بین ۴۵ روز تا دو ماه است و پرداخت این تسهیلات برای تمام کسانی که حداکثر دو سال از تاریخ عقد آنها گذشته است قابل استفاده است.

پرداخت وام ۱۵ میلیونی ازدواج امسال آغاز شده است و دستورالعمل پرداخت این وام توسط بانک مرکزی طی هفته گذشته به بانک‌های مجری ابلاغ شده است.

 آیا برنامه خاصی برای سامان‌دهی کارگاه‌های ازدواج دارید؟ شرکت در این کارگاه‌ها اجباری است؟

مهندس رضوی: کارگاه‌های ازدواج سال‌هاست که در حوزه آموزش مهارت‌های زندگی، قبل، حین و پس از ازدواج فعالیت می‌کنند و سال ۹۶ که من وارد این حوزه شدم به عنوان اولین اقدام تلاش کردم تمام کارگاه‌ها با استاندارد مشخصی اداره شوند و به این منظور دستورالعملی برای استانداردسازی این کارگاه‌ها تهیه شد و به همه استان‌ها با محوریت رعایت عدالت در توزیع منابع فرستاده شد.

در شهرستان‌های دور از مرکز آنچه باعث می‌شد کارگاه‌ها اثربخشی مناسب را نداشته باشند یا به لحاظ کمی اهداف مورد انتظار را تأمین نکنند، کمبود مدرسین مجرب و عدم دسترسی مناسب به اساتید و متخصصین امر بود که برای رفع این ایراد دوره تربیت مربی اولین بار توسط وزارت ورزش و جوانان طراحی شد و در حال اجراست و استقبال بسیار زیادی نیز داشته است.

برخی از دستگاه‌ها نیز متقاضی معرفی افراد واجد شرایط خود برای شرکت در این دوره هستند که ما در حال بررسی موضوع و ایجاد ظرفیت برای این موضوع هستیم.

تعیین برخی استانداردها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم با شاخص‌هایی تمام فعالیت‌های انجام شده در کارگاه‌های ازدواج را در یک سامانه هدفمند جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی مناسب بر مبنای شناخت مخاطبین دوره‌ها داشته باشیم.

در کارگاه‌های ازدواج از فعالان مراکز تخصصی مشاوره و مدرسین این حوزه استفاده می‌کنیم و تأکید کرده‌ایم تمام برنامه‌ها در ۴۲۹ شهرستان کشور با ساز و کار مشخص اجرا شود و برای اینکه کارگاه‌ها اثربخشی لازم را داشته باشند دوره تربیت‌معلمی کارگاه‌های مهارت‌های زندگی تعریف شده است.

یکی از مشکلات ما در سال‌های گذشته عدم وجود مربی و مدرس مطابق با استانداردها بود و بر اساس تجربه‌ای که از برگزاری دوره مقدماتی تربیت مربی در سال ۹۵ به دست آوردیم دوره تکمیلی با برنامه‌ریزی مناسب‌تری برگزار شد و برای همه شهرستان‌ها سهمیه مربی کارگاه ازدواج در نظر گرفته شد.

 مربیان کارگاه‌ها چقدر آموزش می‌بینند و چه تعداد کارگاه سال گذشته برگزار کردید؟

مهندس رضوی: اداره کل ورزش و جوانان هر استان با همکاری سازمان نظام روانشناسی افراد واجد شرایط را شناسایی می‌کنند و از هر شهرستان دو نفر و از هر مرکز استان ۱۰ نفر برای شرکت دوره‌ها معرفی می‌شوند.

کلاس‌های تربیت مربی دو روز و شامل ۱۶ ساعت است که در پایان این دوره آزمونی از شرکت‌کنندگان گرفته می‌شود و گواهینامه پایان دوره به آنها ارائه خواهد شد و مجموعاً بیش از ۱۲۰۰ نفر در این دوره‌ها گواهینامه مربی‌گری کارگاه‌ ازدواج را دریافت کرده‌اند.

در سال ۹۶ بیش از ۳ هزار کارگاه ازدواج در سراسر کشور برگزار شد و ۱۶۰ هزار نفر از خدمات این کارگاه‌ها استفاده کردند که لازم است با برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی قوی‌تر و همچنین اجباری شدن این دوره‌ها بتوانیم جمعیت بیشتری را تحت پوشش این خدمات قرار دهیم.

سال ۹۷ هر شهرستان موظف است ۳۰ کارگاه استاندارد برگزار کند که تقریباً‌ در هر ماه حدود ۳ کارگاه خواهد بود و برای برگزاری این کارگاه‌ها لازم است از ظرفیت مدیران مراکز مشاوره تخصصی و اساتید و صاحب‌نظران این حوزه استفاده شود.

 چرا معمولاً اطلاع‌رسانی خوبی در مورد این کارگاه‌ها صورت نمی‌گیرد؟

مهندس رضوی: به دلیل نداشتن اطلاعات کامل از مخاطبان و میزان تحصیلات آنها و مجموع اطلاعاتی که برای ارزیابی دقیق کارگاه‌ها لازم است تاکنون نتوانسته‌ایم ارزیابی دقیقی از دوره‌ها، کارآیی آن و تبلیغ درست اقدام کنیم.

برنامه‌های حین ازدواج با مشارکت دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و مهارت‌های زندگی، اقتصادی و بهداشتی به جوانان آموزش داده می‌شود و کارگاه‌هایی که توسط وزارت ورزش و جوانان تشکیل می‌شوند در صورت الزامی بودن می‌تواند تأثیرات مثبتی در زندگی جوانان کشور بگذارد اما فعلا الزامی نیست البته کاملاً رایگان است.

آمار طلاق‌های سال ۹۶ نشان می‌دهد که ۴۷ درصد طلاق‌های ثبت‌شده در ۵ سال ابتدایی زندگی بوده است و این آمار در هدفگذاری برنامه‌ها و آموزش مهارت‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد و برای ۵ سال ابتدایی زندگی برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری داشته باشیم.

یکی از مشکلات ما برای برنامه‌ریزی نداشتن اطلاعات استانداردسازی شده برای تحلیل دقیق است و از این رو تلاش می‌کنیم سال جاری مشکل کمبود اطلاعات را حل کنیم تا با جمع‌آوری اطلاعات درست از شرکت‌کنندگان زمینه را برای برنامه‌ریزی در حوزه فعالیت‌های ازدواج و حفظ خانواده با دقت بیشتری دنبال کنیم.

یکی دیگر از مشکلات این کارگاه‌ها این است که برای تشکیل آنها اطلاع‌رسانی دقیقی صورت نمی‌گیرد بنابراین ادارات استانی را مکلف کردیم تبلیغات محیطی انجام دهند تا با اطلاع‌رسانی دقیق در سطح شهرستان‌ها و ثبت اسامی مخاطبان پیش از شروع دوره‌ها برنامه‌ریزی پیش از ثبت‌نام برای برگزاری کارگاه انجام شود.

 هزینه دوره‌ها چقدر است و مزایایی هم برای شرکت در آن ارائه می‌شود؟

رضوی: دوره‌ها کاملاً رایگان است و برای کارمندان دولتی که در آن شرکت می‌کنند گواهینامه صادر شده برای آنها جزو دوره ضمن خدمت‌شان محسوب می‌شود.

چه تعداد مراکز مشاوره تخصصی از وزارت ورزش و جوانان مجوز دارند؟ بازخوردی از رضایت مردم از این مراکز گرفته شده است؟

مهندس رضوی: هم‌اکنون ۱۸۰ مرکز مشاوره تخصصی با مجوز وزارت ورزش و جوانان در کشور فعالیت می‌کنند؛ از سال ۱۳۷۴ اولین مراکز مشاوره به ابتکار سازمان ملی جوانان در کشور ایجاد شد و امروزه سرمایه بسیار مهمی به نام اعتماد را در بین مخاطبین دارد.

این اعتماد باعث شده است که مراکز مشاوره تخصصی سازمان جوانان سابق و وزارت ورزش و جوانان فعلی به عنوان یک برند معتبر مهم‌ترین مرجع مخاطبینی شود که می‌خواهند از خدمات مشاوره‌ای استفاده کنند.

مراکز تخصصی مشاوره در زمینه ازدواج و خانواده فعالیت می‌کنند و براساس ارزیابی میدانی بیش از ۸۰ درصد مراجعه‌کنندگان با آگاهی به اینکه مرکز صدور مجوز وزارت ورزش و جوانان است، به این مراکز مراجعه می‌کنند و به لوگوی وزارت ورزش و جوانان اعتماد دارند.

خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود مشاوره به جوانان برای انتخاب زوج، آموزش و مشاوره پیش از ازدواج، پیشگیری آسیب‌های مرتبط با ازدواج، درمان تعارض‌های زناشویی، آموزش مهارت‌های زندگی، حل مسئله، آموزش فرزندپروری و تربیت فرزند است.

 آماری از مراجعه‌کنندگان به این مراکز مشاوره وجود دارد؟

مهندس رضوی: در سال ۹۶، دلیل مراجعه حدود ۳۰ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره مشکلات خانوادگی ۲۰ درصد، مشاوره پیش از ازدواج، حدود ۱۸ درصد مشکلات بین‌ زوجین و ۳۲ درصد سایر موارد بوده است.

۶۲ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره زنان هستند و ۳۸ درصد آنان را مردان تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده اعتقاد بیشتر بانوان به مسئله مشاوره است. ۳۹ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره دیپلم و زیر دیپلم، ۴۱ درصد لیسانس، ۱۵ درصد فوق‌لیسانس و ۴ درصد دکترا بوده‌اند. ۵۴ درصد بیکار، ۱۷ درصد دانشجو، ۳۵ درصد شاغل و ۲۰ درصد مشاغل آزاد.۵۷ درصد مجرد و ۴۳ درصد متأهل هستند.

 برای تغییر انسجام بهتر و تأثیرگذاری بیشتر مراکز تخصصی مشاوره برنامه‌ای دارید؟

مستندسازی فعالیت‌ها بسیار مهم است و به نظام برنامه‌سازی و تصمیم‌سازی کمک شایانی می‌کند. نظارت و ارزیابی این مراکز با هماهنگی سازمان نظام روانشناسی در حوزه‌های تخصصی انجام می‌شود و وظیفه سازمان ما نظارت از طریق فرم‌های ارزیابی است.

نظام‌نامه جامعی برای مراکز مشاوره تخصصی در حال تدوین است که تمام مراحل از صدور مجوز، شرایط و فرآیندها را مشخص می‌کند، این نظام‌نامه که در حال نهایی شدن است می‌تواند ساماندهی زیادی به مراکز مشاوره فعلی بدهد و بر اساس آن مراکز مشاوره درجه‌بندی شده و شرایط راه‌اندازی، استانداردسازی خواهد شد.

در حال حاضر ۱۳۰ نفر متقاضی ثبت مرکز مشاوره در سامانه ما ثبت‌نام کردند که پس از مصاحبه تخصصی با هماهنگی سازمان نظام روانشناسی و گذراندن مراحل مختلف در صورت تأیید موفق به تأسیس مراکز مشاوره خواهند بود؛ پس از صدور مجوز محدوده تأسیس بر اساس پراکندگی مراکز بانظر فرد مشخص می‌شود و پس از آن ظرف مدت ۶ ماه فرد فرصت دارد مکانی با شرایط مشخص برای راه‌اندازی مرکز مشاوره تهیه کند. لوگوی مراکز مشاوره با فراخوانی که پیش از عید اعلام شده بود در حال نهایی شدن است و ۱۱۹ اثر دریافت‌شده توسط دبیرخانه در حال داوری است.

مراکز مشاوره در صورت دارا بودن شاخص‌های برتر در نظام‌نامه جدید حمایت‌های احتمالی و تسهیلاتی در صندوق کارآفرینی امید را دریافت خواهند کرد.

نظارت بر تعرفه مراکز مشاوره با کیست؟ برخی از این مراکز هزینه هنگفتی از مراجعین دریافت می‌کنند

مهندس رضوی: تعرفه مراکز تخصصی مشاوره توسط سازمان نظام روانشناسی مشخص می‌شود و نظارت بر مبالغ دریافتی مشترکاً توسط ما و این سازمان انجام خواهد گرفت. در حال حاضر ساعت کار مشخصی برای مراکز مشاوره تعریف نشده است اما پس از تصویب این نظام‌نامه جامع ساعت کار، همانند خود مراکز استانداردسازی خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری فارس


telegram2 files