چه مواقعی به روانشناس نیاز داریم؟

چه مواقعی به روانشناس نیاز داریم؟

 

یک متخصص روانشناس بالینی گفت: در بیشتر مواقع نیاز به روانشناس و مشاور همزمان با مشاهده تغییرات در خلق و رفتار فرد اتفاق می‌افتد و این تصمیم با توجه به اینکه در شرایط سخت اتخاذ می‌شود اما می‌تواند سرنوشت زندگی را متحول سازد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از سلامت نیوز، محمدرضا محمدی در گفت وگو با ایرنا افرود: همانطور که از گذشته متداول بوده و همچنان ادامه دارد نقش روانشناس و روان‌درمانگر در بهبود مسایل روان تنی و پاسخگویی به احساس نیاز افراد جامعه از اهمیت بسیاربالایی برخوردار و در دوره های مختلف زندگی کمک کننده است.

وی با بیان اینکه مراجعه به افراد متخصص روان درمانگر به معنای‌ شکست خوردن نیست و به سهولت می توان مشکلات خلقی و رفتاری خود را با این متخصصان مطرح کرد،‌ افزود: امروز در جامعه با انواع و اقسام مسائل پیچیده و نیازهای‌ غیر مادی مواجه هستیم که عمده آن باز می گردد به مسایل قشر نوجوان و جوانان و در مرحله بعدی افرادی که تصمیم به آغاز زندگی مشترک دارند، و از طرفی به‌طور مسلم با مسائلی‌ رو به‌رو هستیم که ریشه در دوران کودکی‌ دارد مسایلی که هرگز فرد مجبور نبوده با آنها رو به‌رو شود.

این روانشناس گفت: زمان هایی در زندگی فرد یا افراد جامعه رخ می دهد که به کمک یک شخص دیگر احساس نیاز پیدا می کنند، در این مقطع می توان به اهمیت و جایگاه وجود یک متخصص و یا رواندرمانگر پی برد و با مراجعه به این کارشناسان و مشورت گرفتن از آنان به خود و دیگران کمک کرد.

محمدی افزود: برای نمونه ازدواج، یکی از مراحل بسیار حساس و سرنوشت ساز در دوران زندگی هر فردی به شمار می رود که لازم است طرفین در این زمینه از لحاظ رفتاری و خلقی یکدیگر را پیش از زیر یک سقف قرار گرفتن،‌ بیشتر بشناسند. در این مرحله زن و مردی که جدای از موقعیتی که هر کدام از قبل داشتند، اما برای ورود به دوره جدید، به یک متخصص مشاور نیاز پیدا کرده و می توانند از این طریق از کمک های تخصصی آن بهره مند شوند.
این روانشناس بالینی تصریح کرد: موقعیت هایی وجود دارد که بهتر است در راستای پیشگیری از بروز مشکلات، قرار ملاقاتی با روانشناس داشته یا با شرکت در کارگاه آموزشی سطح اطلاعات خود را بالا برد.

وی به مواقعه ای که جوانان و نوجوانان و خانواده های آنان به متخصص و مشاور رواندرمانگر احتیاج پیدا می کنند،‌ اشاره کرد و افزود: برای‌ نمونه فشار جامعه می تواند بر موفقیت فرد جوان یا نوجوانی اثر گذار باشد و از سطح نمرات آن در امتحانات بکاهد یا اینکه فشار هم سالان سبب شود که بچه‌ها برای لباس پوشیدن دنبال مارک خاص یا نوعی لباس پوشیدن بروند. بچه‌های‌ امروز در مقایسه با گذشته با مسائل جدی‌ رو به‌رو هستند و دلایل و علل همه این مشکلات را نمی‌توان در طرز تعلیم و تربیت پدر و مادر خلاصه کرد. از این رو اینگونه موارد باعث بوجود آمدن تعارضاتی میان اقشار مختلف جامعه می شود که می توان با حضور در یک کلینیک مشاوره و یا مراجعه به یک روانشناس تا حدود بسیاری این مشکلات را به مرور رفع کرد.

محمدی گفت: همه تغییرات ناگهانی و یا موردی در رفتار و یا شخصیت فردی حتما نیازمند مراجعه به یک مشاور روانپزشک یا روان درمانگر دارد و از طرفی احتمال دارد مراجعه به کارشناسان متخصص لزوما یک دوره‌ای‌ طولانی‌ را دربرگیرد و یا با یک جلسه مراجعه به روان‌درمانگر واجد شرایط برای‌ تشخیص و مقابله با مساله کفایت کند.

 


telegram2 files