بحران سلامت روان، بزرگترین نگرانی در دنیای ناشناختۀ پساکرونا

بحران سلامت روان، بزرگترین نگرانی در دنیای ناشناختۀ پساکرونا

رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور مطرح کرد: تجربۀ بحران کرونا که به دنبال آن بحران دانش، زندگی دیجیتالی و معیشت ایجاد شد، شاهد ظهور دنیای ناشناخته‌ای هستیم که بزرگ‌ترین نگرانی بشریت، «سلامت روان» است.

به گزارش سایک‌نیوز و نقل از ایسنا، محمد حاتمی در برنامه‌ای تلویزیونی با محوریت تبعات روان شناختی پاندمی کرونا گفت: ما روان شناسان کووید_۱۹ را نه فقط یک بیماری بلکه آن را یک بحران می‌دانیم که حدود ۲ سال است زندگی مردم را در همه ابعاد (سیاست، فرهنگ، خلقیات، روابط اجتماعی و…) تحت تاثیر قرار داده است. برای کودکان و نوجوانان که در مرحله رشد و تحول بوده اند، مشکلات زیادی را به وجود آورده است از جمله روی رشد اجتماعی، شناختی و هویت آنها تاثیر گذاشته است.

حاتمی افزود: در زمان فعلی مردم غیر از بحران کرونا با بحران دانش، زندگی دیجیتالی و معیشت ناشی از کرونا روبرو هستند. کرونا به دلیل ماهیتش همگرایی و همدلی را کاهش داده جامعه را اینگونه می‌توانیم تبیین کنیم که یک رأس آن مردم، راس دیگر حاکمیت و رأس دیگر متخصصان هستند. کرونا بین آن‌ها فاصله ایجاد کرده است. در قدم اول باید این سه رأس نزدیک شده و به نحو احسن از سرمایه‌های اجتماعی استفاده شود.

وی اظهار کرد: ما به زودی به مرحله پساکرونا وارد می شویم‌؛ اما تاریخ مشخصی برای آن وجود ندارد. کرونا تغییرات زیادی در زندگی مردم ایجاد کرده است و عوارضی را به دنبال داشته است ؛یکی از عوارض مهم روانی آن، تنهایی و به دنبال آن افسردگی است. این تنهایی نیاز مردم به گفت و گو و مشاوره را افزایش داده است. در زمان فعلی باید نخبگان وارد میدان شوند،خصوصا فرصت را برای روان شناسان و مشاوران که در کنار مردم قرار گیرند، فراهم آوریم.

او ادامه داد: ۴۰ هزار عضو ما آماده ایفای این نقش تاریخی هستند اما در این مسیر مشکلاتی هست از جمله مسأله خدمات روانشناسی و مشاوره به عنوان یک ضرورت ملی در ستاد تعریف شود ضمن فرهنگ سازی حتی هوشمند سازی مشکلات استفاده مردم از خدمات روانشناسی و مشاوره در شرایط بحران رفع شود، بیمه‌های پایه و تکمیلی که در قانون برنامه ششم مصوب شده و باید دولت آن را اجرایی کند و تا این لحظه این اتفاق به وقوع نپیوسته است ما به دنبال آن هستیم همان طور که مردم به پزشک مراجعه می کنند به روان شناس و مشاور هم مراجعه کنند و از خدمات روان شناسی و مشاوره از طریق بیمه‌های پایه و  تکمیلی استفاده کنند،این یکی از راهکارهایی است که باید ما این را در سیاست گذاری هایمان، برنامه‌ریزی ها و ساختار سازی هایمان اجرایی کنیم که مردم بتوانند از خدمات روان شناسی و مشاوره استفاده کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در قرارگاه کرونا در حال تهیه گزارشی برای رئیس جمهور هستیم و اطمینان دارم ریاست جمهوری این موضوع را حل خواهند کرد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور افزود: اسفند ۹۸ که مدارس تعطیل شد، کودکان و نوجوانان در سن تحول و رشد بودند و این رشد و تحول باید در فضایی مانند نقش پذیری اجتماعی، مدرسه، دوستان و خانواده شکل گیرد. قرنطینه و محدودیت ایجاد شده رشدی که باید در بستر خانواده ،اجتماع، دوستان و سایر مولفه‌های دیگر شکل گیرد را حذف کرد و فقط خانواده باقی ماند و خانواده‌ای که خودش تحت تاثیر مشکلات ناشی از کرونا قرار داشته و دارد.

حاتمی افزود: ۱۲ سالگی برای دختران و ۱۳ سالگی برای پسران که تفکر شناختی شکل می گیرد هویت هم شکل می گیرد. هویت یعنی پرسشگری در خصوص خود،دنیای بیرون و دنیایی که برایشان ناشناخته است، دارند. چون تفکر انتزاعی در آن‌ها شکل می گیرد، هویت شان هم در حال شکل‌گیری است و پاسخ این سوالات باید در بستر اجتماع و در اثر فراز و فرودهایی که در روابط اجتماعی تجربه می‌کنند شکل گیرد و پاسخ داده شود که در زمان  فعلی امکان محقق شدن آن وجود نداشته است.

وی گفت: طی بررسی‌ها ۶۰ درصد علت مراجعه خانواده‌ها به روانشناسان درباره فرزندانشان بوده است که در زمان قرنطینه مشکل داشته‌اند. پیش آگهی ما این است چون نوجوانان در قرنطینه بودند و به سوالات آنها پاسخ داده نشده است، تاخیر هویت دارند که باید جبران شود.

همچنین در مورد توصیه به والدین و آموزش و پرورش گفت: بعضی از کشور ها ماننده کره جنوبی و اسکاندیناوی ،آلمان مدارس شان را کامل تعطیل نکردند، آنها فرصت‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد کردند که همان نقش پذیری اجتماعی صورت گیرد و از همه مهم تر آموزش استفاده از فضای مجازی به دانش آموزان را اجرا کردند؛ که در کشور ما این آموزش به والدین و به دانش‌آموزان صورت نگرفته است.

دانشیار دانشگاه خوارزمی افزود: دانش‌آموزان از فضای اجتماعی دور شدند و نیازهایشان هم رفع نشده است.

حاتمی گفت: وقتی نیاز های نوجوانان به دلیل‌ محدودیت‌ها امکان رفع شدنش وجود ندارد ،کودکان و نوجوانان روابط شان با والدین آشفته می شود. ما تصور می کنیم می‌توانیم از طریق قانع سازی رفتار فرزندان خود را تغییر دهیم اما آن ها با عمل خود با ما سخن می گویند، زمانی که مثلا کودک یا نوجوان تلویزیون را خاموش می کند با این رفتارش می گوید مادر به من توجه کن. در قرارگاه کرونا سخنانی را مطرح کردیم که کلاس‌های مدارس حتما حضوری برگزار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، وی در انتها افزود: طرح استفاده از  ظرفیت روان شناسان و مشاوران سازمان در مدارس را به وزیر و آموزش پرورش قبلی بیان کرده بودیم و انشالله به محضر وزیر آموزش پرورش فعلی نیز خواهیم رساند.

 

همچنین بخوانید:

استرس، اضطراب و میزان تاب‌آوری ایرانی‌ها در ابتدای همه‌گیری کرونا

گزارش رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به قرارگاه عملیاتی کرونا