تربیت نیروی انسانی کارآمد و تصویب بیمه خدمات روانشناسی دو آرزوی بزرگ من بود که امسال برآورده شد

تربیت نیروی انسانی کارآمد و تصویب بیمه خدمات روانشناسی دو آرزوی بزرگ من بود که امسال برآورده شد

در حاشیه برگزاری طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج وزرات ورزش و جوانان، خبرنگار سایک نیوز گفتگویی با خانم دکتر شکوه نوابی نژاد، مادر مشاوره ایران، استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی، قائم مقام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و از اساتید این طرح داشته است که در زیر خواهید خواند:


ـ خانم دکتر نوابی نژاد از اینکه وقت ارزشمندتان را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم، به عنوان سوال اول اساساً چه لزومی به تربیت مربی مهارت های ازدواج وجود دارد؟

اول از همه بسیار خوشحالم که در اواخر سال ۱۳۹۵ واقعاً دو آرزوی بزرگ من برآورده شد.

یکی از آنها، تربیت نیروی انسانی و تربیت مربی مهارت‌های ازدواج است که یکی از اساسی‌ترین و اصولی‌ترین اقداماتی است که باید انجام می گرفت و دومی بحث تصویب بیمه پایه و تکمیلی برای خدمات روانشناسی و مشاوره.

اما در پاسخ به سوال شما، با توجه به خیل عظیم تعداد جوانان آماده ازدواج و از سویی دیگر آمار نسبتاً بالای طلاق به ویژه در ۵ سال ابتدای زندگی، به نظر می رسد که نیاز به برنامه ریزی های بیشتری در این حوزه وجود دارد.

به اعتقاد من یکی از مهم‌ترین علل طلاق، انتخاب‌های غلط و عجولانه زوجین است. ازدواج از آنجایی که مهمترین تصمیم و انتخاب افراد در زندگی شان است، باید مبنای درستی داشته و راهنمایی‌های لازم برای این انتخاب به زوجین ارائه شود.

برخی از روانشناسان معتقدند که تصمیم‌گیری و انتخاب شغل برای آقایان مهمتر از موضوع ازدواج است، اما اعتقاد من به عنوان یک متخصص خانواده این است که زندگی زناشویی و اساساً خانواده اهمیت بیشتری دارد چرا که مرد یا زن می بایست با انرژی، نشاط و امید خانه را به قصد انجام مسئولیت های اجتماعی ترک نماید. افراد شاغل غالباً می دانند، اگر در خانه مشکلی وجود داشته باشد، بالتبع در کار نیز آن انرژی و روحیه‌ی شاد وجود نخواهد داشت.

به همین جهت تربیت نیروی انسانی کارآمد برای این مهم، یعنی مهارت ها و مشاوره های ازدواج، یک مسئله‌ی حیاتی است که خوشبختانه وزارت ورزش و جوانان، این موضوع را جزء الویت های خود قرار داده و عملیاتی ساخته است.

 

 

– به عنوان یکی از اساتید دوره ها، طرح تربیت مربی مهارت های ازدواج را چطور ارزیابی می فرمایید؟

بنده افتخار تربیت مربیان و آموزش مسائل مهم در طول فرآیند مشاوره‌ را در این دوره به دعوت از وزارت ورزش و جوانان و در موسسه آموزش عالی مدت داشتم.

انجام این طرح، فوق‌العاده کار ارزشمندی بود و من از وزارت ورزش و جوانان، تمامی اساتید و عزیزانی که درگیر ساماندهی این برنامه بودند و هم از موسساتی مانند موسسه‌ی آموزش عالی مدت که واقعاً خوب این دوره را برگزار کردند، تشکر و قدردانی می کنم.

این دوره برای من واقعاً دوره خوبی بود و امیدوار هستم تربیت مربی کاردان و نیروی انسانی در تمام تشکیلات ما در اولویت قرار گرفته و عملیاتی شود.

 

 

– در ادامه این طرح، وزارت ورزش و جوانان چه مسئولیتی خواهد داشت؟

یکی از کارهایی که باید در تداوم این طرح انجام گیرد این است که به طور متناوب ذهن شرکت کنندگان با دانش، معلومات و تجربیات روز، تازه شود.

 

 

استقبال شرکت کنندگان را چطور ارزیابی می فرمایید؟

استقبال و علاقه شرکت کنندگان و همچنین سؤالات خیلی خوب آن‌ها که همگی نمایانگر اشتیاق مبرم این مربیان به دانستن بود، دوره را برای من بسیار خوشایند کرد و احساس می‌کنم این دوره بسیار آموزنده بود. سعی کردیم در این دوره نقشه‌ و مسیر راه و اهداف و چهارچوب‌ها را به کمک شرکت کنندگانی که بعضاً از مشاوران خبره و با تجربه ما هستند، گسترده کنیم.

شرکت کنندگان امروز با آرامش و عشق و انگیزه‌ی فراوان در کلاس حاضر شدند و برای این موضوع همه دست به دست هم داده و زحمت زیادی کشیده اند تا افراد بتوانند از این فرصت حداکثر استفاده را بکنند.

 

 

– در ابتدای فرمایشات تان به بحث بیمه که اتفاقاً این روزها هم صحبت های زیادی در مورد آن می شود اشاره فرمودید، به عنوان سوال آخر کمی در این خصوص هم می فرمایید؟

شاید باور نکنید اما بزرگترین آرزوی من در طول بیش از چهار دهه فعالیت به عنوان مشاور خانواده، جز تایید و تصویب بیمه برای مراجعه کنندگان نبود تا خانواده ها و مردم عزیز ما هر زمان که لازم بود همانند خدمات پزشکی، به مشاور مراجعه کنند و بتوانند از خدمات مربوطه بهره ببرند.

از همین جا فرصت را غنیمت می‌شمارم و از جناب آقای دکتر اللهیاری که به واقع برای این مسئله وقت گذاشتند در حالیکه امیدی نبود و در طول این چند سالی که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مشغول به فعالیت است، تلاش های بسیار و راه‌های مختلفی امتحان شد و ما همواره با موانع زیادی مواجه بودیم اما جناب آقای دکتر اللهیاری به واقع یک کار بسیار بزرگی انجام دادند که به اعتقاد من هم کار دنیوی و هم کار اخروی است و من شخصاً به عنوان یک مشاور که عمرم را برای حرفه‌ی مشاوره گذاشته ام، تا پایان عمر قدردان این بزرگواری و زحماتی که کشیده شد، هستم.

خداوند انشاءالله به ایشان سلامت، طول عمر و توفیق عنایت بفرماید و مردم عزیز ما نیز بتوانند با استفاده از  بیمه‌ی تکمیلی و بیمه‌ی پایه خدمات روانشناسی و مشاوره، از وجود مشاوران و روانشناسان عزیز دارای پروانه حرفه ای از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بهره ببرند.

 

 

بیشتر بخوانید:


telegram2 files