دکتر درتاج: باید یک وزارتخانه متولی آموزش باشد

دکتر درتاج: باید یک وزارتخانه متولی آموزش باشد

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، دکتر فریبرز درتاج رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه در این همایش که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار داشت: تفاهم نامه ای میان سازمان نظام روانشناسی و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است.

وی در ادامه افزود: یکی از آرزوهای دیرینه ما شکل گیری آموزش یکپارچه در کشور است برای ما ایده آل است که آموزش فرآیند پیوسته باشد.

وی با انتقاد به قرار گرفتن برخی از رشته ها زیر نظر وزارت بهداشت، اظهار داشت: اقدام آموزش و پرورش با وزارت علوم در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، اما حداقل می توانیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکپارچه ای داشته باشیم اما شاهدیم نامه نگاری هایی می شود تا دوباره رشته هایی را تحت نظر وزارت بهداشت قرار دهند.

دکتر درتاج با اشاره به بحث انتقال روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت ادامه داد: باید از بدو ورود کودک به پیش دبستانی تا فارغ التحصیلی از دانشگاه، یک وزارتخانه متولی باشد که این نیازمند جراحی آموزشی است.

وی در جایی دیگر گفت: بیشترین ساعات درسی را کشور ژاپن با ۲۴۰ روز دارد و پس از آن کمترین ۱۸۰ روز در آمریکا است. اگر تعطیلی مدارس در پنجشنبه ها در کشورمان حساب کنیم پایین ترین ساعت آموزشی را داریم اما حجم کتاب درسی در مقایسه با سایر کشورها دو برابر است.

دکتر درتاج همچنین تاکید کرد: حجم بالای کتاب های درسی امکان پژوهش، روش های خلاقانه، امکان ایجاد مدرسه زندگی و بانشاط را از ما می گیرد.

رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه، افزود: استفاده از کتاب درسی واحد برای سراسر کشور خطرناک است. برای هر استان باید تیمی مشخص شود تا محتوای بومی آن استان را تولید کند.

درتاج افزود: معلمان باید حق انتخاب در کتاب های درسی و تولید محتوا را داشته باشند اما امروزه موسسات تولید کتاب های کمک آموزشی که گردش مالی زیادی دارند این امکان را فراهم کرده اند که دارای مجوز نیستند.

بیشتر بخوانید:


telegram2 files