با این راهکارهای ساده از آلزایمر پیشگیری کنید

با این راهکارهای ساده از آلزایمر پیشگیری کنید

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، مطالعات جدید محققان بیمارستان توانبخشی ماور براین در آمریکا نشان می دهد با رعایت چند نکته ساده می توان از آلزایمر پیشگیری کرده و تمام توانایی های مغز را حفظ نمود.

تغذیه سالم

تغذیه سالم مهمترین عامل در سلامت تمام ارگان های بدن، به ویژه مغز است. مصرف مواد غذایی سالم و ارگانیک، اجتناب از غذای چرب، شور، فرآوری شده و گنجاندن میوه و سبزی در وعده های غذایی تا حد زیادی بدن را در مقابل انواع بیماری ها مصون می کند.
شکر مهمترین عامل در کاهش توانایی مغز با افزایش سن است. بنابراین اگر به دنبال مواد غذایی سالم با حداکثر انرژی هستید، رژیم غذایی مدیترانه ای را انتخاب کنید. از طرفی مطالعات پژوهشگران نشان می دهد احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که رژیم غذایی زیر را دنبال می کنند، ۵۳ درصد کمتر است.

 

رژیم غذایی مناسب در کاهش آلزایمر

-هر روز از میوه و سبزیجات تازه، به ویژه سبزیجاتی که برگ سبز پهن دارند، استفاده کنید.
-آجیل را در برنامه غذایی خود بگنجانید و سعی کنید به جای تنقلات ناسالم از آجیل استفاده کنید.
-در هفته چند بار لوبیا مصرف کنید.
-حداقل دو بار در هفته از گوشت ماکیان استفاده کنید.
-حداقل یک بار در هفته ماهی بخورید.
-حداقل دو بار در هفته از یکی از محصولات خانواده توت (خشک یا تازه) استفاده کنید.
-مصرف گوشت قرمز، کره و مارگارین، شیرینی، پنیر پرچرب (مانند پنیر پیتزا) فست فود و غذای سرخ کرده را محدود کنید.

 

 ورزش و فعالیت فیزیکی منظم

بارها در مورد فواید ورزش صحبت شده است با این حال متاسفانه افرادی که به نقش ورزش در سلامت بدن و مغز باور دارند، اندک هستند. ورزش و فعالیت فیزیکی منظم با افزایش ضربان قلب، خون بیشتری را به سمت مغز هدایت می کند و این مکانیسم منجر به توسعه و رشد نورون ها می شود. از پیاده روی ساده شروع کنید.

با افراد بیشتری معاشرت کنید

معاشرت با اقوام و دوستان شاد و سرزنده و تعاملات اجتماعی نقش موثری در تقویت توانایی های مغزی دارد، با دوستان خود قرار بگذارید ‌و برای فعالیت هایی مانند کوه‌پیمایی و پیاده روی برنامه ریزی کنید.

 

مغز خود را به چالش بکشید

تمرینات ذهنی یکی از مهمترین شیوه های دستیابی به سلامت مغز است. حل جدول و پازل، به خاطر سپردن اشعار و یادگیری زبان جدید از جمله مهمترین چالش های ذهنی هستند. نکته مهم در افزایش توانایی مغز، ایجاد بستر مناسب برای یادگیری مطالب جدید است.

 

سیگار را کنار بگذارید

مطالعات نشان می دهد سیگار سبب نازک شدن غشاء مغز می شود و این موضوع نقش مهمی در کاهش توانایی حافظه، زبان و ادراک دارد.

به میزان کافی بخوابید

بدن و مغز برای بازسازی به هشت ساعت خواب کامل در شب نیاز دارند. شبکه های اجتماعی که به تازگی به یکی از مهمترین فعالیت های افراد به ویژه قبل از خواب تبدیل شده اند، یکی از مهمترین دلایل کمبود و اختلال خواب هستند. به یاد داشته باشید تنها هنگام خواب مغز از شر سموم خلاص شده و تمام آموخته ها را سرو سامان می دهد. پس این وقت را در اختیار مغز قرار دهیم. کمبود خواب یکی از مهمترین دلایل اختلال حافظه و کاهش توانایی شناختی است.

از خود محافظت کنید

استفاده از کمربند ایمنی در رانندگی، کلاه ایمنی در موتور و دوچرخه سواری و استفاده از کفش مناسب به منظور جلوگیری از زمین خوردن، از بروز آسیب های مغزی و نخاعی جلوگیری می کند. ضربه و تکان مغزی می تواند شروع اختلالات حافظه باشد.

در مورد پیری نگرش منفی نداشته باشید

مطالعات محققان دانشکده بهداشت ییل و دانشگاه جان هاپکینز حاکی از آن است که نگرش های منفی در مورد پیری، نظیر اینکه افراد مسن ناتوان و ضعیف هستند، ساختار مغز را به گونه ای تغییر می دهد که احتمال بروز آلزایمر افزایش می یابد.
پژوهشگران بر این باورند که افکار منفی سبب استرس می شود و استرس، مهمترین عامل تغییرات پاتولوژیک (آسیب شناسی) مغز است.
بیماری پیشرونده آلزایمر شایعترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. این بیماری بر اثر کاهش ماده شیمیایی سروتونین در مغز بروز می کند و به این ترتیب انتقال پیام های عصبی مختل می شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می توانند منجر به این بیماری شوند.
بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر ۴۶٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱٫۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو، چاقی، باریک شدن شریان کاروتید، افسردگی، سطح پایین تحصیلات، افسردگی، فشار خون بالا، عدم تحرک، استعمال دخانیات، سطح بالای اسید آمینه و دیابت نوع ۲ را به عنوان مهمترین عوامل خطر آلزایمر برشمرده اند.

 

بیشتر بخوانید:
چطور با آلزایمر عزیزانمان برخورد کنیم؟
خصوصیات و نیازهای دوره سالمندی
رابطه افسردگی و آلزایمر در سالمندان
هراس پیری، زنان بیشتر از مردان از پیری می ترسند!
مهارت های اجتماعی تان را تقویت کنید!
از همین امروز ترک سیگار را آغاز کنید

 


telegram2 files