چه افرادی درونگرا محسوب می‌شوند؟

چه افرادی درونگرا محسوب می‌شوند؟

سایک نیوز به نقل از مشرق: آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که درون گرا هستید یا خیر؟ آیا دوستان، آشنایان یا اعضای خانواده‌تان، شما را به عنوان فردی درونگرا می‌شناسند؟ یا خودتان مطمئن هستید که شخصیت درونگرایی دارید؟ پاسخ به این پرسش‌ها هرچه که باشد، اغلب افراد فکر می‌کنند که درونگراها زندگی راحتی ندارند و معمولاً منزوی هستند؛ اما ما می‌خواهیم در این مقاله در مورد ویژگی افراد درونگرا دقیق تر صحبت کنیم.

درونگرایی چیست؟

افرادی که دارای این ویژگی شخصیتی هستند، به جای توجه به خصوصیات ظاهری تمایل بیشتری برای تمرکز بر احساسات درونی خود دارند. این که شما درون گرا هستید یا برونگرا، تا حدی ژنتیکی است. اما طبیعتا به مرور زمان میزان درونگرا یا برونگرا بودن افراد تغییر می کند. بدین معنی که عوامل بیرونی و محیط زندگی قطعا در ایجاد این ویژگی تاثیرگذار هستند.

اغلب فکر می کنیم که رفتار درون گرا ربطی به کمرویی یا اضطراب اجتماعی دارد. اما این تفکر اشتباه است. درون گرا بودن یک نقص شخصیتی یا سرنوشتی تغییر ناپذیر نیست! شما می‌توانید خودتان را از درون تغییر دهید و از درونگرایی به برونگرایی تبدیل شوید.

چگونه بفهمیم درونگرا هستیم؟

همۀ افراد دارای ویژگی‌های درون گرا و برونگرای هستند؛ اما اگر مطمئن نیستید که شخصیتی درون گرا یا برون گرا دارید، باید به شکلی صادقانه به سوالات زیر پاسخ دهید:

آیا محیط‌های آرام و خلوت را به جمعیت زیاد ترجیح می‌دهید؟
آیا شما دوستی‌های اندک اما عمیق و طولانی مدت دارید؟
آیا قبل از صحبت کردن ابتدا فکر می‌کنید زیرا نمی‌خواهید خودتان را خجالت زده کنید؟
این‌ها رفتارهای معمولی هستند که نشان دهنده شخصیت درونگرایی افراد خواهند بود.

چگونه افراد درونگرا را تشخیص دهیم؟

در نگاه اول، افراد درون گرا هیچ تفاوتی با افراد خجالتی یا مضطرب ندارند. شما می‌توانید یک شخصیت درونگرا را با این واقعیت تشخیص دهید که آنها عمدتاً بر افکار درونی، خلق و خو و احساسات خود تمرکز می‌کنند و به سختی به دنبال تحریک خارجی هستند.

درون گرا بودن یک ویژگی مبتنی بر تمرکز درونی است. بر خلاف یک فرد برونگرا، یک شخصیت درونگرا بیشتر تحت تأثیر احساسات و فرآیندهای درونی است. از بیرون، افراد درونگرا معمولاً آرام، خجالتی و محجوب به نظر می‌رسند. از آنجا که افراد درونگرا اغلب تصور می‌کنند که در افکار خود گم شده‌اند، دیگران به سختی متوجه آنها می‌شوند یا آنها را به معنای وقاعی درک نمی کنند.

به همین دلیل، افراد درون گرا در معاشرت و ملاقات با افراد جدید با مشکل روبرو خواهند شد. با این حال، اکثر درون گراها افرادی معمولی هستند. اگرچه هر فردی دارای شخصیتی منحصر به فردی است اما مشترکاتی وجود دارند که تقریباً در همه افراد درون گرا یافت می‌شوند.

در کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم روش هایی برای افراد درونگرا و برونگرا جهت ایجاد ارتباط موثر تشریح شده است که توصیه میکنیم آن را مطالعه کنید.

ویژگی‌های شخصیتی افراد درون گرا

در روانشناسی، از آزمون‌های شخصیتی برای تعیین ویژگی‌های شخصیتی افراد استفاده می‌شود. یک آزمون معمولاً شامل یک یا چند پرسشنامه است. سؤالات براساس یافته‌های علمی صورت می‌گیرند. نتیجه آزمایش شخصیت می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد شخصیت خود چیزی بیاموزید و در نتیجه رفتار خود را بهتر درک کنید. آیا می‌خواهید بدانید درون گرا هستید یا خیر؟ پس با ویژگی‌های درونگرایی آشنا شوید:

افراد درون گرا شنونده‌های خوبی هستند.

شنونده خوب بودن باعث متمایز بودن افراد درون گرا می‌شود. گوش دادن فعال، نقطه قوت آنهاست. به همین دلیل است که آنها اغلب در بین دوستان و همکاران خود محبوبیت زیادی دارند زیرا افراد صبوری هستند و درک زیادی از نگرانی‌ها و نیازهای دیگران دارند. افراد درون گرا اطلاعات را به صورت داخلی پردازش می‌کنند. این توانایی ویژه به آنها کمک می‌کند تا دیگران را راحت‌تر بفهمند و به اطرافیان خود پاسخ بهتری بدهند.

افراد درونگرا قبل از صحبت کردن فکر می‌کنند.

معمولاً افراد درون گرا هنگام صحبت کردن احساس ناامنی می‌کنند. قدرت آنها در گوش دادن با دقت است. بنابراین، آنها کلمات خود را با دقت انتخاب می‌کنند و فقط زمانی صحبت می‌کنند که واقعاً حرفی برای گفتن دارند. بنابراین کیفیت کلماتی که توسط یک فرد درون گرا بیان می‌شوند، بسیار بیشتر از بیان اشخاص برونگرا است.

افراد درون گرا ناظران بسیار خوبی هستند.

درونگراها علاوه بر مهارت‌های شنیداری عالی، قدرت مشاهده بسیار خوبی نیز دارند. آنها همچنین به مواردی توجه می‌کنند که توسط دیگران نادیده گرفته می‌شوند. اگرچه جلسات غالباً این تصور را به وجود می‌آورند که یک فرد درونگرا فقط در سکوت نشسته است اما آنها در واقع تمام اطلاعات را گرفته و به صورت انتقادی تحلیل می‌کنند.

ناظر بودن یکی از ویژگی‌هایی است که افراد درون گرا را قادر می‌سازد تا حالت چهره و زبان بدن دیگران را با دقت بیشتری درک کنند. بنابراین افراد درون گرا، سریع‌تر می‌دانند که یک فرد چگونه فکر می‌کند و چه احساسی دارد. این ویژگی به آنها اجازه می‌دهد تا با اطرافیان خود ارتباط بهتری برقرار کنند.

دیگر خصوصیات افراد با درونگرایی عبارتند از:

تخیل زیادی دارند و بسیار خلاق هستند.
بسیار با وجدان و با دقت کار می‌کنند.
می‌توانند یک نابغه باشند.
دوست دارند وقت خود را تنها بگذرانند.
اغلب به مشکلات فکر می‌کنند و همیشه سعی در این دارند که راه حلی کامل پیدا کنند.
دوستان کم ولی قابل اطمینان دارند.

نشانه‌های درونگرایی

ممکن است سؤال شود که درون گرایی چه علائمی دارد؟ در زیر ۱۰ علامت وجود دارند که نشان می‌دهند شما فردی درون گرا هستید:

شما توانایی تفکر تحلیلی دارید.
می‌توانید تمرکز خوبی داشته باشید و بسیار دقیق کار کنید.
ایمنی و قابلیت اطمینان برای شما بسیار مهم است.
شما دوست دارید اوقات فراغت خود را تنها بگذرانید و همیشه به افراد اطرافتان احتیاجی ندارید.
خودجوش بودن جزء خصوصیات شما نیست.
شما در بیشتر زمان‌ها در حال فکر کردن هستید.
شما فردی بسیار همدل هستید و درک زیادی از دیگران دارید.
شما به سمت کمال گرایش دارید.
شما یک شنونده عالی هستید.
دوست دارید از درگیری اجتناب کنید.

مزایای درونگرایی

گرچه افراد درون گرا اغلب خجالتی، غیردوستانه، ضداجتماعی یا تنها هستند، اغلب نادیده گرفته می‌شوند اما درون گرا بودن می‌تواند مزایای بسیاری به شرح زیر داشته باشد:

شما می‌توانید به تنهایی عالی کار کنید و بدون کمک افراد دیگر پروژه‌های خود را محقق سازید.
همدلی شما قدرت مهمتان است. به همین دلیل است که شما سریع‌تر از دیگران آنچه واقعاً مهم است را تشخیص می‌دهید.
شما به عنوان یک فرد حساس و خلاق از تخیل خود استفاده می‌کنید و راه حل‌های مطلوبی، حتی برای مسائل پیچیده دارید.
برای استفاده بیشتر از خلاقیت توصیه میکنیم خلاصه کتاب راه هنرمند را مطالعه کنید.

شما از تعاملات اجتماعی غیرضروری اجتناب کرده می‌کنید و ترجیح می‌دهید که بر موارد ضروری تمرکز کنید. به همین دلیل است که شما اغلب یک قدم از دیگران جلوتر هستید.

کلام آخر

درونگرایی یا برونگرایی تا حد زیادی به ژنتیکی افراد بستگی دارد. با این حال، خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که در موقعیت‌های خاص برونگرا باشید یا درون گرا. دربارۀ خود و ویژگی‌های شخصیتی‌تان بیاموزید تا متوجه شوید که فردی منحصر به فردی هستید.

اگر شما به گونه‌ای رفتار کنید که در درجۀ اول خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید، دیگران نیز با شما احساس راحتی خواهند کرد. لازم نیست تظاهر کنید، فقط روی نقاط قوت خود متمرکز شوید. به زودی خواهید دید که می‌توانید به اهداف خود برسید، حتی اگر درونگرا و طبیعتی ساکت و منزوی از دیگران داشته باشید.

telegram2 files