بهبود عملکرد مغز حتی با اندکی ورزش

بهبود عملکرد مغز حتی با اندکی ورزش

آخرین مطالعات حاکی از آن است که حتی ۱۰ دقیقه ورزش در طول روز آثار بسیار مثبتی بر روی عملکرد مغز دارد.

مطالعات قبلی نشان داده بود که دنبال کردن یک رژیم ورزشی طولانی مدت اثر مثبتی بر مغز دارد.

با این حال، مطالعه جدیدی در دانشگاه وسترن کانادا نشان می‌دهد که حتی ۱۰ دقیقه فعالیت‌های هوازی ما را در حل مشکلات کمک می‌کند و تمرکز ذهنی ما را بهبود می‌بخشد.

این مطالعه توسط پروفسور “متیو هیث”(Matthew Heath) و دانشجوی کارشناسی ارشد “آشنا سامانی”(Ashna Samani) انجام شده است.

آنها افراد آزمایشی جوان سالم را در نشستن و مطالعه یک مجله به مدت ۱۰ دقیقه یا تمرین متوسط ​​تا شدید روی یک دوچرخه ثابت مطالعه کردند.

قبل و بعد از جلسات مطالعه یا تمرین، دانشمندان با استفاده از تجهیزات ردیابی چشم زمان واکنش افراد را مثلا برای قدرت تصمیم‌گیری مورد بررسی قرار دادند.

“هیث” می‌گوید: کسانی که ورزش کرده بودند، بهبود فوری را نشان دادند. واکنش آنها دقیق‌تر بود و زمان واکنش آنها تا ۵۰ میلی ثانیه کوتاه‌تر از پیش از تمرین بود. این ممکن است به نظر اندک باشد، اما در بعضی از موارد، افزایش ۱۴ درصدی در عملکرد شناختی دیده شد.

وی اکنون در حال بررسی است تا دریابد که این رشد ذهنی چقدر ادامه پیدا می‌کند و نتایج نشان می‌دهد که ورزش کوتاه مدت ممکن است برای سالمندان در مراحل اولیه زوال عقل مفید باشد.

حرکت، دارویی برای ذهن است. در اینجا به شما می‌گوییم هر بار که ورزش می‌کنید، چگونه ماهیچه ذهن‌تان قوی‌تر می‌شود!

۱. ورزش سرعت رشد مغز را بالا می‌برد

هنگامی که پیر می‌شویم، تولید سلول‌های جدید مغزی کند شده و بافت مغزی ما کوچک‌تر می‌شود. ورزش قادر است که این وضعیت را تغییر دهد. نتایج یک مطالعه روی کارکرد مغز یک دسته از افراد سالم و  مسن۶۰ تا ۷۹ ساله نشان داده است که آن دسته از افرادی که طی شش ماه مشغول انجام حرکات ایروبیک بوده‌اند، با افزایش چشمگیر حجم بافت‌های مغزی مواجه شده‌اند. محققان به این نتیجه رسیدند که حرکات ایروبیک به سبب تأثیرگذاری مثبت روی کارکرد قلب و عروق ، منجر به خون رسانی بهتر به مغز، در این دسته از افراد شده است و همین امر باعث شده تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد و روند رشد آن بهبود یابد.

۲٫ ورزش ترشح هورمون‌های سازنده مغز را افزایش می‌دهد

درست همانند غذای گیاهان که موجب می‌شود آنها بهتر رشد کنند، هورمونی به نام BDNF که توسط مغز تولید می‌شود نیز رشد و تولید سلول‌های مغزی را بهبود می‌بخشد. این موضوع بیشتر در ناحیه هیپوکامپ مغز تأثیرگذار است؛ یعنی‌‌ همان قسمتی که مسئولیت حافظه را بر عهده دارد و در مقابل تغییرات سنی آسیب پذیر است. هر قدر بیشتر ورزش کنید، BDNF بیشتری ترشح می‌شود!

 

۳٫ ورزش با افسردگی مبارزه می‌کند

افسردگی سرعت پردازش اطلاعات مغز را کند کرده، فرد را از تصمیم گیری‌های سریع، ناتوان می‌سازد و در نتیجه منجر به بروز مشکلات حافظه‌ای جدی خواهد شد. برای موارد شدید افسردگی، پزشک شما برایتان داروی ضد افسردگی تجویز خواهد کرد و برای افسردگی‌های عادی، ورزش و تمرینات بدنی می‌تواند خلق‌تان را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود ببخشد.
ورزش می‌تواند منجر به تولید سروتونین و دوپامین در بدن شما شود یعنی موادی شیمیایی که برای حس شادی ضروری هستند. با ورزش سطح هورمون «حس خوب» یعنی اندورفین نیز در بدن‌تان بالا می‌رود.

۴. ورزش تأثیرات استرس را کاهش می‌دهد

همانطور که هورمونی همچون BDNF سبب می‌شود تا مغز شما جوان‌تر شود، هورمون‌های دیگری هم موجب پیر شدن آن می‌گردد. هورمونی با نام کورتیزول که هنگام استرس ترشح می‌شود، باعث می‌شود شما بیش از آنچه که فکرش را بکنید فراموشکار شوید و سرعت تفکرتان پایین بیاید. تمرینات بدنی مناسب، باعث کاهش سطح این هورمون در خون می‌شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش سطح این هورمون موجب تولید سلول‌های جدید عصبی در مغز می‌گردد.

۵. ورزش عملکرد اجرایی مغز را بهبود می‌بخشد

قابلیت اجرایی مغز به معنی توانایی‌ شناختی است. توانایی که شما به کمک آن می‌توانید اعمال پیچیده را انجام دهید و برای آنها برنامه‌ریزی کنید. به خاطر سپردن شماره تلفن، در حین گرفتن شماره را می‌توان جزء این دسته از توانایی‌های مغز شمرد. نتیجه تحقیقات انجام شده روی افراد بزرگسال ۵۵ تا ۸۰ سال که بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در روز در مدت شش ماه تمرینات ورزشی انجام داده‌اند، نشان داد که این دسته از افراد، تا چهار برابر بیشتر و بهتر از سایر افراد در انجام فعالیت‌های شناختی مغز موفق بوده‌اند.

۶. حساسیت به انسولین افزایش می‌یابد

هنگامی که غذا می‌خورید، بدنتان اکثر آن را به گلوکز که سوخت مورد نیاز سلول‌های بدن (به ویژه سلول‌های مغزی) است، تبدیل می‌کند. برای اینکه گلوکز وارد سلول‌هایتان شود باید با هورمونی به نام انسولین همراه شود. متأسفانه سلول‌های موجود در بدن بعضی از افراد نسبت به انسولین مقاوم می‌شوند و بدن به صورت مداوم شروع به تولید انسولین به منظور جذب قند می‌کند؛ در نتیجه سطح قند خون افزایش می‌یابد و یک مشکل به نام دیابت نوع ۲ ایجاد می‌شود. حتی اگر شما به دیابت مبتلا نشوید، مقاومت بدن در برابر انسولین سبب می‌شود تا سلول‌های مغز، از گلوکز اشباع شوند که این مسأله منجر به کاهش شدید قدرت حافظه خواهد شد.
با این وجود، تمرینات ورزشی منظم موجب افزایش حساسیت بدن به انسولین می‌شوند و یک جلسه تمرین، قند خون شما را برای ۱۶ ساعت تنظیم می‌کند. هر چه شما بتوانید قند خونتان را بهتر کنترل کنید، در مقابل تغییرات منفی افزایش سن، مقاوم‌تر خواهید بود.

 

منبع : ایسنا ، پارسه

 

 

بیشتر بخوانید

تاثیر مثبت خواب بعدازظهر بر عملکرد مغز

 


telegram2 files