۲۴ درصد افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال دچار اختلالات روانی هستند

۲۴ درصد افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال دچار اختلالات روانی هستند

به گزارش سایک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست هم‌اندیشی آسیب‌های روانی، اجتماعی و اعتیاد، که امروز ۱۴ مهرماه برگزار شد، اظهار داشت: سلامت روان از ارکان اساسی سلامت فردی و اجتماعی است که اگر به منزله واقعی آن را داشته باشیم آسایش هیجانی و رفاه را در مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی هم خواهیم داشت. وی ادامه داد: سلامت اجتماعی از منظر نقش‌پذیری فرد و همچنین اجتماعی سالم که خشونت و تبعیض در آن نباشد تعریف می‌شود.

محسنی بندپی با بیان اینکه عواملی که سلامت روان و اجتماع را دچار اشکال می‌کنند سرعت نور دارند، گفت: تغییر در سبک زندگی و عوامل محیطی در این مسأله اثرگذار است تا حدی که هر چقدر عوامل ارثی قوی باشند اما اگر عامل محیطی کنترل شود اثر عوامل ارثی کم می‌شود و این رابطه به طور عکس هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی و تبعیض های اجتماعی در بروز آسیب های روانی بسیار تاثیرگذار است، گفت: وقتی در یک محیط کاری افرادی که شایستگی های لازم را دارند به جایگاه واقعی خود نمی رسند و افراد توانمند امکان بروز توانمندی های خود را ندارند دچار استرس و مشکلات روانی خواهند شد و به همین دلیل است که گفته می شود حدود ۲۴ درصد جامعه بین ۱۵ تا ۶۴ سال به نوعی اختلال روانی دچار هستند.


رئیس سازمان بهزیستی کشود با اشاره به نگاه اجتماع محور به جای کلان نگر به آسیب ها افزود : متأسفانه به جای اینکه یک بیمار را در جامعه ببینیم به بیماری آن اندیشیده‌ایم و به پیشگیری خیلی اهمیت نداده‌ایم و اگر هم وجود داشته برنامه‌محور نبوده است.

وی در خصوص ورود سازمان بهزیستی به موضوع پیشگیری آسیب ها از جمله معلولیت ها گفت: در حال حاضر هر ساله ۳۰ هزار نوزاد معلول متولد می شوند و ما برای پیشگیری موضوع مشاوره ژنتیک را مطرح کردیم که اعلام شد مرجع این موضوع نظام سلامت است، در حالی که تمام هزینه ها و بار روانی معلولیت ها بر عهده سازمان بهزیستی است.

محسنی بندپی با تاکید بر پیشگیری خانه به خانه، گفت: این امر از اولویت‌های اصلی ما است و در مداخلات، استاندارد کردن خدمات مهم است و باید با پیشرفت علم و متخصصان خدمات به روز شود تا اثربخشی آن دیده شود و در ادامه افزود : هنوز نتوانسته‌ایم خدمات را استاندارد کرده و آن را ارتقاء دهیم و تا کنون در استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و ان جی او ها غفلت کرده‌ایم.

این مقام مسئول در پایان اظهار داشت : نمی‌توانیم هر ساله آسیب‌ها را ۵ درصد کاهش دهیم، اما باید کاری کنیم که حداقل جلوی سرعت وقوع آن ها گرفته شود و  در این خصوص ادامه داد : در حال حاضر ۵ هزار تیم اجتماع‌محور و خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ فعال هستند که متعهد شده‌ایم تا نیمه آبان ماه ظرفیت این خط در تهران را به ۲ برابر افزایش دهیم.


telegram2 files