خدمات روانشناسی و مشاوره تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار خواهند گرفت

خدمات روانشناسی و مشاوره تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار خواهند گرفت

به گزارش سایک نیوز به نقل از خبرگزاری شبستان، دکتر عباسعلی اللهیاری رئیس نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه مجلس مصوب کرده است که خدمات مشاوره و روان درمانی برای خانواده ها تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند، اظهار داشت:وزارت ورزش و جوانان هم قول دادند در دو مرحله در سال از این مراکز حمایت تسهیلاتی کنند.

وی در خصوص بیمه مشاوره‌های ازدواج گفت: اخیرا با رایزنی هایی که با مجلس صورت گرفته و با توجه به اینکه تدوین برنامه توسعه ششم پیش رو بود خوشبختانه دولت محترم نیز مجاب شدند اقدامات خوبی در قانون برنامه ششم توسعه انجام دهند از جمله این برنامه ها اجباری کردن مشاوره های قبل، حین و پس از ازدواج بود زیرا آموزش های مشاوره نقش مهمی در تحکیم بنیان خانواده دارد.

اللهیاری با بیان اینکه متاسفانه انتخاب غلط یکی از دلایل مهمی است که منجر به طلاق زوج ها می شود، ادامه داد: مشاوره های پیش از ازدواج به انتخاب درست جوانان کمک بسیار خوبی می کند. مشاوره های حین ازدواج هم با آموزش مهارت و تکالیف زناشویی در تحکیم بنیان خانواده نقش مهمی دارند، در آموزش های پس از ازدواج هم خانواده ها به یک مشاور متخصص جهت تربیت فرزندان و امورات مهم خانواده نیاز دارند به ویژه اینکه مقام معظم رهبری نیز بر استفاده خانواده ها از مشاوران متخصص تاکید کردند و حتی فرمودند این امر یک ضرورت مهم برای آنها محسوب می شود، خوشبختانه این امر مصوب شد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه درصد زیادی از خانواده های ما از بضاعت مالی کمتری برخوردارند ،خوشبختانه مجلس مصوب کرد که خدمات مشاوره و روان درمانی برای خانواده ها تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند.

اللهیاری تصریح کرد: از سوی دیگر مجلس یک ماموریتی به سازمان نظام روانشناسی محول کرد که در کنار دستگاه های دیگر متولی ارایه آموزش مشاوره برای کودکان، نوجوانان و جوانان باشد. به عبارت دیگر ما در آینده نیازمندی های دستگاه ها را احصا خواهیم کرد و با تخصیص اعتباراتی که دستگاه ها می دهند، سازمان نظام روانشناسی استانداردهای آموزش و مشاوره را تدوین و به اجرا گذارد.

 وی ادامه داد: ما برای اجرای این مصوبه از گذشته تفاهم نامه ای با وزارت ورزش و جوانان منعقد کردیم که مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم بنیان خانواده را با مشارکت وزارت ورزش و جوانان راه اندازی کنیم. کارهای اولیه، بررسی پرونده ها و صلاحیت عموم افراد در وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت و مجوز نهایی را مطابق سازمان نظام روانشناسی صادر و ۷۰ مرکز با حضور وزیر ورزش رونمایی شد.

وی خاطرنشان کرد: خواهش ما از همکاران وزارت ورزش و جوانان این بود که مراکز مشاوره های ازدواج مشمول تسهیلات قرار گیرند یعنی افرادی که در این عرصه کار می‌کنند نیازمند حمایت های تسهیلاتی هستند وگرنه با توجه به محاسباتی که ما می کنیم و با توجه به ساعت مشاوره که تخصیص می دهند ،امکانات ساختمانی و کارمندانی که کار می کنند ممکن است به صرفه نباشد و منجر به تعطیلی مراکز شود.

 رئیس نظام روانشناسی و مشاوره اضافه کرد: خوشبختانه وزارت ورزش و جوانان قول دادند در دو مرحله در سال از این مراکز حمایت تسهیلاتی کنند منتهی آنها شاخصه هایی برای استخدام دارند و بر اساس یک سری استانداردها میزان فعالیت و موفقیت این مراکز ،مشمول تسهیلات قرار خواهد گرفت.

 اللهیاری تصریح کرد: این تسهیلات شامل وام هایی است که مشاوران بتوانند امکانات مراکز را تهیه و با نرخ های پایین با بازپرداخت طولانی بازگردانند.با اجرای برنامه ششم توسعه که از سال ۹۶ اجرایی خواهد شد ما هم پیگیر این مساله خواهیم بود که خود دولت هم برای این مراکز تسهیلات ویژه ای قایل شود.

 وی در خصوص اعتبار تخصیص یافته به مراکز مشاوره های ازدواج نیز گفت: اعتبار آن هنوز مشخص نشده ولی به ما قول دادند در دو مرحله در سال از این مراکز حمایت کنند.

اللهیاری در پایان خاطرنشان کرد: ما حدود ۳ تا ۴ سال است که دنبال بیمه مراکز مشاوره و خدمات مشاوره روانشناسی هستیم، این موضوع را از طریق دولت مکاتبه و پیگیری کردیم ولی به دلایل مختلف در دولت مصوب نشد، چون تعرفه های مصوب دولت را لازم داشت ولی خوشبختانه وقتی یک حکمی از سوی مجلس مصوب می شود دولت موظف است که آن حکم را اجرا کند به عبارت بهتر با تنظیم آیین نامه اجرایی به آن حکم عمل کند و با توجه به اینکه در ماده ۱۱۷ قانون برنامه ششم توسعه بیمه شدن خدمات مشاوره و روانشناسی مصوب شده است ،مطمئن هستیم دولت به ویژه وزارت کار، رفاه و تعاون و سازمان تامین اجتماعی برای اجرای این ماده موافقت کنند.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files