چرا بیشتر افراد به سمت دعانویس می‌روند تا روان‌شناس و روان‌پزشک؟

چرا بیشتر افراد به سمت دعانویس می‌روند تا روان‌شناس و روان‌پزشک؟

سایک نیوز به نقل از ایسنا/خوزستان مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه ۲۳.۶ درصد افراد جامعه به نوعی دچار اختلال روانی هستند، گفت: در جامعه ما مراجعه به روان‌شناس و روان‌پزشک یک استیگما (انگ) است و حتی در پیمایش انجام شده مشخص شده که بیشتر این افراد به سمت دعانویس می‌روند تا روان‌شناس و روان‌پزشک.

رضا دواساز ایرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) روز جهانی سلامت روان اظهار کرد: حوزه سلامت روان، علم پیشگیری از بیماری‌های روانی است؛ بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت روان به معنی شناخت پایگاه اجتماعی است یعنی هر کسی بتواند پایگاه اجتماعی خود را بشناسد و طبق آن رفتار کند، سلامت روان دارد. به طور مثال یک مدیر در زمان حضور فروشگاه یا صف دریافت خدمت باید بداند که اینجا یک شهروند است و به عنوان یک شهروند نقش خود را ایفا کند.

وی افزود: سلامت روان مانند بیماری‌های عفونی نیست که واکسن داشته باشد. بیماری‌های روانی مانند استرس، اضطراب و وسواس، واکسن روان‌شناختی دارند. واکسن روان‌شناختی اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی، آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری است که با یاد گرفتن این مهارت‌ها اختلالات روانی، خودکشی، اعتیاد و دیگر آسیب‌ها کاهش می‌یابد.

۲۳.۶ درصد ایرانی‌ها به نوعی دچار اختلال روانی هستند!

وی در خصوص وضعیت سلامت روان جامعه عنوان کرد: بر اساس آخرین پیمایش ملی سلامت روان در ایران که در سال ۹۰ انجام شد، ۲۳.۶ درصد افراد به نوعی دچار اختلال روانی هستند و باید به روان‌شناس یا روان‌پزشک مراجعه کنند. در زمستان سال ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ نیز پیمایش ملی سلامت روان انجام شده که هنوز نتایج آن استخراج یا اعلام نشده است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر شیوع کرونا در افزایش بروز اختلالات روانی، گفت: در بیش از دو سال اخیر آنچه سلامت روان جامعه را تهدید کرده، کرونا است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی احتمال ابتلای ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا به افسردگی و اضطراب وجود دارد که در این راستا برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

شیوع بالای افسردگی و اضطراب

وی با اشاره به اختلالات شایع در ایران گفت: در حال حاضر در ایران مانند سایر کشورها میزان مشاهده بروز افسردگی و اضطراب در مراجعه‌کنندگان بالا است به گونه‌ای که ریشه بسیاری از بیماری‌های جسمی در اختلالات روانی است که اگر این اختلالات درمان شوند از بروز مشکلات دیگر پیشگیری می‌شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه با بیان اینکه وضعیت اقتصادی یکی از عوامل مؤثر در بروز اختلالات روانی محسوب می‌شود و هر گروه سنی در معرض خطر بروز اختلالات روانی است، گفت: عوامل اجتماعی، اقتصادی، روانی، ژنتیکی، جسمی و موارد مختلف بر بروز اختلالات روانی مؤثر هستند.

آثار مخرب اختلالات روانی در زندگی

دواساز ایرانی با اشاره به تأثیر اختلالات روانی در زندگی روزمره مردم گفت: اختلالات روانی موجب می‌شود عملکرد فرد در طول شبانه‌روز کاهش یابد. بروز اختلالات روانی در کودکان نیز موجب کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان، لکنت زبان، شب‌ادراری و اختلالات دیگر می‌شود که همه این مسائل موجب کاهش اعتماد به نفس فرد و اختلال در زندگی عادی خواهد شد. اگر این افراد به موقع تحت درمان قرار بگیرند قطعاً شرایط زندگی بهتری خواهند داشت و زندگی‌شان دچار اختلال نمی‌شود.

لزوم دریافت خدمات روانشناسی در طول چرخه زندگی

وی تصریح کرد: در جامعه ما مراجعه به روان‌شناس و روان‌پزشک یک استیگما (انگ) است و حتی در پیمایش انجام‌شده مشخص شده است که بیشتر این افراد به سمت دعانویس می‌روند تا روان‌شناس و روان‌پزشک.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان افزود: با توجه به افزایش آگاهی مردم، میزان مراجعه به روان‌شناس و روان‌پزشک تا حد زیادی بهتر شده است اما مردم نباید فکر کنند هر زمانی که دچار اختلال شدند باید به روان‌شناس مراجعه کنند زیرا انسان در زمانی که سلامت کامل دارد هم نیازمند دریافت مشاوره‌های مختلف در زندگی است؛ انسان در چرخه زندگی نیازمند خدمات‌ روان‌شناسی و روان‌پزشکی است.

وی در خصوص عوامل مؤثر در مراجعه کمتر مردم به مراکز روان‌شناسی و روان‌پزشکی افزود: نخستین عامل در مراجعه کمتر مردم به این مراکز، استیگما است. مشاهده می‌شود که بسیاری از مطب‌های روان‌پزشکی تابلوی “اعصاب و روان” را نصب کرده‌اند نه “روان‌پزشک” زیرا مردم فکر می‌کنند هر کسی به این مراکز مراجعه می‌کند مورد تمسخر قرار می‌گیرد. مسائل اقتصادی و همچنین تمایل مردم به سمت دریافت دارو و نه گفتار درمانی نیز از دیگر عوامل مراجعه کمتر مردم به روان‌شناس هستند.

دواساز ایرانی عنوان کرد: برای افزایش مراجعه مردم به روان‌شناسان و روان‌پزشکان باید این انگ اجتماعی از بین برود و سواد سلامت مردم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مردم برای اطلاع دقیق از وضعیت سلامت روان خود باید به مراکز خدمات جامعه سلامت مراجعه کنند، افزود: در حدود ۳۵ مرکز جامع سلامت اهواز روان‌شناس و در یک مرکز روان‌پزشک مستقر است و مردم می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز مراجعه کنند تا با تکمیل فرم‌های غربالگری از وضعیت سلامت خود اطلاع پیدا کنند و در صورت نیاز به صورت رایگان مداخلات لازم برای آن‌ها انجام شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در مراکز  خدمات جامع سلامت، مراکز ترک دخانیات نیز مستقر هستند و افراد می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند و به صورت رایگان از خدمات بهره ببرند. در حوزه پیشگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیز برنامه‌هایی اجرا می‌شود و افرادی که در خانواده دچار مشکل هستند می‌توانند برای دریافت خدمات به این مراکز مراجعه کنند تا خانواده شاد و سالمی داشته باشند.

telegram2 files