به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در سومین همایش روانشناسی مدرسه که در دانشگاه الزهراء برگزار شداظهار داشت: فضای مدرسه خشن است و جلوی نشاط را میگیرد. باید مدارس از حالت قفس خارج شوند.
وی با بیان اینکه تا وقتی ایمان در شخصیت انسان به رفتار تبدیل نشود وی در خسران است افزود: ماموریت نظام تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آمده است و روح حاکم بر آن تربیت است.
وی تاکید کرد: تا وقتی که میان آموزش و پرورش تفاوت قائل نباشیم مشکلات پابرجا هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مسیر توسعه جوامع از نظام تعلیم و تربیت می گذرد عنوان کرد: آنچه باعث توسعه می شود تفکیک آموزش از پرورش و توجه به تربیت است. امر پرورش تنها به مربی پرورشی برنمی گردد بلکه به معلم و خانواده نیز بستگی دارد.
دانش آشتیانی ادامه داد: معلم را از چرخه تربیت خارج کردهایم در حالی که رفتار معلم در کلاس و نوع تعامل وی در تربیت نقش مهمی دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به علت ناکارآمدی آموزش، پژوهش را نیز از امر آموزش و پرورش جدا کردهایم، گفت: دانش آموز پژوهشگر اگر در برنامه درسی فعالیت پژوهشی کند موفق است.
وی گفت: باید هدف ما تربیت باشد، به همان اندازه که معلم دینی به درس دینی می پردازد باید معلم ریاضی نیز به آن بپردازد.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه تا وقتی نگاه ما نسبت به مقوله تربیت اصلاح نشود و معلمان ماموریت تربیت در کلاس درس نداشته باشند مشکلات حل نمی شود و به اهداف تربیتی نمی رسیم اظهار کرد: سال های زیادی است انتقاداتی به آموزش و پرورش درباره حجم کتب درسی وارد میشود اما چرا مشکل حل نشده است؟ این موضوع هم به نگرش ما باز می گردد زیرا ماموریت یادگیری فیزیک و شیمی است و خانواده ها فرزندشان را به کلاس های آموزشی مربوط میفرستند.
وزیر آموزش و پرورش درباره نشاط و شادابی در مدارس گفت: یکی از مشکلات ما این است که روابط مکانیکی و ارگانیکی وجود دارد و تا زمانی که رابطه ها مکانیکی است نشاط و شادابی داخل مدرسه نمی آید و اگر بحث آسیب های اجتماعی مطرح است به همین علت است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: فضای مدرسه نیز خشن است و جلوی نشاط را می گیرد. باید مدارس از حالت قفس خارج شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از برنامه های آموزش و پرورش کاهش حجم کتاب های درسی است، بیان کرد: به دنبال این هستیم تا در کنار مهارت آموزی میان دانش آموزان ، این موضوع نیز اجرا شود و به عنوان یک برنامه ملی به آن بنگریم.
دانش آشتیانی نسبت به تنوع در مدارس نیز اظهار کرد: تفکیک دانش آموزان که در مدارس صورت می گیرد تخصصی نیست. جداسازی دانش آموزان حتی در یادگیری آنان آسیب زا است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول نیز به کاهش تنوع مدارس اشاره کرده است گفت: به نظرم در کشور نباید بیشتر از یک نوع مدرس وجود داشته باشد. در دنیا حتی دانش آموزان استثنایی هم در مدارس عادی تحصیل می کنند و از طرفی دستیار و مشاور برای آنان قرار می دهند. کمتر این دانش آموزان را در مدارس جدا قرار می دهند چراکه آن مدارس جداسازی شده در بسیاری از مواقع آسیب زا هستند.
وی خاطر نشان کرد: برای تحقق این امر باید نگرش خانواده ها را اصلاح کرد تا حضور دانش آموزان در کنار یکدیگر شود عادی به نظر بیاید.
دانش آشتیانی در پایان سه پرسش در این همایش که اساتید و دانشجویان روانشناسی مدعو آن بودند مطرح کرد و گفت: چگونه میتوان تغییر نگرش در مجریان به وجود آورد؟ چگونه می توان معلمان را مربی کرد؟ و اینکه جایگاه واقعی روانشناسان در چرخه تعلیم و تربیت کجاست؟
بیشتر بخوانید: