گزارشی از کنگره بین‌المللی روان‌شناسی خانواده

گزارشی از کنگره بین‌المللی روان‌شناسی خانواده

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رضا خجسته‌مهر دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی روانشناسی خانواده (در بستر ارزش‌های دینی و فرهنگی) در مراسم افتتاحیه این کنگره گفت: انجمن علمی روان‌شناسی خانواده با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی، با اتکا به فرهنگ دینی و بومی اقدام به برگزاری این کنگره کرده است، انجمن اهداف خود را از طریق پنج سخنرانی و سه پنل تخصصی در کنگره دنبال می‌کند.

۴۸۷۰۰۱۴۹_۸۲۰۹

وی با بیان اینکه پس از انتشار فراخوان کنگره ۴۸۵ مقاله به دبیرخانه ارسال و در کمیته علمی مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: در نهایت ۳۲۲ مقاله پذیرش شد که از این تعداد ۴۰ مقاله برای ارائه شفاهی و ۲۸۲ مقاله برای عرضه به صورت پوستر انتخاب شدند، چکیده همه مقالات پذیرفته‌شده نیز در مجموعه مقالات کنگره در قالب لوح فشرده منتشر شده است.

دکتر غلامعلی افروز رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز با بیان اینکه همه نهادها و سازمان‌ها باید از مرکز مشاوره و ازدواج بهره‌مند شوند، گفت: دولت باید وزارتخانه‌ای محکم،‌ قوی و مقتدر به نام وزارتخانه خانواده تشکیل دهد که پاسخگوی اصل ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی و متولی امر ازدواج و خانواده برای ازدواج به هنگام، انتخاب دقیق و ازدواج با تشریفات آسان باشد.

وی با تأکید بر شعار «همه در خانواده، همه برای خانواده»، اظهار کرد: همه را باید در خانواده دید، سازمان جوانان، سازمان زنان و سازمان کودک معنایی ندارد. همه این‌ها باید در خانواده باشند و همه برای خانواده تلاش کنند.

 

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و اندیشه ایشان در رابطه با بنیان خانواده، گفت: دولت، قوه قضائیه، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها باید تلاش کرده تا خانواده‌های استوار و پرصلابتی داشته باشیم. کشورهایی که از خانواده‌های پردوام برخوردارند اعتیاد، خانه‌گریزی و فساد کمتری دارند.

دکتر افروز اضافه کرد: رسالت همه ما، دولت و مجلس بادوام کردن خانواده‌ها و توجه به این بنیان است. ائمه جمعه در مساجد باید بیشترین مطالب را با بصیرت از خانواده بگویند و بر آن تکیه کنند.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: براساس آمار از هر چهار خانواده‌ای که در ۲ سال گذشته تشکیل شده‌اند، به دلایل مختلف به ویژه حاکمیت دافعه‌های روانی، رفتاری و جنسی یک مورد به جدایی می‌رسد، یکی درگیر، یکی بی‌تفاوت و فقط یک مورد راضی است. در منطقه یک و سه تهران پس از بررسی‌های دقیق به این نتیجه رسیده‌ام که از هر پنج ازدواجی که در ۲ سال پیش رخ داده، ۲ مورد به جدایی انجامیده است و یکی درگیر،‌ یکی بی‌تفاوت و یکی نسبتاً راضی است و این زیبنده جمهوری اسلامی نیست. چون همه را در خانواده نمی‌بینیم و همه برای خانواده تلاش نمی‌کنیم.

۵۷۳۵۸۳۶۴

وی با تأکید بر اینکه قداست خانواده باید دوباره بازنگری شود، گفت: خانواده نباید قربانی سیاست‌زدگی‌ها باشد. ازدواج‌ها به‌هنگام صورت نمی‌گیرد، تفاوتهای سنی مهم نیست سن حقیقی انسان برآیند سه مؤلفه سن شناسنامه، سن زیستی و سن روانی و عقلانی است. آدمهای کم‌دان و واماندگان علمی که در رسانه‌ها می‌گویند ریسک فرزندآوری در بالای ۳۵ سال و ۴۰ سال بالا می‌رود اشتباه می‌کنند و به‌روز نیستند.

دکتر افروز ادامه داد: میانگین آسیب‌پذیری در میان نوزادانی که مادران بالای ۴۵ سال دارند، کمتر است چون بارداری‌ها بسیار بادقت است و رحم تازه مانده و استاندارد بهداشت تغذیه بالا رفته است، باید برای ازدواج به مردم امید دهیم.

وی گفت: برخی نگاه‌های کلیشه‌ای که حتماً باید زن از مرد کوچک‌تر باشد، باید از بین برود چراکه میانگین طول عمر زنان نسبت به گذشته تغییر کرده است. تحصیلات نظری برای ازدواج مهم نیست بلکه تجارب حرفه‌ای، قدرت آرامش‌دهی، نوازشگری و شعور اجتماعی مهم است. به استناد سازمان ثبت احوال آنجا که زن از شوهر بزرگتر است فراوانی طلاق کمتر است.

در حاشیه این کنگره دکتر ناصر صبحی قراملکی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: انسان باید در ابعاد سنی، زیست شناختی، اجتماعی، عاطفی، اقتصادی، مدیریتی و در نهایت بلوغ نکاح به حد لازم رسیده باشد تا یک ازدواج موفق و خانواده شادابی داشته باشد.

وی اظهار کرد: خانواده سنگ بنای اصلی هر جامعه است. انسان با تولد درون خانواده، پا به این دنیا می گذارد، تربیت و بزرگ می‌شود و سپس با تشکیل خانواده و ازدواج، مجددا به نهاد خانواده روی می‌آورد.

وی در ادامه با بیان این‌که انسان‌ها برای بقای نسل ناگزیر به تشکیل خانواده هستند، افزود: ازدواج و تشکیل خانواده یکی از ضرورت‌های اساسی زندگی نرمال و بهنجار است.
۶۳۵۹۷۶۱۴۵۳۹۴۹۹۶۰۷۵_mدکتر صبحی تصریح کرد: انسان در سنین جوانی تکلیفی به نام صمیمیت در مقابل انزوا دارد که با تشکیل خانواده و انتخاب همسر صمیمت را انتخاب می‌کند و زندگی طبیعی خود را ادامه می دهد، اما اگر به هر دلیلی نتواند همدمی برای خود انتخاب کند و تشکیل خانواده دهد، دچار انزوا می‌شود و رشد نرمال او با مانع مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: قطع شدن رشد نرمال انسان موجب بروز انواع مشکلات رفتاری و اختلالات روانی می‌شود به همین خاطر هدف اساسی ازدواج و تشکیل خانواده رسیدن به آرامش واقعی است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان، آگاهی از اهداف و کارکردهای ازدواج، آگاهی کافی از ملاک های انتخاب همسر، آگاهی از مراحل مختلف ازدواج و تشکیل خانواده، آگاهی کافی از تفاوت‌ها و شباهت‌های زنان و مردان و آگاهی از آسیب شناسی ازدواج و خانواده را برای داشتن یک زندگی موفق ضروری دانست.

صبحی قراملکی با بیان این‌که در تشکیل خانواده عوامل مختلفی از جمله مسایل اجتماعی، اخلاقی،سیاسی، اقتصادی و غیره نقش دارند اما مهمترین موضوع، بعد روانشناختی است، اظهار کرد: در نهایت این انسان یا جوان خواهد بود که برای ازدواج باید تصمیم نهایی را بگیرد و اگر کسی از نظر ویژگی‌های روانشناختی، سلامت شخصیت و روان نداشته باشد حتی در صورت مهیا بودن سایر شرایط نمی‌تواند ازدواج موفقی صورت بگیرد ولی بر عکس اگر سلامت روان و شخصیت برقرار باشد این فرد می‌تواند با مدیریت لازم به زندگی خود ادامه دهد هر چند در زندگی با مشکلاتی مواجه شود اما هرگز اساس زندگی به خطر نمی‌افتد چون پایه اصلی زندگی را خواهد داشت.

 

 


telegram2 files