نامه سازمان روانشناسی به رییس جمهور درباره حوادث اخیر و سرانجام «بیمه خدمات روانشناسی»

نامه سازمان روانشناسی به رییس جمهور درباره حوادث اخیر و سرانجام «بیمه خدمات روانشناسی»

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، با اشاره به نامه خود به ریاست جمهوری در پی حوادث اخیر گفت: عقیده داریم، کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی را باید از درون خانواده آغاز کرد. باید خانواده‌ها را مدیریت کنیم و سپس مدیریت این کار را به خانواده بسپاریم. برای تحقق این امر نیز پیشنهاد می‌شود خانواده‌ها بتوانند به روانشناس امین خود دسترسی داشته باشند؛ در حال حاضر این دسترسی وجود ندارد لذا مدیریت خانواده‌ها دستخوش فضای مجازی شده است.

دکتر محمد حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با روز جهانی سلامت روان در خصوص آخرین وضعیت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره  گفت: طبق نامه‌ای که پس از پیگیری برای حصول این امر از دفتر ریاست جمهوری دریافت کردیم، در این راستا کارگروهی به محوریت شورای عالی سلامت تشکیل شده تا نسبت به بازنگری برنامه ملی ارتقای سلامت روان جامعه برای سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ اقدام شود.

وی اظهار کرد: بر اساس پیگیری‌هایی که پیش‌تر برای تحقق این امر کرده بودیم، در تاریخ ۲۱ شهریور سال جاری گردش کاری را از دفتر رئیس جمهوری دریافت کردیم که نکته‌های امید بخشی در آن است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، ادامه داد: در نامه ای که سازمان برنامه و بودجه به دفتر ریاست جمهوری زده است قید شده که «کارگروهی به محوریت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به منظور اقدام در راستای بازنگری برنامه ملی ارتقای سلامت روان جامعه برای سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ تشکیل شده است».

لزوم پرداخت سوبسید به شرکت‌های بیمه‌گر پایه جهت ارائه خدمات روانشناسی طبق قوانین فرادستی 

“ایجاد بیمه‌های تکمیلی برای ارائه خدمات روانشناسی روی میز”

وی با اشاره به نامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به ریاست جمهوری در خصوص تحقق این امر، افزود: همچنین وزارت کار نیز در گردش کاری در خصوص درخواست سازمان نظام روانشناسی برای وضع بیمه‌های پایه و سلامت جهت خدمات روانشناسی و مشاوره اعلام کرده است که بر اساس قوانین فرا دستی برای تحقق این امر باید به شرکت‌های بیمه‌گر پایه و سلامت سوبسید داده شود. وزارت بهداشت نیز در این خصوص اعلام کرده است که باید بودجه لازم برای این امر تامین شود تا بتوان بیمه‌های پایه و سلامت را برای خدمات روانشناسی و مشاوره وضع کرد.

حاتمی تاکید کرد: با این وجود کارگروهی که به محوریت شورای عالی سلامت تشکیل شده است در حال کار بر روی این امر است تا بتوان بیمه‌های پایه و تکمیلی خدمات روانشناسی و مشاوره را برای سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ وضع کرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه سلامت روان و سلامت جسم دو مقوله اصلی تشکیل دهنده رفتار انسان هستند، اظهار کرد: در برخی کشورها از جمله کشور ما سلامت جسم در اولویت است و سلامت روان به نوعی در حاشیه قلمداد می‌شود و این امر در حالی است که این دو مهم در تعامل با هم هستند، اهمیت هر دو به یک اندازه و حتی شاید بتوان گفت اهمیت سلامت روان بیشتر است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری آنچنان که باید به سلامت روان توجه و بودجه لازم به آن اختصاص داده نمی‌شود، تصریح کرد: علت تامه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی و روانی نپرداختن به سلامت روان و مساله پیشگیری از مشکلات روانشناختی است. توجه به سلامت روان باید جزو برنامه زندگی آحاد جامعه و در سفره زندگی مردم قرار گیرد. کشوری می‌تواند بهره وری و کارآمدی بالا داشته باشد که سطح سلامت روان مردم آن کشور بالا باشد.

تدوین سند مقابله با عوارض روانی اجتماعی کرونا چه شد؟

سازمان نظام روانشناسی در صدد ایجاد “روانشناس خانواده” 

حاتمی همچنین درباره آخرین وضعیت تدوین سند مقابله با عوارض روانی اجتماعی کرونا مطابق با داده‌های جمع آوری شده از مقالات همایش ملی “آسیب شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی ـ اجتماعی”، توضیح داد: پس از برگزاری آن همایش طی جلسه‌ای در وزارت کشور با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت و برخی دیگر از نهادها قرار بر این شد تا نتیجه آن همایش به تدوین سندی در خصوص برنامه ریزی برای ارتقای سلامت روان جامعه در دوران پسا کرونا بیانجامد. بر مبنای این امر، کارگروهی در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تشکیل شد. این کارگروه در حال کار بر روی پیش‌نویس اولیه این سند است.

به گفته وی، سند یاد شده در خصوص مسائل پژوهشی، آموزشی و مسائل مداخله‌ای برای افرادی است که دچار مسائل و مشکلات روانشناختی در دوران کرونا شده اند و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در صدد برقرار کردن “روانشناس خانواده” است تا هر خانواده‌ مشاور و روانشناسی داشته باشد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین این را هم گفت که در صورت تصویب سند یاد شده درستاد ملی کرونا، این سند حکم قانون را خواهد داشت و هدف اصلی آن کاهش اختلالات روانی، آسیب‌های اجتماعی و ارتقا سلامت روان افراد جامعه است.

 

نامه سازمان روانشناسی به رییس جمهور در پی حوادث اخیر

“مسائل رفتاری با تنبیه و امر و نهی از بین نمی‌رود!”

حاتمی در پایان سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت سلامت روان مردم در پی ناآرامی‌های اخیر و لزوم توجه به ابعاد روانی آن، با اشاره به نامه خود خطاب به ریاست جمهوری در همین راستا، خاطر نشان کرد: عقیده داریم، کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی را باید از درون خانواده آغاز کرد. باید خانواده‌ها را مدیریت کنیم و سپس مدیریت این کار را به خانواده بسپاریم. برای تحقق این امر نیز پیشنهاد مشخص ما این است که خانواده‌ها باید بتوانند به روانشناس امین خود برای مدیریت رفتار دسترسی داشته باشند. در حال حاضر خانواده‌ها این دسترسی را به روانشناسان و مشاوران ندارند و از این رو مدیریت خانواده‌ها دستخوش فضای مجازی شده است. خانواده‌ها را باید آگاه کرد. مسائل رفتاری با تنبیه و امر و نهی از بین نمی‌رود.

telegram2 files